Apogeo
Reklama

Jak jsme přežili bez internetu a proč to nebylo horší

29.07.2025, Autor: Marek Hájek

2 votes, average: 2,00 out of 52 votes, average: 2,00 out of 52 votes, average: 2,00 out of 52 votes, average: 2,00 out of 52 votes, average: 2,00 out of 5
Jak jsme přežili bez internetu a proč to nebylo horší

Představte si svět bez internetu, platebních karet a e-shopů. Dnes, kdy je Česká republika e-shopovou velmocí, se to zdá jako sci-fi. Pojďme se ale ohlédnout zpět a zjistit, jak jsme bez těchto vymožeností fungovali – a proč to možná nebylo horší. 

Dnes, když si 88 % Čechů starších 16 let – tedy zhruba 9,7 milionu lidí – nedokáže představit den bez internetu, a když máme v oběhu přes 16,7 milionu platebních karet, se život bez digitálních technologií jeví jako prehistorie. Přesto jsme ho ještě před pár desítkami let žili. Jak jsme to zvládali? A co jsme na tom analogovém světě vlastně oceňovali? Pojďme se ponořit do minulosti a porovnat ji s naší hyperpropojenou současností.

Cesta do minulosti: Život bez Wi-Fi a bezkontaktních plateb

Pamatujete si ještě dobu, kdy první připojení k internetu v Československu proběhlo v roce 1992 na ČVUT? Bylo to jako otevření brány do nového světa, ale tehdy jen pro hrstku nadšenců. Většina z nás se s internetem setkala až o několik let později, a to ještě přes pomalé dial-up připojení, které vydávalo ty nezapomenutelné zvuky. Před tím jsme informace hledali v knihovnách, psali dopisy a komunikovali přes pevné linky. Ano, bylo to pomalejší, ale mělo to své kouzlo. Osobní kontakt byl normou, ne výjimkou.

A co platby? Platební karty se u nás začaly objevovat v 80. letech, ale tehdy šlo spíše o exotiku spojenou s Tuzexem. Drtivá většina lidí platila hotově, což znamenalo nosit peněženku plnou bankovek a počítat drobné. Žádné přiložení karty k terminálu, žádné okamžité platby mobilem. Přesto jsme si poradili – a možná právě díky tomu jsme měli větší kontrolu nad svými výdaji. Jak uvádí data České národní banky (ČNB), dnes máme v oběhu přes 16,7 milionu karet. 

Nákupy bez kliknutí: Když e-shopy neexistovaly

Dnes, když obrat e-commerce trhu v ČR dosáhl v roce 2024 téměř 194 miliard korun, jak uvádí Asociace pro elektronickou komerci (APEK), si jen těžko umíme představit nákupy bez internetu. Přesto jsme ještě v 90. letech chodili do obchodů, prohlíželi si zboží naživo a radili se s prodavači. První e-shopy, jako Vltava nebo ComputerPress, vznikly až v roce 1996, a i tehdy byly spíše kuriozitou. Následné roky jsme zažili skutečný boom online nakupování, ale před tím jsme byli zvyklí na osobní kontakt a fyzické prohlížení zboží.

A víte co? Možná to nebylo tak špatné. Osobní nákupy přinášely sociální interakci, kterou dnes často postrádáme. Navíc jsme si zboží mohli osahat, vyzkoušet a hned si ho odnést domů, bez čekání na kurýra, nebo řešení reklamací přes e-mail. Jasně, dnes nakupuje online 86 % Čechů, jak ukazují data Českého statistického úřadu (ČSÚ), ale tehdejší způsob měl své výhody – ať už šlo o lidský kontakt, nebo o to, že jsme nebyli zahlceni nekonečnou nabídkou.

Proč to nebylo horší? Lidskost a jednoduchost

Když se zamyslíme, život bez digitálních vymožeností měl svá kouzla. Ano, byl pomalejší a někdy komplikovanější, ale přinášel větší klid a osobní propojení. Komunikace tváří v tvář, nákupy s radou od prodavače, nebo placení hotovostí, které nám dávalo jasnou představu o našich výdajích – to všechno mělo svůj smysl. Navíc jsme nebyli pod neustálým tlakem digitálního sledování. Dnes, když každá naše platba nebo kliknutí zanechává stopu, je snadné zapomenout na hodnotu anonymity, kterou hotovost a offline život přinášely.

Samozřejmě, digitální revoluce nám přinesla obrovské výhody. Zrychlení komunikace, přístup k informacím nebo pohodlí e-shopů a bezkontaktních plateb – to všechno nám usnadnilo život. Bezhotovostní platba je dnes standardem a e-commerce roste o 5 % ročně, jak uvádí APEK. Ale za jakou cenu? Digitální propast znevýhodňuje starší generace a sociálně slabší skupiny, zatímco závislost na technologiích může mít dopady na psychiku. Není náhoda, že se stále více mluví o potřebě vyvážit digitální a analogový svět.

Co jsme ztratili a co získali?

Porovnáme-li tehdejší život s tím dnešním, vidíme jasné kontrasty. Zatímco v minulosti jsme byli omezeni časem a prostorem, dnes máme vše na dosah ruky. Ale s tím přichází i ztráta soukromí, osobního kontaktu a někdy i kontroly nad vlastním časem. Není divu, že se v dnešní době, kdy jsme jednou nohou v digitální budoucnosti, ozývají hlasy volající po hybridním přístupu – tedy po světě, kde si můžeme vybrat, zda klikneme, nebo se projdeme po obchodě.

E-commerce poroste, zejména přes mobilní zařízení, a umělá inteligence nám bude personalizovat služby. Ale co když se zkusíme zastavit a zeptat se: Potřebujeme opravdu všechno digitalizovat? Možná bychom si měli z minulosti vzít ponaučení a hledat rovnováhu. Protože život bez internetu a karet nebyl jen omezením – byl i příležitostí k větší lidskosti.

Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT

Autor: Marek Hájek

Zdroj info: Český statistický úřad (ČSÚ), Sdružení pro bankovní karty: statistiky-2025, Asociace pro elektronickou komerci (APEK): ecommerce-statistiky-2025, Česká národní banka (ČNB): platebni-systemy cesko-2025, Digitální a informační agentura (DIA)


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama