e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Příliš drahý politický marketing. Jakou cenu za Rakušanovu kampaň zaplatí on sám a celá koalice?

01.02.2024, Autor: Martin Schmarcz

2 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 5
Schmarcz: Příliš drahý politický marketing. Jakou cenu za Rakušanovu kampaň zaplatí on sám a celá koalice?

Předseda Starostů Vít Rakušan to přede všemi pořádně rozpálil. Napřed klipem ze šatny a poté turné po regionech. Nebo bychom spíše měli říkat, že všechny pořádně dopálil? Jeho video dost prvoplánově útočilo na premiéra Petra Fialu.

Během roadshow pak slibuje a říká věci, které nejsou projednané a znejišťují koaliční partnery i trhy. Najal si módní a tedy drahý marketingový tým. Ale v konečné ceně za tuhle kampaň nebudou jen účty za PR poradce. Ve hře není nic menšího, než soudržnost kabinetu.

Začalo to představením Víta Rakušana coby vládního rebela, který musí Petru Fialovi ukázat, jak se to má správně koučovat. Následovalo mediálně hojně sledované a komentované setkání v hospodě v Karviné, kde si ministr vnitra nechal v roli hrdiny nadávat od zuřícího davu. Zatím posledním „kouskem“ bylo pondělní povídání v Sokolově, kde se šéf STAN pustil na tenký led, když mluvil o zestátnění elektrárenské společnosti ČEZ a zvyšování platů policistů a hasičů.

Snahou Rakušana samozřejmě je pozvednout upadající preference svého hnutí. To má v součtu s Piráty stále plus mínus stejně hlasů, jaké získali společně ve volbách. Jenomže se otočil poměr. Před dvěma roky se STAN pohyboval nad 10 % a Pirátská strana nad 5 %, dnes je to přesně obráceně. Že by někdejší partner pracoval lépe? Ani ne. Ale Bartošovi lidé nevynechají jedinou příležitost kopnout si do koalice SPOLU, kterou s oblibou označují za partu „konzerv“, „bigotů“ a „středověkých tmářů“. A vyplácí se jim to.

Pro liberální voliče není až tak důležité, jak se daří ekonomice, seniorům, rodinám s dětmi. Jsou spíše nastaveni na tzv. virtue signalling, tedy na to, aby ti „jejich“ uměli ukazovat, jací jsou správňáci a morální majáci. Stačí tedy se dost často, hlasitě a rázně vymezovat vůči Putinovi, Babišovi, ale také vůči konzervativním spojencům, kteří jsou vykreslování coby homofobové a mužští šovinisté, co mlátí ženy. Progresivistům tohle úplně stačí ke štěstí a kdo zvládá roli cenzora veřejných mravů lépe, ten u nich vítězí.

Starostům zkomplikovala život causa Dozimetr, do níž se zbytečně zamotali a v důsledku hůře zvládají hrát svůj part. I proto mají navrch Piráti. Nyní se Vít Rakušan rozhodl vzít si tyto hlasy zpět. A najal na to ty „správné“ lidi, kteří mají na kontě úspěšné kampaně Zuzany Čaputové a Petra Pavla, jež rovněž stály na morálním kýči. Neboli nebojovaly za něco, ale proti něčemu. Jejich cílem bylo porazit „ficismus“, respektive „babišismus“. V takových případech už dopředu máte na své straně hromadu naštvaných a frustrovaných lidí.

Jak na Slovensku tak u nás šlo vlastně jen o to, kdo ze zástupu povolaných bude ten vyvolený, tedy kdo se ukáže jako „maják všech majáků“. Pro tuto osobu bylo u nás připraveno šedesát procent „antibabišovských hlasů“. Petr Pavel vyhrál už když předstihl Danuši Nerudovou a další pretendenty „dobra“. Andrej Babiš pak nebyl soupeř. V takto nastavených soutěžích je marketing důležitý. Vlastně záleží jen na něm, ne na politice, neboť je daleko důležitější, jak vypadáte a působíte, než kým jste a co skutečně nabízíte občanům.

Problém nastává, když nablýskaná marketingová mašina narazí na politickou realitu. Progresívne Slovensko (opět se stejným týmem PR mágů o němž je řeč) dokázalo sice vysát hlasy Ficových odpůrců s méně sofistikovanou kampaní, ale prohrálo se SMERem, protože ten narozdíl od něj měl program pro skutečné živé lidi a nabízel (či se alespoň tvářil, že nabízí) řešení problémů, jež je trápí. Může se něco podobného přihodit Rakušanovi? Stojí jeho turné na pevných základech reálné politiky, nebo jen vykresluje vzdušné zámky?

