Nedostatek materiálu, inflace i dlouhodobé dopady pandemie komplikují výrobu nových automobilů. Následkem toho Češi berou útokem i trh ojetých vozů, nabídka se tenčí a ceny rostou.
Experti navíc očekávají další nárůst cen ojetin. Autobazary proto doporučují českým motoristům v případě zájmu o obměnu jejich vozového parku urychlit proces nákupu.
Česká republika aktuálně prochází plošným zdražováním. Meziroční míra inflace aktuálně činí 3,4 procenta a růst cen se podle většiny indicií hned tak nezpomalí. Komplexní zdražení se nevyhnulo ani sektoru automotive, které zaznamenalo meziroční růst o 5,4 procenta. Jedním z odvětví, kde je nutné si sáhnout mnohem hlouběji do kapsy, je průmysl. Podle údajů Českého statistického úřadu ceny průmyslových výrobců u nás vzrostly meziročně o 7,8 procenta.
A právě vysoké ceny základních surovin stojí za tím, že v procesu výroby automobilů začínají chybět některé komponenty. Nejen, že tato skutečnost brzdí a celkově komplikuje dodání nových vozů na trh, ale také rapidně zvyšuje jejich pořizovací ceny. Češi se tak stále častěji uchylují k nákupu ojetých aut. Rostoucí poptávka po ojetinách má však za následek úbytek i těchto vozů na trhu. „Ojeté vozy totiž stále častěji kupují i lidé, kteří by za příznivé ekonomické situace koupili automobil nový,“ uvádí Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO. Podle zjištění analytiků začne brzy být nedostatek ojetin vážný. Trvat přitom může ještě několik dalších měsíců, neboť velké leasingové společnosti hlásí z nouze prodlužování smluv současným majitelům. Mladé ojeté automobily nakoupené na operativních leasing či pronájem se tak nedostanou na trh.
Opakovat se tak může situace ze začátku první vlny pandemie covid-19. „Kdo tehdy zaváhal při nákupu automobilu, mohl na následující vhodný moment čekat třeba i celý další rok. Pokud se tedy blíží doba, kdy zvažujete pořízení nového ojetého vozu, důrazně doporučujeme tento krok urychlit,“ radí Topol.
Situace na trhu ojetin může totiž být velmi obdobná jako u nových automobilů. Těch bylo v České republice letos v červenci registrováno 18 405, což je například v porovnání s rokem 2019 o 15,6 procenta méně. Nedostatek vozů, ať už nových či ojetých, přirozeně zvyšuje jejich ceny, které v průměru mohou činit i desítky tisíc korun.
Foto: Pixabay
Zdroj: WSCzech