e-news.cz - kurzy
Reklama

Budoucnost: Objednané balíčky dorazí expresně dronem

07.03.2021, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Budoucnost: Objednané balíčky dorazí expresně dronem

Řídí dopravní společnost, specializující na doručování zásilek do Německa a z Německa

. Díky každodenním spojům do Německa a z Německa jsou schopni nabídnout rychlost a podmínky přepravy jako má konkurence v Německu. Budoucnost přepravy vidí v dronech nebo autonomních vozidlech.  
Rozhovor s PŘEMYSLEM LUKEŠEM, výkonným ředitelem kurýrní společnosti DER KURIER Česká Republika spol. s r.o.
V současné firmě pracujete již přes jedenáct let. Jak se za tu dobu změnily kurýrní služby?
Princip dopravy zůstává stejný. Mění se náročnost zákazníků a jejich povědomí o oboru.
Došlo např. k poklesu cen za zásilku. Dříve se více využívaly tzv. expresní služby, které pomalu nahradily služby ekonomické, ty méně drahé. Velkým dílem se na vývoji oboru podílí digitalizace. To ještě umocňuje současná doba a už i ty nejmenší kurýrní firmy musí základní technologie zákazníkům nabízet. Já si pamatuji, že nám zákazníci vyplňovali přepravní listy ručně a jako disponent jsem je přepisoval do PC při odbavení zásilek do zahraničí. To je v dnešní době v takovém objemu zásilek a tlaku na cenu nepředstavitelná věc (smích).
Změnil růst e-commerce i poptávku po kurýrních službách? Změnil se i sortiment přepravy?
Díky růstu e-commerce se určitě poptávka po kurýrní službách zvýšila. V průmyslovém sektoru je zboží tak nějak stále stejné. Růst e-commerce a snížení ceny za přepravu dává větší smysl i prostor pro zasílání menšího a levnějšího zboží. Tudíž se díky e-commerce dostane k přepravcům více spotřebního / retailového zboží.
Dnes je díky růstu e-commerce velký tlak na ceny, rychlé doručení, velké množství objednávek. Jaká to výzva pro kurýrní služby?
Tady pomáhá pak digitalizace. Pro důvody, které zmiňujete ve své otázce, je třeba umět stihnout co nejvíce, ale zároveň příliš nezvyšovat náklady. To je např. v sezónních špičkách někdy úplně nemožné, protože potřebujete např. posílit kapacitu rozvozů a svozů – tedy další auta a řidiči. Většina kurýrních služeb ví, kolik je jejich denní kapacita u jednoho kurýra na své oblasti. Proto to dokážeme sledovat a řídit. Zásadní je pak umět se přizpůsobit měnící se poptávce.
Jaký měla dopad covidová epidemie na kurýrní služby?
V doručení se zavedla tzv. alternativní doručení. Tedy, že se např. nechá zásilka u dveří, bez kontaktu s příjemcem. Ale v zásadě nedošlo k žádným větším změnám. Princip zůstává stále stejný. Velká změna je v tlaku na lidi – práce se musí stíhat na čas, bez chyb, ale v daleko proměnlivějším prostředí. Do směny vám např. nenastoupí z ničeho nic řidič, protože musí do karantény apod. A pokud si za svou kvalitou vůči zákazníkům stojíte, tak toto může být pro lidi v provozu ‚challange‘. Musí pak zvládnout to stejné, ale s menšími prostředky. A čelí méně odhadnutelným situacím. K tomu přičtěte, že to řeší z domova s dětmi u nohy. Asi to známe všichni.
Ovlivnilo také kurýrní služby i uzavření hranic? Mělo to pro vás spíše pozitivní nebo negativní dopad?
Negativní. Máme s tím spojenou zvýšenou administrativu a náročnost na provoz. Obzvláště v současné době, kdy řidiči nesmí mít test starší čtyřicet osm hodin. Představte si, že vám má večer nastoupit řidič jízdu do Německa. Jeden vypadl z důvodu nemoci. Náhradní jde na test, který vyjde falešně pozitivní. Další řidič jde na testy až v 16:00, to už ale skoro začíná směna. A pak plánujte. Nakonec je většina situací řešitelná, ale stojí to víc času, peněz. A nervů.
Jací zákazníci nejvíce využívají vaše služby? Jsou nároky a požadavky klientů v ČR a v Německu odlišné?
Naši zákazníci jsou nejvíce průmyslové firmy. Podniky, které vyvážejí do Německa nebo z něj dováží. Případně ze států EU. Cena pro není vše a hledají i rychlost a kvalitu doručení. U eshopů je stále velký tlak na cenu ze strany příjemců. Proto máme i takové zákazníky, ale je jich spíše méně. Očekávání německého a českého zákazníka jsou poměrně podobná. U nás bych řekl, že je větší míra a obliba v technologiích, což se promítá do různých automatizací a alternativních dopravců a možností doručení.
Na co kladou klienti největší důraz?
U nás je to spolehlivost dopravy, rychlost a pak samozřejmě každý hlídá své náklady na dopravu. Např. do Německa umíme cenu zachovat jak za cca dva až tři dny doručení, ale doručujeme následující pracovní den.
Změnil se i systém logistiky?
Díky větší míře doručení e-commerce se řeší, pokud možno, co největší efektivita v doručení, často skloňovaná poslední míle. Pak se průběžně navyšují kapacity překladišť a dep, případně zrychlují jednotlivé spoje mezi zeměmi a regiony.
Jak se bude vaše firma rozvíjet dál?
Naším cílem je, aby všichni měli možnost poslat zásilku do Německa z Čech s námi. Proto se nyní zaměřujeme na další regiony v ČR, jelikož je naše působnost v současnosti zaměřená jen Prahu, střední Čechy, Ústecko. Nově jsme tento rok začali obsluhovat zákazníky v Liberci a Turnově, takže už i tam mohou firmy posílat svým zákazníkům za jeden den do Německa.
Hodně se klade důraz na ekologii šetrnost k životnímu prostředí? Jak je na tom v tomto ohledu vaše firma?
Na přelomu roku jsme prošli obměnou vozového parku, tudíž nám všechny auta splňují poslední EURO normy. Uvažovali jsme i o alternativní pohonech typu CNG, ale nevýhody u nás prozatím převážily oproti konvenčním motorům.
Jsou elektromobily vhodné pro kurýrní služby? Zamýšlíte je využívat?
Ano i ne. Do města, s určitým omezeným nájezdem to může být super. Ale prozatím nejsou úplně pro nás. Dojezdy a možnosti dobíjení jsou v současné době stále omezené. Do budoucna bychom je určitě rádi využívali. Věřím, že to nebude již dlouho trvat. Momentálně jednáme o možnosti zapůjčení a vyzkoušení plugin hybridního vozidla.
Dříve se využívala pro přepravu zásilek potrubní pošta. Pokrok však nezastavíme. Jak si představujete kurýrní služby budoucnosti?
Já si myslím, že se na některých místech stále používá. Ale představte si, že vám lednice doma automaticky kontroluje zásoby, které je třeba doplnit a sama je objedná. Že váš digitální asistent umí přemýšlet za vás a automaticky vám věci objedná. Objednané balíčky dorazí expresně dronem až na práh domu nebo ekonomicky v autonomním vozidle spolu s balíčky pro ostatní lidi z okolí. Možná se bude i spousta věcí dát vytisknout na domácí 3D tiskárně a nebude potřeba nic doručovat. A co teprve teleporty?
Děkuji za rozhovor.
Foto: poskytnuto Přemyslem Lukešem


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama