Pokud se v současnosti rozhodnete nakupovat na internetu u své oblíbené značky, máte slušnou šanci, že se vám to podaří.
Svůj e-shop totiž aktuálně provozují tři čtvrtiny největších obchodních řetězců. Vyplývá to z výzkumu společnosti ACOMWARE a agentury response:now. Nejpopulárnější e-shop mezi zákazníky má IKEA, naopak nejvíce lidem chybí možnost nakoupit si online u Planeo elektro, DM Drogerie či v Kauflandu.
Přírůstek nových e-shopů byl loni meziročně o něco nižší. Na trh však vstoupily zajímavé značky, jež patří mezi lídry svého segmentu. „Meziročně otevřely e-shopy spíše jednotky obchodních řetězců, například Lidl nebo Humanic. Je to logické, v řadě segmentů už má e-shop většina prodejců,“ vysvětluje Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE. Špatná situace přetrvává u drogerie a potravin, kde většina firem s otevřením internetového obchodu stále otálí.
Zákazníkům přitom na internetu nejvíce chybí e-shop značky Planeo elektro či DM Drogerie. „Rostoucí zájem o nákup potravin přes internet se projevuje také v tom, že 44 procent internetové populace postrádá e-shop řetězce Kaufland,“ dodává Petra Svobodová, marketingový konzultant z agentury response:now. Výzkum, jehož se na konci ledna zúčastnilo přes 400 respondentů, se zajímal také o faktory, jimiž se Češi řídí při výběru e-shopů. „Jednoznačně roste ROPO efekt. Kromě dopravy zdarma, která se stala hygienickým faktorem při výběru e-shopu, je pro zákazníky nejdůležitější, aby si mohli vyzvednout zboží na jejich prodejně, stejně tak ho tam i případně vrátit či reklamovat. To vyžaduje až 90 procent Pražanů a 80 procent celkové populace,“ dodává Svobodová.
Dopravu zdarma v nějaké formě nabízí podle výzkumu ACOMWARE více než 80 procent firem, jež provozují vlastní e-shop. Z veřejných statistik serveru Heureka.cz rovněž vyplývá, že většina z nich zvládá zboží doručit do tří pracovních dnů. Horší je to právě s nabídkou služeb, jako je vyzvednutí, reklamace nebo vrácení zboží na prodejně. „Z praxe víme, jak těžké je tyto služby zavádět – prodejce odrazují náklady nebo nedostatek informací o zákaznících. Dlouhodobě je to ale handicap,“ vysvětluje Penkala.
Také v minulém roce se poměrně významně zlepšil způsob, jakým se obchodní řetězce na internetu propagují. Více než polovina e-shopů využívá PPC reklamu, 81 procent firem aktivně sbírá e-maily zákazníků. „Je sice s podivem, že relativně velká část prodejců stále ignoruje tyto formy propagace, nicméně rostoucí trend je zároveň signálem, že bude stále obtížnější získat si v takové konkurenci pozornost zákazníků,“ říká Václav Stříteský z katedry marketingu Vysoké školy ekonomické v Praze. Významně roste též využívání sociálních sítí. Svůj profil na Facebooku má 91 procent firem (loni 72 procent), na Instagramu 47 procent (loni 31 procent) a na Twitteru 26 procent (loni 18 procent).
Hlavní závěry retail studie
Podobně jako v loňském roce disponuje vlastním e-shopem necelých 74 procent všech prodejců na internetu. V loňském roce svůj e-shop otevřely například značky IKEA a Humanic.
Nadále není možné objednat si na internetu drogerii ze tří největších řetězců v zemi. Nezlepšuje se ani nabídka prodeje potravin, kde jako jediný loni e-shop otevřel Lidl, zaměřil ho však pouze na spotřební zboží.
Mobilní e-shop nebo web už má 81 procent všech řetězců. Nejhorší je v tomto ohledu situace u prodejců potravin. Vlastní mobilní aplikaci má zhruba každý čtvrtý prodejce.
Zákazníkům nejvíce chybí možnost nakoupit si online u značek Planeo elektro, DM Drogerie, Kaufland nebo C&A.
Využití online marketingu mezi obchodními řetězci se postupně zlepšuje. Vůbec poprvé více než 50 procent prodejců využívá ke své propagaci PPC kampaně. O sběr e-mailů od svých zákazníků se snaží 81 procent firem.
Nabídka služeb v kamenných prodejnách spíše stagnuje. Meziročně se nepatrně zvýšilo množství e-shopů, v nichž můžete zboží reklamovat (+2 procenta) či vrátit na pobočce (+3 procenta).
Pokud jde o rozhodování zákazníků, ti za nejdůležitější faktor při výběru e-shopu považují dopravu zdarma (63 procent), možnost vrácení či reklamace zboží na prodejně (56 procent) či vyzvednutí na prodejně zdarma (50 procent).
O společnosti ACOMWARE
ACOMWARE je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce. Zaměřujeme se především na pomoc při vstupu na online trh, e-commerce poradenství, zvyšování návštěvnosti, obchodní výkonnosti a inteligentní e-mailing. Za 15 let fungování jsme obsloužili přes tři tisíce internetových projektů. Tým tvoří více než 75 zkušených specialistů. V rámci rozvoje e-commerce publikujeme řadu případových studií nebo analýz, dále také pořádáme školení nebo workshopy. Všem příznivcům e-commerce přinášíme také cyklus diskusí s úspěšnými internetovými podnikateli Eshopista.