e-news.cz - kurzy
Reklama

Josef Kašpar: Do začátku příštího desetiletí je reálné, že bude existovat dronová přeprava nákladu a zboží

27.12.2023, Autor: Renáta Lucková

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Josef Kašpar: Do začátku příštího desetiletí je reálné, že bude existovat dronová přeprava nákladu a zboží

Rozhovor s Josefem Kašparem, prezidentem Asociace leteckého a kosmického průmyslu ČR, předsedou představenstva a generálním ředitelem VZLÚ (Výzkumný a zkušební letecký ústav) a členem výzkumné rady TA ČR.

 

Josef Kašpar je prezident Asociace leteckého a kosmického průmyslu ČR, předseda představenstva a generální ředitel VZLÚ (Výzkumný a zkušební letecký ústav) a člen výzkumné rady TA ČR. 

„Záleží na tom, jestli se koncept stane součástí individuální nebo hromadné přepravy. Individuální přeprava potřebuje něco, co se blíží dnešním heliportům, tedy místo, kde se dá přistát a vzlétnout bez specifického zázemí. V případě hromadné přepravy je potřeba tento koncept napojit na jiné způsoby dopravy. To znamená, že hovoříme o vytváření dopravních hubů, kde do prostředku UAM přestoupíte z vlaku, autobusu nebo taxíku. V takovém případě se budou vytvářet terminály, které budou obsahovat technologické zázemí a samozřejmě zázemí pro cestující, jako jsou třeba obchody nebo restaurace,“ říká Josef Kašpar.

Zkoumáte možnosti letecké přepravy lidí ve městech a mezi nimi pomocí dronů řízených umělou inteligencí. Je to reálné? Jaké jsou výsledky?

Můžeme si položit i otázku jinou. Jak reálná byla před několika lety elektromobilita? Nebo ještě dříve, mobilní telefony? Je to stejné, nebo velmi podobné. Dnes můžeme sledovat nasazení bezpilotních autonomních systémů u automobilů a ukazuje se, že jejich použití pro dopravu vzduchem je nejen možné, ale v budoucnosti velmi reálné

Vyvíjíte autonomní létací prostředek MiYa. Můžete nám ho představit?

Autonomní létající prostředek MiYa je letadlo, které uveze 4 pasažéry, s křídlem, na kterém jsou elektromotory s vrtulemi. Ve fázi startu míří kolmo vzhůru, takže funguje jako vrtulník. Když potřebuje MiYa letět dopředu, křídlo překlopí a funguje jako normální vrtulové letadlo. Prostředek má možnost doletět až 300 km rychlostí 300 km/hodinu, což z něj dělá prostředek skutečně velmi efektivní.

Začátky osobní vzdušné dopravy drony se odhadují na roky 2030 až 2032. Neobáváte se toho, že to dopadne jako s vysokorychlostní železnicí?

Do začátku příštího desetiletí je reálné, že bude existovat dronová přeprava nákladu a zboží. Přeprava cestujících bude možná až po prověření všech aspektů tohoto konceptu, tedy spíše v druhé polovině příštího desetiletí.

Podle konceptu Urban Air Mobility může hrát významnou roli i prostředí v České republice. Co vše je k tomu potřeba? 

Záleží na tom, jestli se koncept stane součástí individuální nebo hromadné přepravy. Individuální přeprava potřebuje něco, co se blíží dnešním heliportům, tedy místo, kde se dá přistát a vzlétnout bez specifického zázemí. V případě hromadné přepravy je potřeba tento koncept napojit na jiné způsoby dopravy. To znamená, že hovoříme o vytváření dopravních hubů, kde do prostředku UAM přestoupíte z vlaku, autobusu nebo taxíku. V takovém případě se budou vytvářet terminály, které budou obsahovat technologické zázemí a samozřejmě zázemí pro cestující, jako jsou třeba obchody nebo restaurace.

Bude potřeba nutné změny v legislativě? Jaké?

Legislativa se již mění. Vytvoření U-space umožní létat bezpilotním prostředkům v řízeném letovém provozu. To je základní podmínka pro pokračování v projektech Urban Air Mobility, která umožní létat těmito prostředky mezi městy. Létání přímo ve městech vyžaduje hlubší změny legislativy, které umožní létání v blízkosti lidských obydlí a míst, kde se nachází větší množství lidí a s tím spojená rizika. Podobně jako u autonomních automobilů se bude v případě autonomních létajících prostředků řešit právní otázka odpovědnosti.

Je létací dron MiYa zatím jediný? Bude také sériová výroba těchto či dalších dronů? 

Ve světě existuje asi patnáct projektu UAM, které jsou velmi blízké nasazení, protože mají na palubě pilota. Projekt MiYa je svého druhu ojedinělý, protože míří do oblasti plně autonomního bezpilotního provozu a použití umělé inteligence. Ve všech těchto případech se tyto projekty vyvíjí samozřejmě hlavně kvůli tomu, aby se následně sériově vyráběly a dodávaly.

Kde budou letištní „parkoviště“? A jak to bude řízeno spolu s leteckým provozem v ČR a „přeshraničními“ lety? 

Na takto přesné otázky v tuto chvíli nelze odpovědět, je to součástí vývoje celého konceptu tohoto druhu dopravy. 

Říkal jste, že máte strach o malé letectví? Platí to stále?

Asi bych to nenazýval strachem, je to spíš uvědomění si skutečnosti, že dojde k zahuštění provozu v nízkých výškách, což svým způsobem omezí určitou volnost využívání tohoto prostoru malým letectvím. Bude to o řízení a komunikaci.

Máte sám pilotní průkaz?

Ne.

Váš ústav se zabývá i kosmickým výzkumem. Byl jste také tulák po hvězdách?

Byl, a pořád jsem.

Chtěl byste jednou letět do vesmíru?

A víte, že ani ne?

Děkuji za rozhovor. 

Foto: Poskytnuto Josefem Kašparem

Autor: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama