Apogeo
Reklama

Švehla: Poradil by Donaldu Trumpovi Milton Friedman? 

14.04.2025, Autor: Martin Švehla

1 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 5
Švehla: Poradil by Donaldu Trumpovi Milton Friedman? 

Nepochybně. Byl to milý člověk, dobrosrdečný a úspěšný poradce Ronalda Reagana a později i Margaret Thatcherové. Jak by ta rada vypadala a jak by byla přijata, je těžké dnes odhadnout – ale v odkazu věhlasného ekonoma, držitele Nobelovy ceny, se dá najít velmi dobrá rada pro evropské země, včetně Česka. 

Aktuálně jsme v situaci, kdy prezident USA vyhlásil drakonické celní sazby, Čína odpověděla neméně přísnými sazbami a prezident USA všem – kromě Číny – platnost celních sazeb odložil. Evropská unie navrhla nulová cla na veškeré zboží mezi USA a EU a v Česku se hlavním tématem stala ochrana před záplavou levného čínského zboží, které by mohlo místo do USA směřovat právě k nám. Tento zmatek – jinak se to nedá nazvat – ale také ukázal, že americká administrativa udělala pro sjednocení EU a pro zvýšení její akceschopnosti víc, než celý bruselský aparát včetně europoslanců a eurokomisařů. Nabídka nulových cel je strategickým tahem, který by ještě nedávno vypadal jako sci-fi a je to velmi dobrá myšlenka! 

Milton Friedman se vyjadřoval k levným, dotovaným dovozům někdy v 80. letech. Tehdy šlo o levnou ocel z Japonska, jejímuž dovozu se měly USA bránit. Friedman tehdy rozhněvaným ocelářům říkal: „Levná ocel, to je čistý vzduch pro USA. A když se cizí vláda rozhodne dotovat cenu, proč bychom se měli zlobit? Kupujme levnou ocel, nemusíme ji vyrábět v USA. Můžeme místo toho dělat něco jiného, můžeme tu mít čistší ovzduší a japonská vláda nám na to všechno ještě připlatí!” 

Dnes se podobně zlobíme my. Máme strach z čínských elektromobilů, solárních panelů, baterií a elektroniky? Kdo se bude zlobit, když budou telefony a počítače stát třetinu dnešních cen a elektroauta polovinu? Spotřebitel rozhodně ne. Budou se zlobit jen ti výrobci, kteří v takové konkurenci neobstojí. To je samozřejmě vážný problém, ale z pozice státu je určitě řešitelný. Lze jej rozložit v čase a investovat do něj … protože levný dovoz lze chápat jako impulz k žádoucím strukturálním změnám. Kapitál a pracovní síly se mohou přesunout k jiným oborům, s daleko vyšší produktivitou práce. 

Nikdo by se asi moc nedivil, kdyby některé automobilky začaly tlumit výrobu aut a přesunuly pozornost ke zbrojní výrobě. Tam se v příštích letech očekává silná vlna inovací a velká poptávka ze strany NATO nejen po vozidlech a zbraních, ale i po radarové technice, optice a špičkové elektronice. Některé české firmy všechno toto dobře umí (ERA, Meopta). Naši odborníci mají velké úspěchy i v robotice a automatizaci (Kovosvit MAS, Neurotechnology CZ, TOSHULIN, výzkumné týmy na ČVUT/CIRC, ale i třeba v nadnárodních firmách jako ABB CZ a dalších). Češi mají světové renomé v logistice (WEDO, HOPI, Shoptet, Skladon), ve vývoji softwaru a datových službách (Y Soft, GoodData) nebo v oboru počítačových her (Bohemia Interactive, Warhorse), či ve zdravotnické technice (Linet) a jistě i jinde. Do těchto oborů by mělo plynout daleko víc kapitálu než dosud, tady by pak musela stoupat kvalifikace a tím pádem i mzdy. 

Neviditelná ruka trhu může tento přechod prosazovat tvrdě a bez ohledu na ekonomické či sociální ztráty.  Stát má ovšem možnost tomu bránit, ale může také jen zmírnit dopady tržních řešení a do značné míry moderovat a podporovat změnu struktury. Jinými slovy: místo odvetných cel a obchodní války bychom mohli investovat do změny a levné dovozy z Číny by nám na to dokonce přispívaly. Ochrana stávající ekonomické struktury je v podstatě ochranou stávající životní úrovně a s tou snad spokojeni nejsme: vrátili jsme se o pět let zpátky a nic na tom nemění fakt, že se některým lidem žije o něco lépe. V průměru jsme na tom zhruba tak, jako v roce 2019, protože produktivita práce u nás dostatečně neroste. Kdybychom vyráběli žebřiňáky, můžeme je inovovat jak chceme, ale konkurenceschopné nebudou a neuživí nás. 

Levné dovozy mohou k růstu ekonomické síly paradoxně přispět víc než dotační programy nebo strategické dokumenty. Když se v Bruselu dokázali rychle shodnout na nabídce nulových cel, utlumit různé politické spory, oslovit Čínu a hledat s ní společný postup, je to spousta dobrých signálů. Cestování na Tchajwan a plamenné proslovy, provokující Peking, utichly. Jistě to není obrat v názoru či postoji, a není to ani přetvářka. Hledá se řešení. Tyto změny v přístupu k nastávajícím vážným problémům svědčí o tom, že by se Evropa mohla vydat v nových podmínkách správným směrem a dosáhnout nemalých úspěchů. O co jde? Opakuje se to pořád dokola: zbavit se přebujelé byrokracie, snížit náklady práce, snížit ingerence států a otevřít se novým oborům. Zapojit vědu a techniku, reformovat školství a zdravotnictví, dobudovat infrastrukturu a tím vším podpořit podnikatelského ducha. Ten je zdrojem růstu produktivity práce, výkonnosti celé ekonomiky a v konečném důsledku životní úroveň. 

Foto: Pixabay

Autor: Martin Švehla 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama