U většiny bank zaplatí klienti za vedení běžného účtu méně peněz než v minulém roce, některé z nich ho dokonce
nabízejí zdarma. Nejnižší poplatky za běžný účet vyžadují banky od studentů a výhodnější podmínky oproti dřívějšku nabízejí i náročnějším klientům. Nejlevnější banky požadují poplatky za běžný účet v řádech jednotek nebo desítek korun, u nejdražších bank si pak lidé připlatí o sto až dvě stě korun měsíčně více. Vyplývá to z analýzy agentury Datank.
„Ze srovnání zákaznických profilů a variant běžných účtů je zřetelně vidět, že ten, kdo se aktivně zabývá správou vlastních financí, dnes již za běžný účet platit nemusí, a když už platí, tak částky minimální,“ tvrdí Otto Hartvich ze společnosti IBM ČR a doplňuje: „A to bez ohledu na to, zda jde o studenta, člověka v důchodovém věku, či náročného profesionála.“ Hartvich očekává, že současný trend bude pokračovat a běžný účet bez poplatků bude v blízké budoucnosti normální.
Rovněž partner společnosti PwC ČR Petr Ložek potvrzuje, že téměř každá banka na trhu již nabízí účet, u kterého klient za základní služby neplatí. Zkušenost s nástupem digitálních bank na český trh ale podle něj ukazuje, že samotná nabídka vedení účtu zdarma není pro významnou část klientů dostatečným motivem ke změně jejich hlavní banky. Klienti totiž od své primární banky očekávají i důvěryhodnost, existenci pobočkové sítě a širokou nabídku produktů. „To ostatně bude i významným limitem pro úspěch globálních digitálních nebankovních společností, pokud vůbec kvůli mohutné regulaci na tento trh vstoupí,“ doplnil Ložek.
Podle analýzy se rovněž chýlí ke konci trend předcházejících období, kdy měly banky snahu výrazně přesouvat komunikaci s klientem z kamenných poboček výhradně do internetového prostoru nebo skrze telefonní linky. Bankovní instituce tak reflektují odlišné preference klientů dle principu, kdo upřednostňuje osobní komunikaci na pobočce, ať přijde a neměl by za to být nějak znevýhodňován. A naopak, komu je pohodlnější vyřídit věc z pohodlí domova, ať pošle e-mail.