Češi mají jeden nešvar – nechávají věci na poslední chvíli. A stejné to je s nákupy vánočních dárků.
Jenže tady občas „padne kosa na kámen“, a tím kamenem může být doprava. Mnoho lidí si totiž myslí, že jakmile dokončí online nákup, je hotovo. Jenže ono není, protože než vybrané zboží doputuje z eshopu až k vám domů, musí projít mnoha procesy, které mnohdy netrvají minuty ani hodiny, ale i dny.
„Mluví se o tom každý rok, ale lidé jsou nepoučitelní a stále si myslí, že když na internetu nakoupí 22. nebo dokonce 23. prosince, budou mít balíček pod stromečkem. Letos navíc Štědrý den připadá na pondělí, takže mu předchází dva volné dny, což dopravu ještě více zkomplikuje,“ připomíná Eva Děkanová, marketingová manažerka společnosti Geis CZ.
Prodeje eshopů zpravidla kontinuálně rostou od začátku října. Také letos se dá podle Jana Vetyšky, výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci, očekávat několik hlavních milníků, ve kterých vánoční nákupní horečka dosáhne vrcholu. Prvním bude jistě Black Friday, nákupní „svátek“ převzatý z USA. Ten letos připadne na 23. listopadu. „Black Friday obecně považujeme za start nejintenzivnějšího období vánočních prodejů. Vrcholem pak bude týden od 10. prosince,“ říká Jan Vetyška. Když k tomu připočteme fakt, že Češi nakupují na internetu stále častěji a prodeje rostou, lze před Vánocemi očekávat opravdu velký nápor na přepravní společnosti.
Cesta balíčku
Než se balíček dostane z eshopu k vám domů, projde minimálně sedmi páry rukou. Nejprve musí někdo ve skladu internetového obchodu zboží najít v regálu, zabalit a opatřit štítkem s čárovým kódem a adresou zákazníka. „V ten samý okamžik přichází k nám do přepravní společnosti objednávka dopravy. Náš řidič zásilku vyzvedne a převeze ji na naši pobočku,“ popisuje začátek cesty Eva Děkanová. Ve chvíli, kdy přepravní firma převezme balíček k přepravě, dostává jeho adresát na mobilní telefon či do emailu zprávu s kódem, který mu umožní zásilku sledovat. „Z pobočky pak všechny balíčky jedenkrát, v některých případech dvakrát za den putují na kamionu do našeho centrálního překladiště v Modleticích u Prahy a tam začíná ta pravá show,“ pokračuje Eva Děkanová. „Máme zde totiž plně automatický třídící sorter, přes který proudí zásilky z celé republiky,“ říká Eva Děkanová s tím, že tato nejmodernější třídící linka zvládne za hodinu roztřídit až 16 tisíc zásilek.
Zásilky se třídí automaticky podle poštovního směrovacího čísla a dalších údajů uvedených na štítku a směřují na jednotlivé rampy, u kterých už stojí připravené kamiony. „Ty odvezou zásilky na tu z našich poboček, jež je nejblíže místa určení. Tam si balíčky převezmou řidiči-kurýři, kteří je pak rozvážejí konečným zákazníkům. Naši řidiči jsou vybaveni aplikací pro plánované doručení, které využívá geocoding adres. Tím, že získají již před samotným rozvozem optimální trasu, stihnou doručit více zásilek. Zásilky si skládají do auta tak, aby je nemuseli zbytečně překládat a přemisťovat. Mají totiž povědomí o trase, kterou pojedou,“ popisuje další přepravní kroky Eva Děkanová.
V den, kdy řidič v ranních hodinách nakládá balíčky do dodávky, přijde adresátovi SMS zpráva i s časovým oknem doručení. „Pokud se zásilka přepravuje v režimu B2C, tedy na soukromou adresu, lze ji kdykoli během přepravy přesměrovat na jiné místo, třeba do práce, anebo do nejbližšího Geis Pointu. Tam si ji příjemce může v následujících sedmi dnech vyzvednout, kdykoli se mu to bude hodit,“ dodává Eva Děkanová.
O skupině Geis
Skupina Geis má hlavní sídlo v německém Bad Neustadtu. Od svého založení v roce 1948 se neustále rozvíjí. Holding, který řídí přímo majitelé, je dnes globálním poskytovatelem komplexních logistických služeb. Zaměstnává kolem 6 350 lidí a v roce 2017 vygeneroval obrat 854 milionů EUR.
Do holdingu patří společnosti v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Rakousku, Polsku, České republice a na Slovensku. Hlavní oblasti podnikání skupiny Geis jsou Road Services (balíkové / paletové / kusové / celovozové přepravy), Logistics Services (kontraktní logistika, výroba obalů) a Air+Sea Services (letecké a námořní přepravy, speciální projekty přeprav).
V České republice patří do skupiny Geis firmy Geis CZ s.r.o., Geis Parcel CZ s.r.o., Geis CZ Air+Sea s.r.o., Geis Solution CZ s.r.o. a Spedition Feico, spol. s r.o. Na Slovensku je to Geis SK s.r.o. a Geis Parcel SK s.r.o. Česko-slovenská část skupiny zajišťuje komplexní logistické služby, a to od balíkových přeprav přes kusové, paletové a celovozové přepravy, letecké a námořní přepravy, skladovou logistiku včetně vývoje a výroby obalů až po sofistikované logistické projekty. Zaměstnává více než 1 600 pracovníků na 34 pobočkách a v roce 2017 dosáhla obratu téměř 5,230 miliardy korun.