Nošovická automobilka Hyundai, pro niž je Velká Británie jedním z největších odbytišť, zaznamenala v souvislosti s blížícím se brexitem (odchodem
Británie z EU) pokles objemu objednávek z této země. Další oslovené firmy z Moravskoslezského kraje zatím žádný negativní dopad brexitu nezaznamenaly, většinou je jejich export do Velké Británie nevelký. ČTK to zjistila od zástupců firem.
Z 2,835 milionu aut vyrobených za deset let v Nošovicích putovalo do Británie 264 tisíc vozů a pro továrnu šlo o druhé největší odbytiště po Německu. „V souvislosti s brexitem vnímáme snížení množství objednávek, protože je určitá váhavost nebo nejistota britských zákazníků, jak to bude výhledově třeba s clem na náhradní díly a podobně,“ řekl mluvčí nošovické automobilky Hyundai Petr Vaněk.
Pokles objemu objednávek z Británie automobilka jednoznačně přičítá obávám britských zákazníků z brexitu respektive tomu, jak dopad brexitu dlouhodobě ovlivní provoz dovezených aut. „I kdyby si auto koupili teď, tak za nějaké tři roky třeba můžou potřebovat nějaký náhradní díl a obávají se, jak to bude s cenami těch náhradních dílů, pokud bude Británie versus Evropská unie v nějakém celním režimu,“ řekl Vaněk.
Na kopřivnickou automobilku Tatra Trucks zřejmě brexit žádný dopad mít nebude. „Británie pro nás je jako trh minimální,“ řekl mluvčí Tatry Andrej Čírtek.
Tradičním exportérem do Velké Británie je skupina Cylinders Holding ostravského podnikatele Jana Světlíka. „Výrobci vysokotlakých ocelových lahví a nádob mají v Británii vlastní společnost. Dopady příprav brexitu dosud nijak nepocítili a neočekávají, že by vývoz do Spojeného království měl skončit,“ uvedla mluvčí skupiny Eva Kijonková.
Podíl exportu do Británie se pohybuje do deseti procent z celkového vývozu české části skupiny Cylinders Holding. Podle Kijonkové Velká Británie nemá vlastní výrobu ocelových vysokotlakých lahví, a tak by tam poptávka po těchto produktech z Česka měla zůstat zachována. „Novým podmínkám pro obchodování s Británií se přizpůsobíme. Nečekáme žádné drama,“ uvedl Světlík.
Žádný výrazný dopad brexitu neočekává ani hutní společnost Třinecké železárny. „Export do Británie představuje přibližně pět procent z objemu obchodu v Evropě (mimo ČR), z velké části s mezinárodními společnostmi, které tam mají svou výrobu,“ uvedla mluvčí firmy Petra Macková Jurásková.
Iva Hovadová z České asociace interim managementu uvedla, že hlavním problémem pro české firmy, který lze očekávat, budou celní bariéry, a to jak při exportu, tak importu. Komplikace může představovat prodloužení dob dodávek. „Firmy budou muset připravit své procesy na prodloužení dodacích termínů spojených s uvedenými celními formalitami. Co se týče dovozu z Velké Británie, lze předpokládat zájem britských firem pokračovat v jednotlivých obchodech, takže určitě budou mít zájem eliminovat veškeré negativní aspekty,“ uvedla Hovadová. Pokud jde o vývoz z Česka do Británie, nelze podle ní zatím žádná další velká rizika definovat.
ČTK