e-news.cz - kurzy
Reklama

René Rohan: Umění na hodnotě za posledních několik set let neustále stoupá

06.02.2023, Autor: Renáta Lucková

2 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 5
René Rohan: Umění na hodnotě za posledních několik set let neustále stoupá

Rozhovor s RENÉ ROHANEM, jednatelem Artefin Consulting s.r.o.

René Rohan je jednatel Artefin Consulting s.r.o. Přes třicet let se pohybuje v oblasti výtvarného provozu jako galerista a manažer a majitel firem poskytujících služby v oboru. V Ostravě vedl galerii 761 a v Praze Galerii Artefin. Je spolumajitelem firmy ARTEX, specializované na transport a uskladnění umění. Je spoluzakladatelem investičního fondu Artefin, zaměřeného na investice do současného umění.

Umění je také nejdůležitější a stále se zhodnocující stopou lidstva – nejen finančně, ale i esteticky, eticky a historicky. Jak je na tom podle vás společnost dnes?

Nerad bych hodnotil společnost jako takovou, necítím se k tomu dostatečně fundovaný. Z pohledu vztahu k umění ale můžu popsat své postřehy. Lidé na západě nezažili komunistickou cenzuru a čtyřicet let socialistického realismu. Je proto pro ně přirozené chodit do galerií, setkávat se s uměním na všech stupních škol a nemají proto pocit, že je určeno jen elitní skupině nadšenců. Východní blok ještě pořád tuto ránu nezacelil, a důvěra, zejména k současnému umění, je proto pořád nižší. 

Umění je důležité. Navíc interiér bytu nebo firemních prostor, doplněný vhodně zvoleným originálem, působí dojmem exkluzivity a dává signál o kulturním přesahu majitele. Jak je možné zvýšit povědomí národa o významu umění?

Mám dobrý pocit z toho, že i média, která se primárně nezabývají kulturou, stále více vnímají umění jako zajímavou investiční komoditu, a proto i lidé, kteří se na trhu s uměním běžně nepohybují, začínají mít o umění zájem. Velmi důležité je také vzdělávání. Výtvarná výchova od základních škol vyžaduje tvrdou reformu. Učitelé by neměli děti nechat jen malovat obrázky, ale sami by měli být dostatečně vzdělaní tak, aby dětem alespoň elementárně vysvětlili vývoj dějin umění, o čem je to současné, brali děti na výstavy a navštěvovali edukační programy. 

Investice do umění je v každé době dobrou investicí.  Platí to i v době inflace?

V době inflace nebo krizí dokonce víc než jindy. Pokud peníze ztrácí na hodnotě, vždy přemýšlíme o tom, jak je zhodnotit, nebo minimálně jak jejich hodnotu uchovat. Pokud se v umění alespoň trochu orientujete, je to ideální alternativa. Důkazem jsou loňské aukční rekordy, rekordní tržby aukčních domů, vše je snadno dohledatelné na internetu. Například obraz Marilyn Monroe od Andyho Warhola se v aukční síni Christie‘s v New Yorku loni na jaře vydražil za 195 milionů dolarů, tedy za 4,63 miliardy korun. Jde o dvojnásobek předchozího aukčního rekordu Warhola a obraz se stal nejdražším dílem 20. století, které se kdy v aukci vydražilo.

Kladete si za cíl propojit kvalitní současné umělce s lidmi, kteří by si cestu k nim jinak hledali obtížněji. Daří se vám to?

Doufám, že ano. Artefin je platforma, kam se lidé nemusí bát přijít, ani když umění vůbec nerozumí. Když si chtějí vybrat umělecké dílo jako investici, výzdobu interiéru, nebo si jen udělat radost, mají k dispozici obrovský výběr uměleckých děl na jednom místě a my jim rádi vysvětlíme o jaké autory se jedná, v čem spočívá jejich kvalita, nebo jaký je jejich investiční potenciál.

