e-news.cz - kurzy
Reklama

Malé jaderné reaktory – budoucnost České republiky?

28.07.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Malé jaderné reaktory – budoucnost České republiky?

Jaderné elektrárny bývají často označovány jako uhlíkově neutrální energetické zdroje. Některé státy na jadernou energii spoléhají majoritně již nyní. Ze strany kritiků se však často ozývají výtky vůči délce výstavby nebo výše investic potřebných pro konstrukci současných “velkých reaktorů”.

Těmito nedostatky však rozhodně netrpí SMR (Small modular reactors) – novější typ jaderných elektráren, které mají potenciál zásobovat obyvatele elektřinou na úrovni celých regionů nebo měst.
Ostatně ve svých plánech pro energetickou transformaci se SMR počítá i Česká republika. Malé modulární reaktory mají být pro Českou republiku klíčovým nástrojem v opuštění dodávek ruského plynu a také zelené transformaci celkově. Firma ČEZ pak konkrétně počítá se stavbou první elektrárny tohoto typu nejpozději v roce 2035, vzniknout by měla v areálu Temelína v Jihočeském kraji. Popularitě se tato technologie těší také v USA, Británii nebo Polsku.
Na velikosti záleží
Jak již bylo řečeno, hlavní výhodou SMR oproti jejich větším sourozencům je mnohem kratší délka výstavby. Zatímco délka výstavby velkých jaderných elektráren je odhadována na šest a více let (průměrná plánovaná délka výstavby pak dokonce dosahuje dvanácti let), u malých reaktorů jsou to pouze čtyři roky v případě prvního bloku a další tři roky u každého dalšího dodatečného. Tento signifikantní rozdíl je dán zejména modulárností – zatímco u současné varianty je potřeba stavět několik desítek pomocných systémů, novou verzi stačí pouze přivést na místo a smontovat.
Vzhledem k sériové výrobě a jejich modifikovatelnosti při výstavbě dodatečných reaktorů je pak tento nový typ jaderných elektráren logicky i méně nákladný. V tomto případě nepomáhají velkým reaktorům ani výnosy z rozsahu, které by mohly starou technologii na první pohled vykreslovat profitabilně. Přínosy výnosů z rozsahu se však dají aplikovat zejména u stejných typů reaktorů, což při porovnávání těchto technologií rozhodně neplatí. I s přihlédnutím k této skutečnosti však výnosy z rozsahu nepřekonají výhody modularity a modifikovatelnosti.
Stavět reaktory jako letadla, ne letiště
Snížit náklady na výstavbu by pak nepochybně mohla i deregulace bezpečnostních požadavků, jak navrhuje Dana Drábová, předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Dle Drábové je třeba regulační standardy odstupňovat na základě velikosti reaktoru. Stejně přísná bezpečnostní opatření, které se používají v případě velkých reaktorů, totiž vzhledem k riziku nejsou třeba u menších variant. V ideálním případě by se tak jaderné reaktory mohly vyrábět sériově stejně jako třeba letadla.
FILIP BLAHA, analytik CETA
Foto: Pixabay
Zdroj: CETA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama