Podíl zboží prodávaného v tuzemsku ve slevách v letošním roce se vůbec poprvé za posledních patnáct let snížil.
U baleného rychloobrátkového zboží přesahuje šestačtyřicet procent a meziročně klesl o půl procentního bodu. I tak se jedná o nejvyšší podíl v Evropě. Cena už rovněž není pro Čechy hlavním faktorem při výběru zboží. Na nedávné tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu to uvedl ředitel výzkumné společnosti GfK Czech Tomáš Drtina.
Tuzemský maloobchod se aktuálně těší z příznivého období, především díky pozitivnímu stavu celé české ekonomiky a aktuálnímu vývoji nákupního a spotřebního chování. Zvyšující se příjmy Čechů i pozitivně naladěné spotřebitelské klima se podílejí na růstu maloobchodních výdajů populace. Z údajů společnosti GfK mimo jiné vyplývá, že stále větší počet lidí již neupřednostňuje jen nejlevnější zboží, ale vyhledává kvalitu.
Čeští spotřebitelé v čím dál větší míře nahrazují levnější produkty těmi kvalitnějšími i dražšími. Podle Tomáše Drtiny Češi například za potraviny utratili za poslední rok o 3,7 procenta více než v předchozím období. „Objemový nárůst představuje 0,3 procenta, inflace přispívá dalšími 2,3 procenta,“ upřesnil.
Stejně jako v České republice i v celé východní Evropě roste průměrná velikost jednoho nákupu rychloobrátkového zboží, přičemž letos dosahuje 234 korun. Podle průzkumů GfK pak mírně klesá nákupní frekvence. Privátní značky obchodních řetězců vykazují rychlejší růst než značkové zboží. Jejich podíl na prodejích obchodních řetězců činí 21 procent, ovšem třeba v Německu tento podíl dosahuje až 38 procent. Pozice českých potravin je stabilizovaná, větší důraz na ně kladou spotřebitelé s vyšším vzděláním, přičemž stejná situace platí pro regionální a místní potravinářské výrobky.
Zákazníci jsou v současné době více informovaní, v řadě ohledů náročnější a sdílející své zkušenosti. Preferují jednoduchý, bezproblémový a pohodlný nákup. „S vědomím této skutečnosti počítají obchodníci s miliardovými investicemi do svých prodejen. Jejich modernizace a zkvalitňování služeb je do budoucna zásadním tématem,“ uvedla prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková. „Jen díky novým technologiím a investicím nezmizí kamenné prodejny, zákazníkům totiž nabídnou nový koncept, atraktivní kombinaci centra nákupu, showroomu a divadla.“