V roce 2021 dosáhl podíl obnovitelných zdrojů v dopravě na úrovni EU 9,1 %, což je o 1,2procentního bodu (p.b.) méně než v roce 2020.
Tento výsledek znamená, že je třeba vykonat ještě mnoho práce k splnění cíle 14 %, který je v současné době stanoven pro rok 2030 směrnicí EU o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů. Dle dostupných dat tedy byla EU v roce 2021 o 4,9procentního bodu pod cílem pro rok 2030 a o 0,9procentního bodu pod cílem pro rok 2020.
Přestože v absolutních číslech došlo k nárůstu využití energie z obnovitelných zdrojů v dopravě oproti roku 2020, pokles podílu souvisí jak s nárůstem dopravních činností v důsledku zrušení omezení COVID-19, tak se změnou metodiky Eurostatu.
Skandinávské státy opět vedou
Z členských států EU pouze dva překonaly cíl pro rok 2030. Švédsko (30,4 %) mělo podíl přibližně třikrát vyšší než 25 členských států EU a dvojnásobně tak převyšuje cíle pro rok 2030. Následovalo Finsko (20,5 %), které rovněž vykázalo velmi vysoké využití obnovitelných zdrojů v dopravě. Vysoké podíly Švédska a Finska lze totiž vysvětlit zejména významným využíváním vyhovujících biopaliv.
Graf: Podíl energie z obnovitelných zdrojů v dopravě
Zdroj: Eurostat
Naopak nejnižší podíly byly zaznamenány v Irsku a Řecku (obě země 4,3 %), Polsku (5,7 %), Lotyšsku (6,4 %) a Litvě (6,5 %). Největší poklesy v letech 2020 až 2021 pak byly zaznamenány v Irsku (-5,9 p.b.), Maďarsku (-5,4 p.b.) a Lucembursku (-4,6 p.b.).
V roce 2021 zaznamenaly pokles průměrného podílu energie z obnovitelných zdrojů v dopravě oproti roku 2020 všechny členské státy EU s výjimkou Finska (+6,2 p.b.), Litvy (+1,0 p.b.), Dánska (+0,8 p.b.), Chorvatska (+0,4 p.b.) a Malty (beze změny).
FILIP BLAHA, analytik CETA
Foto: Pixabay
Zdroj: CETA