David Miklas je Jules Verne současnosti, který pokročil ještě dál. Své sny uskutečnil. Založil firmu be3D na výrobu 3D tiskáren, kterou prodal nadnárodní společnosti Y Soft. V roce 2019 otevřel s kolegy v Praze unikátní simulátor českého letounu L-410. Začal vyrábět říční elektrolodě pro movité zákazníky. Proslavil se i tím, že spolu s dalšími lidmi v roce 2020 velmi rychle zareagovali výrobou 30 tisíc ochranných proticovidových masek COVMASK pro zdravotníky ze šnorchlovacích masek. Nyní sice pracuje ve státní firmě, ale jistě má v hlavě další nápady.

Rozhovor s DAVIDEM MIKLASEM, CIO na Správě Železnic, CEO & Founder ve společnosti KeelCraft, a COVMASK, podnikatelem, inovátorem, startupistou, mentorem …

Podnikáte v mnoha oborech. Jak byste se charakterizoval?

Dělám věci, které mě baví a dávají mi nějaký smysl. Nechci investovat čas do něčeho, co nebude mít žádné dopady. Aktuálně je většina mé pozornosti u “nepodnikatelského projektu”. Pracuji jako CIO na Správě Železnic.

Chtěl jste podnikat již od dětství? Co bylo vaším popudem k podnikání?

Nejde o podnikání. Jde hlavně o volnost a smysluplnost. Na začátku mé pracovní kariéry jsem nedostal možnost se realizovat, tak jsem si založil první startup. Po více jak 10 letech jsem opět v roli zaměstnance, nicméně s obrovskou zodpovědností, dopadem, možností věci měnit, což mi dává smysl.

Proslavil jste se tím, že jste loni velmi rychle zareagoval výrobou 30 tisíc ochranných proticovidových masek COVMASK pro zdravotníky ze šnorchlovacích masek. Jak vznikl tento nápad? Co pomohlo od nápadu k rychlé realizaci?

Stačilo, aby se potkali čtyři lidi v pravý moment. Situace si žádala rychlou reakci, dva přátelé vymysleli prototyp, třetí ho vyrobil, a já z toho udělal projekt, který realizoval výrobu a dodávky do nemocnic. Největším pomocníkem byla obrovská motivace všech zapojených lidí, kteří chtěli pomoct.

Podnikat jste začal před deseti lety. Jakým vývojem prošlo vaše podnikání?

Mám za sebou několik úspěšných i neúspěšných projektů, dvě větší investice, jednu akvizici i dopady koronavirové krize. Primárně je vše o lidech a jejich motivaci.

Založil jste firmu be3D na výrobu 3D tiskáren, které jste na konci roku 2016 prodal nadnárodní společnosti Y Soft. 3D tisk je hodně využíván. Jsou ještě oblasti, kde nelze 3D tisk využít?

V 3D tisku už se nepovažuji za experta. Progres této technologie je obrovský, začíná se hojně využívat například v medicíně nebo stavebnictví, nicméně oblasti, kde 3D tisk nemá rozumné využití, určitě existují.

Jak vám prodej pomohl k realizaci vašich dalších nápadů a k dalším investicím?

Zkušenosti i finance se při rozjezdu nových projektů vždy hodí.

V roce 2019 jste otevřel s kolegy z firmy inAero v centru Prahy unikátní simulátor českého letounu L-410. Pro jaké účely slouží váš simulátor?

Simulátor dostal v roce 2021 certifikaci FNPTII/MCC, tato certifikace prokazuje, že je simulátor vhodný pro výcvik dopravních pilotů. Kromě tohoto úspěchu máme nejlépe hodnocený veřejně přístupný simulátor v Praze, na kterém si může zalétat každý. Je to projekt, který mi dělá velkou radost.

Splnil jste si svůj další sen, kdy jste začal stavět první elektrickou loď pod značkou KeelCraft. Tyto lodě jsou určeny především pro movitou klientelu, která si potrpí na luxusu. Jak uspěla vaše plavidla v testování na rakouských jezerech. Jaký je zájem o vaše elektrolodě?

Testování předvýrobního prototypu dopadlo nad očekávání dobře. Hydrodynamické vlastnosti trupu předčily naše očekávání a elektrický pohon potvrdil, že jsme neudělali chybu. V tuto chvíli je firma schopna plavidla vyrábět, nicméně epidemie zastavila plánovaný vstup na trh, a já jsem nenašel cestu jak produkt efektivně prodávat. Výroba je tedy pozastavená a čeká.

Lze u lodí také využít autonomní řízení? Jak je možné je nabíjet?

Je to velmi smysluplná myšlenka u nákladní dopravy. Navigace na řece/moři není tak náročná jako v jiných odvětvích a autonomní provoz ekologicky čistších lodí by na říčním i zaoceánském komerčním provozu velmi pomohl. KeelCraft je ale o požitku z jízdy, proto nám autonomní řízení zatím nedává smysl. Nabíjí se z klasického elektrického rozvodu, jako elektromobil.

Jste také mentorem a poradcem pro startupy. Co byste poradil začínajícím startupistům?

Nebát se, používat selský rozum, obklopit se schopnými lidmi a dělat věci na plno. Počítají se výsledky, ne okolnosti.

Jak je na tom česká startupová scéna?

Aktuálně jí moc nesleduji, takže nevím.

Můžete říci „Čím vším jsem byl, tím jsem byl rád?“ Je ještě nějaký sen či projekt, který byste chtěl ještě zrealizovat?

Vše co jsem kdy dělal, mi něco dalo. Začátky byly těžké, zejména v období, kdy jsem byl zaměstnanec, ale bez těchto špatných zkušeností bych asi nikdy nezačal realizovat vlastní projekty. Ničeho nelituji.

Děkuji za rozhovor.

Foto: Poskytnuto Davidem Miklasem

Zdroj: Renáta Lucková