Spíše to vypadá na to druhé. Kdyby chtěl ministr vnitra předestřít v regionech skutečná řešení, přijel by s návrhy, jak pomůže místním samosprávám, aby se lidem zlepšil život. A vzal by s sebou ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkelu, která by jim vysvětlil plány, jak zajistí levnou energii. Nechyběl by ani Mikuláš Bek, který řídí školství a řekl by jim, co udělá pro kvalitnější výuku a lepší příležitosti pro jejich děti. Ano, to vše má STAN ve vládě na starosti. Nemusí si v šatně stěžovat na „špatného trenéra“. Může se předvést na hřišti.

Takhle se dělá politika. Zatím je to opravdu jen marketing. Místo prezentace výsledků pouze slova. Což má vedlejší nepříjemné efekty v tom, že Rakušan může během žoviálního tlachání „ujet“. Právě to se mu stalo v pondělí, kdy sliboval desetiprocentní zvýšení platů policistů a hasičů a znárodnění ČEZ. U toho prvního není ve vládě shoda, to druhé je velmi citlivé, už jednou kabinet s tímto nápadem narazil a nyní je téma prozatím u ledu. Ovšemže tím ministr vnitra vyvolal bouřlivé reakce. Jak koaličních partnerů, tak trhů.

Nyní už nejen SPOLU, ale i Piráti předsedovi Starostů vyčítají, že sobecky myslí jen na sebe a své hnutí a prosazuje se na úkor ostatních stran ve vládě. Akcie ČEZ spadly a Rakušan se musel za svou neuváženost omlouvat. Nic z toho by se nejspíše nestalo, kdyby přijel s reálnými plány a ne na „nezávazný pokec“ v hospodě. Což by ještě nevadilo, kdyby šlo o výjezd do regionu, jakých normální politici dříve absolvovali stovky (aniž by je zvlášť medializovali) a ne o pečlivě vypiplanou marketingovou kampaň.

Prázdné moralistické PR má své meze. Jezdit ven a mluvit s lidmi – a to bez kamer – je součástí běžné práce politika. Když už ale myslíte na volby, pak koukejte přivézt něco víc, než jen sebe a „virtue signalling“. Autoři barnumské kampaně si mazaně spočítali, že nalákají mainstreamové novináře jako včely na med a ti už pak zadarmo vytvoří Rakušanovi auru hrdinného liberálního bojovníka. Vyšlo to, mediální zásah byl masivní. Ale jen marketing na úspěch nestačí. 

Dobře se žije v zemi, kde vítězí političtí mazáci, ne morální majáci.

Martin Schmarcz, vydavatel revue SPEKTÁKL, spektakl.gazetis.to

Foto: Pixabay

Autor: Martin Schmarcz


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Německo se stalo motorem české prosperity po vstupu do EU. Stane se také naším hrobařem?

06.05.2024, Autor: Martin Schmarcz

Do Evropské unie jsme vstoupili před dvaceti lety. S trochou nadsázky však můžeme říci, že jsme vstoupili do Německa. Obě země jsou silně hospodářsky provázané, česká ekonomika doslova dýchá s tou německou. Když prosperuje, bohatství se přelévá i k nám, když stagnuje, spíše dříve než později se to negativně projeví i u nás.

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Smrčka: U Pekingu se bojuje o Pensylvánii

23.04.2024, Autor: red

Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji. Riziko snadného odchodu klientů ale pokles sazeb brzdí

22.04.2024, Autor: Z blogosféry

Banky zlevňují hypoteční úvěry hodně pozvolna. Prudký pokles úrokových sazeb by mohl vyvolat spirálu refinancování i běžících fixací nebo tlak na banky, aby sazby v průběhu fixace snižovaly. Mírný poplatek za předčasné splacení totiž dává klientům více volnosti, banky ale riziko jejich odchodu nutně musí zohlednit v cenotvorbě.

Daňhel: Dohledové orgány by měly zamezit neodbornému srovnávání povinného ručení

16.04.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

Na začátku března uveřejnil Ekonomický magazín můj příspěvek Ekonomika „povinného ručení“ musí čelit trendu růstu škodního průběhu. Vzápětí v časopisu Pojistný obzor vyšel text „Povinné ručení zůstává pod tlakem vysoké škodní inflace“. Pojistný matematik Petr Jedlička zde konstatoval, že rozevírání nůžek mezi průměrnou škodou a průměrným pojistným pokračuje. 

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Zemřel demýtizátor racionality

16.04.2024, Autor: red

Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.

Schmarcz: Peklo mimořádných schůzí aneb proč dělat něco užitečného, když místo toho můžeme hrát před voliči trapné divadlo?

14.04.2024, Autor: Martin Schmarcz

Mimořádné schůze se mají konat jen mimořádně. Třeba když vypukne válka, pandemie, stav legislativní nouze, nebo vláda provede něco strašného, na co nestačí interpelace. U nás se z toho stává běžný kolorit. Něco ve stylu speciálního vysílání. Obvykle to ale spíše dopadne jako podřadná telenovela.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama