Homeoffice, také známý jako práce na dálku nebo telepráce, je koncept, kdy zaměstnanci pracují mimo klasický kancelářský prostor a plní tedy své pracovní povinnosti z domova nebo jiného vhodného místa. Tento způsob práce získal na popularitě zvláště v době covidu, kdy v zájmu omezení rizika nákazy to byla jedna z mála možností, jak pokračovat v práci. Pravděpodobně také díky tomu došlo k pokrokům v technologiích a internetové konektivitě, která je samozřejmě pro tento typ práce nezbytná.
V současné době se homeoffice dostal do popředí mnoha diskuzí zejména v souvislosti s ohlášenou novelou zákoníku práce. Navrhované znění bylo dne 27. července 2023 projednáno v Senátu a téhož dne byla novela ve znění pozměňovacích návrhů vrácena do Poslanecké sněmovny. Původní předpokládaný termín účinnosti od 1.9.2023 se tak zřejmě posune, zejména proto, že právě senát oddaluje účinnost některých ustanovení až na 1.ledna 2024.
Je však pravda, že pozměňovací návrhy se spíše vázaly na chytané změny u dohod o provedení práce, ale novela zavádí také nová pravidla pro homeoffice a lze tedy předpokládat, že připravované změny v této oblasti už by měly být finální.
Co tedy tato novela přinese v oblasti homeoffice?
Některé skupiny zaměstnanců by měly mít možnost o výkon práce na dálku požádat. Původně se uvažovalo o rodičích dětí do 15 let, těhotných ženy nebo lidech pečujících o osobu s handicapem, kterým by zaměstnavatel musel vyhovět, pokud by tomu nebránila povaha vykonávané práce nebo vážné provozní důvody. Tento záměr však velmi tvrdě narazil u zaměstnavatelů. Stávající úprava tedy snížila věk dětí z 15 na 9 let a zmírnila povinnost zaměstnavatele, který tak nemusí zaměstnanci vyhovět, ovšem má povinnost zamítnutí písemně odůvodnit. Původní návrh také přesně definoval obsah dohody, tato ustanovení však z návrhu vypadla a dohoda tedy bude moci být volnější.
Na druhou stranu bude možné v zákonem stanovených případech homeoffice i nařídit – v důsledku opatření orgánů veřejné moci, na nezbytně nutnou dobu (například na dobu epidemie). V takovém případě není vyžadována písemná dohoda, podmínkou však bude způsobilost místa výkonu práce.
I podle současné legislativy je zaměstnavatel povinen platit náklady na výkon práce z domova, ačkoli mnohdy to zaměstnanci spíše vnímají jako benefit a na úhradě netrvají.
Navíc je velmi komplikované fakticky posoudit, jaké tyto náklady jsou. Proto novela zavádí možnost pro zaměstnavatele určit si vnitřním předpisem takzvaný paušál, který by měl činit minimálně 2,80 koruny za každou započatou hodinu. Tento paušál ale nezahrnuje všechny náklady, které by zaměstnanci mohly vzniknout, jejich výši by pak nadále musel zaměstnanec prokazovat. Krom toho by měl zaměstnavatel možnost se se zaměstnancem dohodnout, že náklady na práci z domova nebudou propláceny vůbec.
Nyní se pojďme podívat na klíčové argumenty pro a proti homeoffice:
Pro homeoffice hovoří například:
- Flexibilita a vyváženost pracovního a osobního života: Homeoffice umožňuje zaměstnancům lépe si rozvrhnout svůj pracovní den, což může vést k vyšší spokojenosti a rovnováze mezi prací a soukromím.
- Snížené náklady: Zaměstnanci ušetří peníze na dojíždění, stravování a oblečení na do práce. Zároveň může mít i zaměstnavatel nižší náklady na provoz kanceláří.
- Zvýšená produktivita: Někteří zaměstnanci se doma cítí lépe a mohou být více zaměřeni na svou práci bez rušení z prostředí kanceláře.
- Menší dopravní zácpy a znečištění: Méně lidí na cestách do práce může znamenat snížení dopravních zácpy a příspěvek k ochraně životního prostředí snížením emisí.
Najdeme však také argumenty proti homeoffice:
- Snižování sociální interakce: Práce na dálku může vést k izolaci a snížení interakce mezi zaměstnanci, což může ovlivnit týmovou spolupráci a kreativitu, a může mít až fatální dopad na psychiku některých jedinců.
- Potenciální narušení pracovního rytmu: Co jedni vnímají jako plus, jiní pociťují negativně. Někteří lidé mohou mít potíže oddělit pracovní a soukromý život, což by mohlo vést k nadměrnému pracovnímu nasazení nebo naopak zvolnění pracovního tempa a plnění úkolů.
- Omezený dohled nad zaměstnanci: Tento styl práce přináší velké nároky na manažery, kteří budou muset změnit svůj přístup k vedení lidí a mohou mít problém s dohledem a kontrolou pracovního postupu zaměstnanců pracujících na dálku.
- Technické výzvy: Slabé internetové připojení nebo problémy s technologií mohou negativně ovlivnit pracovní efektivitu.
Výhody a nevýhody homeoffice jsou tedy oboustranné. Pro některé lidi může být ideální volbou, zatímco jiní mohou lépe fungovat v tradičním kancelářském prostředí. Důležité je, aby každá firma zvážila své potřeby a specifika práce a pak se rozhodla, zda homeoffice je pro ně a jejich zaměstnance správnou volbou.
Jana Hajdová, Payroll & HR Outsourcing Team Leader, PKF Apogeo
Foto: Pixabay
Zdroj: PKF Apogeo