Ve vašem depozitáři a showroomu si můžete na ploše 460 m2 vybrat z více než 800 uměleckých děl různých autorů. Jak dlouho trvalo sestavení takového depozitáře?

Vybudování Artefinu mělo pozvolný vývoj. Jsem spolumajitel firmy ARTEX, která jako jediná v České republice disponuje profesionálními depozitáři umění, ve kterých si kdokoliv může uskladnit umělecká díla. Zároveň mám kolem sebe spoustu umělců, o kterých mohu říct, že jsou mými přáteli a kamarády, a prvotním impulzem pro vznik depozitáře – galerie byla potřeba některých z nich někde uskladnit vlastní tvorbu za minimální peníze, nebo nejlépe sponzorsky. Některým jsem vyšel vstříc, ale pod podmínkou, že pokud se něco z uskladněných věcí prodá, náleží nám provize. Ve stejnou dobu jsem se seznámil s Michalem Bařinou, který měl v Komerční bance dohodnuto, že bude prodávat umění na splátky. Využili jsme tedy našeho zázemí a jeho nápadu, oslovili další umělce a přibližně za půl roku vybudovali základ Artefinu. Na něj se pak nabalovaly další nápady, například založit fond kvalifikovaných investorů a dát alternativu lidem, kteří si sami netroufnou budovat vlastní sbírku, ale když vidí jakým tempem v současné době roste hodnota uměleckých děl, chtěli by se také zapojit.

Váš Fond kvalifikovaných investorů SICAV, zaměřený na současné umění, má předpoklad vysokého zhodnocení a je garantováno ČNB. Je těžké získat garanci ČNB? 

Založit fond SICAV s garancí ČNB rozhodně není jednoduchý proces. Moji partneři, investoři i spolumajitelé Artefinu Roman Horák, Petr Matuška a Ladislav Ornst jsou zároveň zakladatelé fondu HENRY IF SICAV a.s., který už měl v době, kdy jsme o Artefinu uvažovali, pod sebou dva velmi úspěšné podfondy Hydrogen 1 a Hydrogen 2. Přidat tedy třetí podfond, zaměřený na investice do umění, už proto bylo snadnější a pro investory i výhodnější, protože náklady na vedení fondu se rozloží mezi víc subjektů.                                                                                                                        

Jak se dá poznat pravost díla?

Jednoduchá otázka, ale velmi složitá odpověď. Mechanismy samozřejmě existují. Na jedné straně jsou to technické, exaktní postupy, jako například analýzy složení použitých materiálů a barev, zda odpovídají době vzniku díla. Nebo infračervené a rentgenové snímky, které odhalí přemalby, dodatečně domalované signatury atd. Stejně důležitá je expertíza znalce konkrétního autora, který dokáže s velkou pravděpodobností určit, zda styl a kvalita tvorby odpovídá autorově rukopisu. A poslední, velmi důležitá část autenticity, je provenience. Tedy jakýsi životopis díla od jeho vzniku do současnosti. Kdo jej kdy vlastnil, zda se objevil na výstavách a v katalozích, nebo prošel aukcemi renomovaných aukčních domů. To vše dohromady dá určitou míru pravděpodobnosti, zda se jedná o originál, či ne. 

Setkáváte se s falsifikáty často?

Bohužel se s nimi občas setkám. Stává se, že klienti našich depozitářů koupí cenné dílo a následně chtějí od nás doplnit expertízy. Je to jedna ze služeb, kterou zprostředkováváme, a stává se, že odhalíme padělek. Nabízíme proto konzultace ještě před pořízením díla, aby se podobným zklamáním dalo co možná nejvíce předejít. 
Sami investujeme jak ve fondu, tak i soukromě, do současného umění žijících umělců. Vždy u autora ověřujeme pravost díla a necháváme si podepsat certifikát. Tím je možnost koupě falzifikátu téměř nulová. Další výhodou je vyšší pravděpodobnost, že se vám investice zhodnotí v řádu stovek procent. Klientům sám radím, aby se chovali stejně, jako naši dědové. Když kupovali Toyen, Kupku nebo Kubištu, jednalo se tenkrát o současné umění žijících autorů a obraz od nich se dal pořídit za pět průměrných platů. A dnes za to mohou mít vnoučata luxusní vilu na Floridě.

Kdy je nejlépe začít investovat do umění?

Umění na hodnotě za posledních několik set let neustále stoupá. Začít se proto dá kdykoliv a jedná se o spolehlivou a konzervativní investici. Ale je to obor, kde je znalost prostředí klíčovým faktorem úspěchu. Pokud víte co a kde koupit, pak zvyšujete pravděpodobnost, že zhodnocení bude vysoko nad průměrem celého segmentu a navíc u žádaných autorů, kteří se na trhu dají velmi obtížně sehnat, máte zaručenou i dobrou likviditu. Proto by se měl každý začínající sběratel zbavit ostychu a obrátit se na několik odborníků z oboru – galeristy a art advisory, chvíli si dělat průzkum trhu, navštěvovat výstavy, nasávat informace a až pak s investováním začít. Nebo investovat do fondu Artefin a my tu práci uděláme za něj.

Dá se investování do umění naučit?

Do značné míry ano, jen to chce delší časovou investici. Trvá roky, než si člověk vybuduje vlastní názor, získá přehled, je schopen srovnávat a pozná v čem tkví kvalita. Velmi často se sběratelé postupně zbavují umění, které nakoupili v začátcích jen proto, že se jim prostě líbilo a kvalitu nedokázali dostatečně posoudit. 

Do značné míry říkám proto, že dalším faktorem je talent, vrozený cit. Jsou lidé, kteří jsou i v tomto oboru skuteční vizionáři, kteří s mimořádnou přesností dokážou vyhledávat nové talenty a v předstihu odhadnout budoucí trendy. Světoví galeristé jako Charles Saatchi, nebo Larry Gagosian svým vlivem dokonce částečně i určují vývoj současného umění a hýbou trhem. Pokud oni o nějakém autorovi prohlásí, že je to kvalitní umělec, pak to je kvalitní umělec.

Emoce dnes vládnou světem. Hrají největší roli při rozhodování investice do umění? 

Určitě ano. V pozitivním i negativním smyslu. Pozitivním proto, že např. podle průzkumu s názvem J&T Banka Art Report 2022 je v případě nákupu umění investiční hledisko na druhém místě, emocionální naštěstí pořád vítězí. Je to dobrá zpráva, protože se tím potvrzuje nezastupitelná role umění ve společnosti, a pokud se na něm dá i vydělat, tím lépe.

Negativní rolí mám na mysli neuvážené nákupy. Umělecké dílo je jedinečné a neopakovatelné, proto když se sběratel pro nějaké nadchne, je často ochoten zaplatit i nesmyslnou částku, což jej následně může hodně mrzet.

Dá se na umění zbohatnout?

Samozřejmě že ano, dokonce pohádkově. Ukázkový je příběh Davida Rockefellera, nebo Peggy Guggenheim. Jejich sbírky se dnes pohybují v hodnotě miliard dolarů, přitom pořizovací hodnota byla jen zlomkem této částky. Dalším konkrétním příkladem může být loňská pozůstalostní dražba sbírky spoluzakladatele Microsoftu Paula Allena. V Christie’s v New Yorku padl nový aukční rekord, kdy se během dvou dní sbírka vydražila za neuvěřitelných 1,62 miliard dolarů (38,7 miliard korun). 

Jaká byla vaše nejlepší životní investice?

Doufám, že děti, ale to se teprve uvidí. 

Děkuji za rozhovor. 

Foto: Poskytnuto René Rohanem

Zdroj: Renáta Lucková 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama