e-news.cz - kurzy
Reklama

ÚOOÚ: Zákon o covid pasech není v rozporu s ústavním pořádkem ČR

06.06.2021, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
ÚOOÚ: Zákon o covid pasech není v rozporu s ústavním pořádkem ČR

Ochrana osobních údajů musí být součástí samotného zadání, a to nikoliv jen jako ochrana před vnějším nezákonným útokem, nýbrž i jako ochrana před zneužitím státem samotným, který tyto osobní údaje shromažďuje a má k nim přístup, konstatuje se ve stanovisku ÚOOÚ k vládní novele zákona o ochraně veřejného zdraví, která se týká podmínek pro zavedení tzv. covidpasu.


„Výše uvedené povinnosti se váží k samotnému zpracování osobních údajů, nikoliv však samoúčelně. Nakládání s osobními údaji má prakticky vždy průmět do sféry základních práv.“
Úvodem ÚOOÚ opakovaně zdůrazňuje, že prakticky všechny konkrétní kroky a návrhy vlády v boji proti COVID-19 vyžadují odpovědi na otázky, které si však vláda ani ex post nepokládá. Naléhavost detailního vyhodnocení navrhovaných opatření se stupňuje s rozsahem základních práv, která mohou být v souvislosti se zpracováním osobních údajů dotčena. Názorně problém vystupuje při obecnějších úvahách o plošném a systematickém využívání informací o zdravotním stavu k podmínění přístupu ke službám, k omezení svobody pohybu, svobody shromažďování a dalších práv, navíc často s hrozbou porušení zákazu diskriminace v úzkém právním smyslu, u něhož navíc není stanoven časový horizont.
Opomíjení základních práv
Jak dále stanovisko uvádí, pokud je výlučným realizovaným postupem vlády zajištění pouhého technicistního řešení, lze očekávat, že takové řešení nebude splňovat současné nároky na ochranu osobních údajů v kontextu ostatních základních práv a svobod. Ochrana osobních údajů totiž musí být součástí samotného zadání, a to nikoliv jen jako ochrana před vnějším nezákonným útokem, nýbrž i jako ochrana před zneužitím státem samotným, který tyto osobní údaje shromažďuje a má k nim přístup. „Výše uvedené povinnosti se váží k samotnému zpracování osobních údajů, nikoliv však samoúčelně. Nakládání s osobními údaji má prakticky vždy průmět do sféry základních práv, a to nejen práva na soukromí. Varovně často bývá opomíjena dimenze ochrany ostatních základních práv prostřednictvím dodržování přísných podmínek pro použití osobních údajů.“
Riziko dotčení celé řady základních práv prostřednictvím centrální evidence údajů o zdravotním stavu je – z definice – enormní, konstatuje dále stanovisko. Nyní tedy nejen tím, že osobní údaje tohoto typu jsou shromažďovány, ale že jsou vytvářeny mechanismy, jakým způsobem tyto osobní údaje využívat jako prerekvizity pro realizaci dalších základních práv. Nemá tím být řečeno, že v zájmu ochrany veřejného zdraví je použití například nyní koncipovaných certifikátů právně či ústavně vyloučeno. Je tím míněno, že text návrhu zákona a důvodové zprávy musí podrobně závažnost těchto nároků reflektovat. „Je zřejmé, že v krizových situacích epidemie je nutno kroky Parlamentu i vlády podřizovat časovým hlediskům. Neurčitý a mezerovitý text zákona však řešení krize neusnadní, neboť bezbřehé zmocnění bez odstupňovaných zákonných mezí přetěžuje orgány vydávající konkrétní opatření, jejichž akty pak nemohou z hlediska zákonnosti před soudem obstát.“
Nedostatečná ochrana
Základem je posouzení vlivu na ochranu osobních údajů podle článku 35 obecného nařízení o ochraně osobních údajů, které předkladatel začlení do obecné části důvodové zprávy. Podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů jej má projednat ÚOOÚ, což se nestalo. Část ochrana osobních údajů v míře umožňující kvalitní služby (GDPR) není podle Úřadu dostatečná. Vadí mu, že jsou to apodiktická tvrzení bez argumentů. Pouhé legislativní ukotvení rozsahu [zpracování osobních údajů] nestačí, je třeba stanovit rovněž záruky ochrany osobních údajů. Účel zpracování osobních údajů, ochrana veřejného zdraví, je neadekvátně široký, ve skutečnosti jím je prevence epidemiologicky závažného kontaktu s nakaženým SARS-CoV-2. Prostředky k zajištění ochrany osobních údajů jsou odbyty málo srozumitelným výčtem: „šifrováním databází, HSM moduly pro ukládání certifikátů (technologicky na nejvyšší úrovni dle eIDAS), SIEM“. „Co se týká zhodnocení dopadů ve vztahu k ochraně soukromí a osobních údajů, jedná se popis dnešního stavu, aniž by byl splněn článek 35 odst. 7 obecného nařízení o ochraně osobních údajů. Rozšíření údajů využívaných orgány ochrany veřejného zdraví podle § 47b zákona o ochraně veřejného zdraví je zvláštní části důvodové zprávy odůvodněno nutností spolehlivé identifikace, která se podle předkladatele ještě dnes neobejde bez rodného čísla.“
Obdobně je rozšířen § 79 zákona o ochraně veřejného zdraví, kde do zpracování zvláštní kategorie osobních údajů a dalších údajů vstupuje údaj o telefonním čísle a adrese elektronické pošty, přestože nedošlo k normativnímu vymezení účelů zpracování osobních údajů, pouze zvláštní část důvodové zprávy je omezuje na vydávání covid pasu. „Tyto procedurální vady však nebrání tomu, aby byl návrh novely schválen jedním čtením. Nebylo by vhodné, aby vláda takto postupovala standardně, zvláště když již řadu týdnů není nouzový stav, ale vzhledem k provázanosti s unijní úpravou je to akceptovatelné. Závěr zní, že zákon o covid pasech není v rozporu s právem EU ani ústavním pořádkem ČR.“
Foto: Pixabay
Zdroj: Dušan Šrámek


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Snížení úrokových sazeb stimuluje trh komerčních realit ve střední a východní Evropě

07.05.2025, Autor: Z blogosféry

Klesající úrokové sazby a uvolnění měnové politiky v eurozóně a zemích střední a východní Evropy zvyšují důvěru investorů v trh komerčních realit v regionu. Situace v jednotlivých zemích se ovšem liší. Například Česká národní banka nedávno cyklus snižování sazeb pozastavila kvůli revizi svých prognóz inflace pro letošní rok směrem nahoru.

Letní brigády nově už od 14 let: nová pravidla, ale i omezení

02.05.2025, Autor: Z blogosféry

Letní brigády budou nově dostupné i pro čtrnáctileté děti, které ještě nemají ukončené základní vzdělání. Změnu přináší novela zákoníku práce, která sníží věkovou hranici pro možnost pracovat. Nová pravidla by měla začít platit od 1. června 2025. Minimální mzda pro mladistvé, stejně jako pro dospělé, v letošním roce činí 124,40 Kč za hodinu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jeden formulář místo pětadvaceti. Poslanci podpořili jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele

26.04.2025, Autor: Z blogosféry

Zjednodušení administrativy pro zaměstnavatele si od nového zákona o tzv. jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ) slibuje vláda. Ve středu ho podpořili poslanci v prvním čtení. Zaměstnavatelé by dle zákona již nepodávali cca 25 různých hlášení, ale jen jedno souhrnné a pouze jednomu úřadu. Změna by měla nastat již od počátku příštího roku. Téma dále přibližuje Monika Lodrová, daňová poradkyně a partnerka poradenské společnosti BDO.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Inflace v ČR – březen 2025 

14.04.2025, Autor: Martin Švehla

Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v březnu stejně jako v únoru, tedy o 2,7 %. Meziměsíční tempo růstu cen zpomalilo na 0,1 %. I když to vypadá proti únoru jako téměř neznatelné změny, určité rozdíly jsou v tom, které ceny rostly a které naopak klesaly. Březnový vývoj byl ovlivněn zejména vyššími cenami potravin, které tuto tendenci vykazují již delší dobu. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama