Česká republika zaostává za Evropou v mobilních platbách.
U nás využívá mobilní telefon v rámci online bankovnictví a každodenních plateb o deset procent méně lidí než v Evropě. Hnacím motorem digitalizace plateb jsou mladí lidé do třiačtyřiceti let, tři čtvrtiny z nich tyto služby využívají. Důvody, jež Čechy nejčastěji odrazují od online bankovnictví, jsou pochybnosti o zabezpečení a obavy o soukromé údaje. Informace přinesla na základě průzkumu karetní společnost Visa.
V České republice využívá mobilní telefon k online bankovnictví a k běžným každodenním platbám 67 procent Čechů, v Evropě tímto způsobem operuje 77 procent lidí. Polovina lidí v České republice a 62 procent evropské populace využívá aplikaci pro online bankovnictví, ať už ke kontrole svého zůstatku nebo k přihlašování k dalším službám. Oblíbenost bankovních aplikací výrazně roste. Ještě v roce 2015 je mělo jen 29 procent dotázaných Evropanů a pouze sedm procent je použilo pro spravování financí.
Některou z digitálních peněženek (jako je například PayPal), službu card-on-file, již využívají například Amazon či Uber, nebo mobilní platební službu Samsung Pay, Android Pay nebo Apple Pay už vyzkoušelo 47 procent českých respondentů. V Evropě má zkušenosti alespoň s některou z výše zmíněných služeb 68 procent dotazovaných, o pět procentních bodů více než v roce 2016.
Chytré mobilní telefony, tablety a nositelnou elektroniku využívá k nákupům asi 40 procent českých respondentů, přičemž v rámci Evropy se jedná o 48 procent dotazovaných lidí. Co se týká věkových skupin, online bankovnictví pochopitelně v největší míře využívá mladá generace ve věku od deseti do 34 let. V této věkové kategorii používá mobilní placení 75 procent Čechů, v Evropě se jedná o 86 procent mladých. Tato skupina lidí rovněž mnohem častěji využívá online bankovnictví. V tuzemsku dosahuje rozdíl v jeho používání oproti celkovému věkovému průměru sedm procentních bodů, v Evropě se jedná o osm procentních bodů.
Jako důvody, které odrazují od využívání digitálních plateb, uvedli čeští spotřebitelé v 66 procentech pochybnosti u zabezpečení plateb a v 47 procentech obavy o soukromé údaje. Dlouhodobě nicméně těchto pochybností ubývá. V minulém roce označilo strach o soukromí jako bariéru v placení mobilním zařízením 51 procent Evropanů, letos se jejich podíl snížil na 46 procent. Pochybnosti o zabezpečení plateb se meziročně snížily z 65 na 59 procent.