Apogeo
Reklama

Buridanův oslík, paradox volby a cena za nerozhodnost

15.10.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Buridanův oslík, paradox volby a cena za nerozhodnost

Představte si, že oslík stojí před dvěma otýpkama sena, které jsou naprosto identické. Oslík má hlad a rád by se najedl. Nicméně neví, ze které otýpky si kousnout. Dívá se nalevo, napravo, obě kupy sena voní lákavě a on se stále nemůže rozhodnout.

Rozhodovací paralýza, paradox volby ho nakonec unaví tak, že oslík pojde hlady. Nedokázal se rozhodnout, zdali se nají z pravé, či levé otýpky a tak neudělal nic a pošel. 

Buridanův oslík je filosofický narrativ, kdy paradox volby dovádí lidi k rozhodovací paralýze a v konečném důsledku k nečinnosti anebo ke špatnému rozhodnutí. Oslíkova nečinnost, nenajedení se, které vedlo k jeho skonu, bylo rovněž rozhodnutí. Přemíra voleb a možností nás dokáže paralyzovat a dovést k jednání, které není racionální, jak by se na první pohled mohlo zdát. 

Čím více, tím lépe

V roce 2000 psychologové Sheena Iyengar a Mark Lepper zveřejnili studii, která doslova převrátila obchodní a akademický svět naruby. A to díky marmeládě.

Jejich experiment spočíval v tom, že nabídnou zákazníkům labužnického obchodu marmelády k ochutnávce. Marmelády byly vystaveny ve dvou stáncích, v jednom stánku bylo možné ochutnat 24 druhů marmelád a na druhém bylo prezentováno pouze 6 druhů marmelád. Po ochutnávce dostali zákazníci kupon na slevu ve výši 1 dolaru. Výzkumníci sledovali, které marmelády přilákají více lidí. Není překvapivé, že 24 druhů marmelád zaujalo více zákazníků, než ochutnávka pouze 6 druhů. Větší výběr je vždy lepší.

Paradox volby

Když se výzkumníci posadili, aby spočítali celkový počet nákupů a tržby, očekávali, že uvidí vyšší prodeje stánku s 24 druhy marmelád. Ovšem to se nestalo.

Překvapivě pouze 3 % lidí, kteří ochutnali ze 24 druhů marmelád si marmeládu koupilo. Naopak 30 % lidí, kteří ochutnali ze šesti druhů marmelád, koupilo sklenici. Přestože větší výběr lákal více zákazníků, pravděpodobnost, že koupí sklenici marmelády byla o desetinu nižší než u lidí, kteří si vybírali z méně možností.

Vědci tento experiment opakovali s výběrem čokolád a došli ke stejnému závěru – větší výběr vede ke snížení lidské motivace. Řada následných studií také ukázala, že rostoucí počet dostupných možností vyvolává pocity úzkosti, neštěstí a nespokojenosti. To však odporuje přesvědčení společnosti, že větší výběr je lepší pro naše blaho. Ve skutečnosti nám větší výběr způsobuje právě rozhodovací paralýzu a jsme jako oslík, který neví z jaké otýpky sena si kousnout.

V knize The Paradox of Choice se Barry Schwartz pokouší tento paradox vysvětlit:

„Autonomie a svoboda volby jsou zásadní pro náš blahobyt a volba je rozhodující pro svobodu a autonomii. Nicméně, ačkoli moderní Američané mají větší výběr než kterákoli skupina lidí kdy předtím, a tedy pravděpodobně i větší svobodu a autonomii, nezdá se, že bychom z toho měli psychologický prospěch. Nikdy jsme neměli tolik možností, pokud jde o lásku a vztahy, práci, cestování, zábavu, nápady, cíle a tak dále, ale můžeme sebevědomě říci, že jsme spokojenější?”

Více možností tedy neznamená více tržeb a prodejů, více možností vede zákazníka k jeho nerozhodnosti a na to by manažeři, majitelé firem a obchodníci měli myslet. 

JANA PŘIBYLOVÁ, analytička Liberálního institutu, zabývá se ekonomikou Jižní Ameriky a obchodními vztahy mezi Evropou a Jižní Amerikou

Foto: Pixabay

Zdroj: Jana Přibylová 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Solární panely na domě: Ještě se vyplatí, nebo už je pozdě?

19.05.2025, Autor: Josef Neštický

Instalace solárních panelů na rodinné domy byla ještě před pár lety považována za jasnou cestu k úsporám a energetické soběstačnosti. Aktuálně však trh s domácí fotovoltaikou stagnuje – dotace klesají, legislativa přináší nejistotu a zájem domácností ochlazuje. Vyplatí se ještě do solárů investovat, nebo je lepší počkat?

Nová zelená úsporám: Jak požádat a proč se to vyplatí?

19.05.2025, Autor: red

Hledáte způsob, jak snížit náklady na energie a zároveň přispět k ochraně životního prostředí? Program Nová zelená úsporám (NZÚ) nabízí finanční podporu na zateplení, instalaci obnovitelných zdrojů, nebo výstavbu nízkoenergetických domů. V květnu 2025 je tento program dostupnější než kdy dřív – pojďme se podívat, jak na to.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Psychologický dopad dluhů: Jak zvládnout stres a nejistotu 

19.05.2025, Autor: Josef Neštický

Dluhy nejsou jen čísla na papíře – jsou tíhou, která může drtit psychiku. V době rostoucích cen a ekonomické nejistoty se stres z finančních závazků stává každodenní realitou pro mnohé z nás. Jak se s tímto břemenem vyrovnat a kde hledat pomoc?

Rozpočtové aplikace pro rodiny: Jak si udržet finance pod kontrolou v roce 2025

19.05.2025, Autor: Josef Neštický

V době, kdy inflace a rostoucí životní náklady tlačí na rodinné rozpočty, se digitální nástroje stávají klíčovými spojenci. Jaké rozpočtové aplikace pomáhají českým rodinám lépe hospodařit? Pojďme se podívat na nejlepší možnosti, které v květnu 2025 nabízejí nejen přehled, ale i cestu k finanční stabilitě.

Dotace na rekonstrukce: Nové programy přinášejí naději i otázky

17.05.2025, Autor: Josef Neštický

V květnu 2025 se české domácnosti dočkaly výrazných změn v dotačních programech na rekonstrukce. Program Nová zelená úsporám (NZÚ) přichází s novinkami, jako jsou zálohové platby, či podpora komplexních renovací. Co to znamená pro majitele domů a jaké výzvy před námi stojí?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Peníze: Jak o nich mluvit s dětmi, aby to dávalo smysl?

16.05.2025, Autor: Josef Neštický

Jak naučit děti zacházet s penězi, aniž bychom je přetížili, nebo z nich udělali otroky materialismu? V České republice, kde finanční gramotnost mladé generace stále pokulhává, je to otázka, která trápí rodiče i pedagogy. Pojďme se podívat, jak o penězích s dětmi mluvit, co funguje a kde naopak hrozí rizika.

Dohoda o provedení práce: výhodná i svazující

16.05.2025, Autor: Josef Neštický

Dohody o provedení práce (DPP) jsou v České republice oblíbeným nástrojem flexibility – ať už pro studenty, důchodce, nebo firmy hledající dočasnou výpomoc. Jaká jsou ale pravidla hry v roce 2025 a proč se o ně zajímat? Pojďme se podívat, co DPP přinášejí, kde jsou jejich limity a jak se mění podmínky pro zaměstnance i zaměstnavatele.

Snížení sazeb ČNB: Odvážný krok s efektem až za rok a půl

12.05.2025, Autor: Z blogosféry

Česká národní banka snížila hlavní úrokovou sazbu na 3,5 % krátce po oznámení dubnové inflace 1,8 %. Na první pohled logické rozhodnutí ale otevírá řadu otázek. Měnová politika se do ekonomiky propisuje se zpožděním až 18 měsíců, a dnešní krok ČNB tak míří do roku 2026.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Komentář k údajům o maloobchodních tržbách ČR za letošní březen

09.05.2025, Autor: Z blogosféry

Tržby v tuzemském maloobchodě v březnu meziročně vzrostly o 3,4 % a vyvíjely se tak v zásadě v souladu s očekáváním finančního trhu, jež činilo 3,5 %. Velmi dobře se dařilo prodejům nepotravinářského zboží, v případě potravin ale nepříznivě zaúřadovalo načasování velikonočních svátků. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama