e-news.cz - kurzy
Reklama

Erika Bohatá: Rozhodně nebude stačit přeměnit banky na odpočinkovou kavárnu

26.06.2023, Autor: Renáta Lucková

2 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 5
Erika Bohatá: Rozhodně nebude stačit přeměnit banky na odpočinkovou kavárnu

Rozhovor s Erikou Bohatou, architektkou ve společnosti Capexus s.r.o.

Erika Bohatá je architektkou ve společnosti Capexus s.r.o. Zabývá se designem a realizací komerčních interiérů. Její doménou jsou návrhy kancelářských prostor a řešení pracovního prostředí. Má za sebou již několik významných projektů. Například stojí za návrhem kanceláří největšího českého operátora – celé centrály T-Mobile v Praze na Roztylech. 

„Architektonické styly minulosti spíše ovlivnily moje vnímání historie a vznešenosti profese architekta jako celku. Pokud bych měla zmínit některé směry, které ovlivnily moje myšlení a práci architekta, jsou to spíše směry z nedávné minulosti jako např. minimalismus nebo funkcionalismus. My architekti si potrpíme na přesnost a detail – to oba tyto směry naplňují bezezbytku,“ říká Erika Bohatá. 

Co vás přivedlo k architektuře?

Myslím, že to byla ambice něco v životě dokázat – začít se zabývat něčím opravdu smysluplným, co by mohlo naplnit můj profesní život a pomoci např. i společnosti.

Je nějaký architektonický styl v minulosti, který je vám blízký?

Architektonické styly minulosti spíše ovlivnily moje vnímání historie a vznešenosti profese architekta jako celku. Pokud bych měla zmínit některé směry, které ovlivnily moje myšlení a práci architekta, jsou to spíše směry z nedávné minulosti jako např. minimalismus nebo funkcionalismus. My architekti si potrpíme na přesnost a detail – to oba tyto směry naplňují bezezbytku

Jak vidíte současnou architekturu?

Architekturu vidím opravdu jako velmi komplexní obor – otázka je položena velmi ze široka. Odpovím takto: Architekturu, kterou se zabývám já osobně, vnímám jako velmi kreativní dynamický příběh, který se vcelku rychle vyvíjí, stejně tak jako současné lidské životy – myslím, že žijeme v době, kdy nás čekají velké změny – stejně tak i architekturu – ale těším se na to!

Zabýváte se hodně interiéry bank. Proč?

Obecně se zabývám zejména komerčními interiéry. Banky jsou jen částí našeho širokého záběru. Pracujeme například i na revitalizacích celých budov, ve kterých jsou komerční nebo i bankovní prostory jen zlomkem užitné plochy.

Jak vnímáte bankovnictví v Česku v současné době?

Budu se opakovat – i zde vidím velmi dynamický vývoj, který rozhodně není u konce. Dle mého názoru se banky a jejich služby budou muset velmi výrazně změnit, a to jak z důvodu jiných nároků klientů, tak např. z důvodu velmi rychle se rozvíjející digitalizace. 

Říkáte, že bankovní pobočky budou jako kavárny. Budeme tedy chodit do banky jako do kavárny?

Toto myslím zaznělo při realizaci mého projektu vlajkové pobočky Hello Bank v Praze – je to již velmi dávno a ve světě architektury komerčních a kancelářských prostor se mezitím událo spoustu změn. Nechci říkat, že toto již neplatí, ale například v průběhu Covidu se problematika transformace bank stala komplexnější, než se zdá. Rozhodně nebude stačit přeměnit banky na odpočinkovou kavárnu 

Co dnes zaměstnanci podle vás chtějí?

Opět velmi obecná otázka. Pravděpodobně se pracovní prostředí transformovalo ve smyslu výrazné dynamiky – tedy flexibilita, individuální přístup a dostatek prostoru pro vlastní životní styl – a to i v práci. Toto se odráží do našeho přístupu k potřebám zaměstnanců a jejich zaměstnavatelů. 

Jsou dnes budovy a jejich interiéry zdravé?

Odpovím otázkou…

Co myslíte, že se změnilo mezi dobou, která je dnes, a tou, která byla předtím? Budovy jsou a vždy byly kompromisem mezi optimálními náklady na provoz a kvalitním prostředím. Myslím, že z pohledu materiálů i technologií jsou budovy docela jistě na mnohonásobně vyšším standardu i co se kvality prostředí týká, záleží, ale na úhlu pohledu každého, kdo budovu užívá. Někdo má raději kvalitně upravený vzduch uvnitř i za cenu použití klimatizace nebo rekuperace v centru města, někteří lidé zase preferují komornější prostory na okraji v přírodě, kde si mohou otevřít okno do přírody.

Jaké trendy ovlivňují v současnosti realizaci kancelářských prostor? 

Zmínila bych zejména hesla, která se opakují v naší práci v současnosti dnes a denně – jsou to udržitelnost (tedy důraz na ekologii a ekonomickou stránku), hybridní práce (flexibilní pracovní prostředí se vším všudy)

Jaké nové technologie využívá dnes architekt?

Pro nás architekty asi nejsou tak moc nové, ale jsou to samozřejmě nejnovější digitální nástroje pro navrhování a skicování ve 3D nebo i virtuální realitě – tato oblast se bude jistě v blízké budoucnosti velmi rozvíjet. Samozřejmě testujeme i umělou inteligenci.

Může architekta nahradit umělá inteligence?

Samozřejmě že ne. Individuální přístup k zakázkám / ke klientovi nebude umět asi nikdy dostatečně empaticky strojové učení nahradit, nicméně sami uvidíme zanedlouho kam až se toto odvětví může posunout na poli architektury.

Jaké projekty se chystáte realizovat v nejbližší době? 

Často se jedná o projekty, o kterých nemůžeme dopředu příliš mluvit, ale například pracujeme na další pobočkách T-Mobile po republice. 

Kde čerpáte inspiraci pro vaše návrhy?                 

Všude kolem sebe – ze staveb, z přírody, z lidí a příležitostí okolo mě. Svět je plný inspirací, stačí když je člověk otevřený těm správným podmětům, umí si v dnešní přehlcené době správně odfiltrovat to důležité. Myslím že i v inspiraci dnes více než jindy platí, že méně (a kvalitně) je více!

Děkuji za rozhovor.

Foto: Poskytnuto Erikou Bohatou

Zdroj: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama