Autor: Vláda
Datum předložení: 18. 1. 2023
Hodnocení EM: 70%
Dopravní experti z rakouských univerzit navrhují výrazné snížení rychlosti na rakouských silnicích a dálnicích. Po městě se má jezdit 30 km/h a na dálnicích by se rychlost měla omezit na 100 km/h. Vedle snížení emisí by to podle nich vedlo k záchraně lidských životů. Podobné návrhy dopravních expertů nejsou ojedinělé, k zavádění podobných limitů jsou ale politici, snad s výjimkou Paříže, kde se už přes rok nesmí jet rychleji než 30 km/h, značně skeptičtí. U nás se dokonce pracuje na zvýšení dálničního limitu na 150 km/h, což musí experty na nehody a emise přivádět k šílenství.
Experti mají sice pravdu, dovedeno ad absurdum by pak ale k záchraně lidských životů a nulovým emisím stačilo zavést všude nulu. Stojící auta nesmrdí a nemohou nikoho přejet, ledaže o něj zakopnete a upadnete na hlavu. V reálném životě je to složitější. Hlavním účelem aut je individuální možnost dopravit se v rozumném čase z místa A na místo B, k čemuž bohužel patří i nějaká rizika a emise, a to dokonce i případě, že používáte zdánlivě bezemisní elektromobil. Výsledkem musí být kompromis mezi rychlostí a bezpečností, což podobné zelené expertízy zjevně ignorují.
To přirozeně neznamená rezignovat na bezpečnost. Každá smrtelná dopravní nehoda je tragédie, které se nejspíš dalo zabránit. Slouží k tomu pravidla silničního provozu a mimo jiné též bodový systém ke sledování jejich opakovaného porušování. Bodů má každý řidič 12 a po vybodování má na rok utrum. V platnosti je od roku 2006, kdy jej prosadil ministr Šimonovský a vůbec to mimochodem nebylo jednoduché. S první verzí ho poslanci vyhodili, druhá prošla jako poslanecký návrh, na němž se poslanci snažili prokázat tezi, že nejvíc potíží má vždycky zákon, kterému všichni rozumí. Nebo si to myslí.
Po 16 letech účinnosti zákona je nyní ministerstvu dopravy a potažmo vládě jasné, že bodový systém je zastaralý, a je proto nutné jej předělat. Neptejte se proč, tak to je vždycky, když nějaký předpis platí moc dlouho. O změnu bodového systému ministerstvo dopravy usiluje od roku 2016, kdy ministr Daň Ťok představil první verzi novely zákona o provozu na pozemních komunikacích a je tudíž na místě otázka, zda nynější Kupkova novela, která z původního návrhu vychází, není po sedmi letech odkladů už také zastaralá. Zvýšené pokuty pro piráty silnic totiž značně nahlodala inflace.
Návrh je vytrvale prezentován jako zjednodušení systému, spočívající v rozdělení přestupků podle závažnosti do tří kategorií a bodových sazeb. Nejzávažnější přestupky budou oceněny šesti body, méně závažné čtyřmi a poslední kategorie bude dvoubodová. Při zachování 12ti bodového konta by stačilo bodů šest a za přestupky dávat polovic. Pochybovat lze i o tvrzení, že novela zajistí, aby se řidiči v přestupcích lépe vyznali. Již nyní si mnozí lámou hlavu, proč má být za řízení pod vlivem alkoholu řidičům přičítáno 6 bodů místo dosavadních 7 a říkají tomu zpřísnění a vůbec, zda je ten který přestupek zařazen správně.
Zdánlivé nelogičnosti ovšem vyplývají z faktu, že jeden přestupek se dá spáchat různým způsobem. Příkladem může být telefon za volantem, srovnatelný v očích dopravních expertů s odjištěným granátem. Je velký rozdíl, zda píšete v hustém provozu esemesku, nebo při vyhlídkové jízdě držíte telefon u ucha. Stejně tak se můžete drbat za uchem nebo šťourat v nose. Podobné je to i u předjíždění na plné čáře. Předjet traktor na plné čáře asi zvažoval každý, ignorovat plnou čáru s tím, že to není zeď a předjíždět každého, kdo jede jen trochu pomaleji, mohou jen šílenci. Přestupek je to ale pořád stejný.
I proto je dobře, že nakonec neprošel původní záměr ministerstva na pevné sazby pokut, které by neumožňovaly zohlednit okolnosti přestupku a koneckonců ani osobu přestupce. K původnímu návrhu doplnil ministr Kupka řidičák na zkoušku. Pokud dva roky od získání oprávnění spácháte šestibodový přestupek nebo vám odeberou řidičák, budete muset na psychologickou přednášku a tzv. evaluační jízdu. To se psychologům a majitelům autoškol líbí. Katastrofou pro ně je naopak další novinka, řízení od 17 let pod dohledem mentora, který nemusí být nijak proškolen. Autoškolská lobby to tak jistě nenechá.
Ve výsledku můžeme říci, že na řidiče se žádná katastrofa neřítí, s ohledem na inflaci se vlastně ani pokuty příliš nezvyšují. Zjednodušení je to sice spíš pro autory než uživatele zákona, ale to nevadí. Problémem totiž není nepřehlednost dosavadního systému, jako spíše malá vymahatelnost dodržování předpisů, ať už ze strany policie nebo automatizovaných systémů kontroly. Po schválení nového bodového systému se to určitě nezmění.
Foto: Pixabay
Zdroj: Redakce EM