e-news.cz - kurzy
Reklama

Jak (ne) napravovat veřejné finance České republiky III

07.05.2023, Autor: Martin Fassmann

1 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 5
Jak (ne) napravovat veřejné finance České republiky III

Konsolidace veřejných financí nespočívá a spočívat nemůže ve vytvoření primitivního seznamu, kde se co škrtne. Je samozřejmé, že vlastní konsolidace musí probíhat na obou stranách – a po naprosto destrukčních daňových reformách uskutečněných v předchozích letech si myslím, že by toto řešení mělo být především na příjmové straně.

Proto je důležité něco říci i k daňovému systému České republiky. Daňový systém ČR je extrémně vychýlený ve prospěch přímého zdanění závislé práce a spotřeby. Oproti tomu je kapitál a majetek zdaňován i v mezinárodním kontextu naprosto miniaturně. Navíc v systému existuje celá řada systémových distorzí narušujících daňovou spravedlnost – distorzí umožňující vybraným subjektům být zdaněn méně než subjekt jiný nebo čerpat. Tato nespravedlnost či distorze se pak jaksi automaticky přenáší i na druhou stranu – na stranu výdajů systému na stranu čerpání.

 Jde o nespravedlivý systém zatěžující především vybrané skupiny daňových poplatníků a to především zaměstnance a důchodce. Jejich daně a pojistné také tvoří zdaleka největší část daňových a pojistných systémů veřejných financí  – cca 87 %. Čili abych to zkrátil – ano, dělat úpravy na příjmové straně a to takové, které posílí daňovou spravedlnost. To znamená, že se na financování veřejných výdajů budou úměrně svým skutečným příjmů rovnoměrně podílet všechny subjekty žijící a podnikající v České republice.  

Musí zásadně jít o komplexní daňovou reformu, která postihne všechny daňové subjekty a to i ty, které se dnes placení daní úspěšně vyhýbají. Reformu, která vytvoří či obnoví řadu nepoužívaných či přímo zrušených daňových kanálů – především v oblasti majetkových daní, která bude věnovat zásadní pozornost výši daňových základů všech daňových poplatníků ve všech daňových okruzích, srovná podmínky a odstraní daňová privilegia.  Pokud se toto udělá, pak tradiční nekonečné debaty mohou být ve skutečnosti velmi rychlé. 

Nelze nepřipomenout, že na zásadních daňových změnách nejen v roce 2020, ale i na dřívějších tzv.  reformách veřejných financí se podílely prakticky všechny strany současné i minulé vládní koalice.  A všechny tedy musí nést minimálně morální ale i politickou zodpovědnost za tuto nápravu.

Například na akci, zkratkovitě nazývané „zrušení superhrubé mzdy“ se fakticky aktivně nepodílela ze současné koalice jen TOP 09. Tím, že se hlasovalo jaksi napříč stranami, si svými dodatečnými návrhy uhrály své i další strany současné koalice. Tzv. zrušení superhrubé mzdy se totiž skládalo ve skutečnosti ze tří opatření – za prvé vlastního snížení daňové sazby z 23% na 15% s ročním dopadem na veřejné finance -94 mld Kč (především ANO a ODS), za druhé – zvýšení slevy na poplatníka ve dvou krocích (především Piráti, Starostové a část ČSSD s dopadem -50 mld Kč ročně a za třetí prolomení hranice u daňového bonusu u dětí s dopadem na veřejné finance -10 mld. (KDU-ČSL) .

Nelze ovšem zapomínat, že tomuto daňovému balíčku schvalovanému na konci roku 2020 předcházel ještě balíček I., o kterém se jaksi cudně mlčí.  Balíček protlačený napříč politickým spektrem, který se týkal tzv. Loss Carrybacku, zrychlení odpisů, osvobození státních dluhopisů, zrušení daně z převodu nemovitostí, daňového paušálu pro živnostníky, stravenkového paušálu, snížení DPH za ubytovací služby, snížení spotřební daně u nafty s celkovým dopadem do veřejných financí v rozsahu prakticky stejném jako „pravé“ zrušení superhrubé mzdy tj. zhruba  -110 mld. Kč. 

Jako by už toto nestačilo, tak se i v letošním roce pokračovala ve snižování daní – my si prostě nemyslíme, že je vůbec možné a vhodné na jedné straně mluvit o nápravě veřejných financí a přitom „pod kotlem přitápět“ dalšími daňovými opatřeními – před kterými jsme jak jinak opět varovali prakticky jako jedni z mála. Jde především o zrušení systému EET (včetně nespuštění jeho III. etapy). Tímto opatřením se zbavil stát daňových příjmů minimálně v rozsahu – 17 mld. Kč ročně aniž za to cokoli získal. 

Dalším opatřením je snížení sazby sociálního pojištění o 5 % u zaměstnavatele při zaměstnávání osob na zkrácený úvazek. Oficiální odhady tohoto kontroverzního opatření se pohybují okolo – 3  mld Kč ročně. (Střízlivější odhady počítající s využitím tohoto opatření pro daňovou optimalizaci hovoří spíše o -10 mld. Kč). 

Dalším opatřením je zvýšení hranice pro použití paušální daně na dva miliony kombinované s posunutím povinné registrace k DPH na tuto úroveň. Rozpočtový dopad tohoto opatření na veřejné finance se bude podle provedené RIA pohybovat na úrovni – 20 mld. Kč ročně (z toho na státní rozpočet SR 13 mld. Kč). Ve skutečnosti však může být tato ztráta na příjmové straně veřejných rozpočtů výrazně vyšší, protože použití paušální daně rozšiřuje výrazně možnost daňové optimalizace a dále podpoří rozvoj švarcsystému (což, zdá se, nikomu nevadí – ba právě naopak).  

Součástí tohoto balíčku je i prodloužení mimořádných zrychlených odpisů i na majetek pořízený letech 2022 a 2023 s dopadem  -6 až -7 mld Kč ročně. 

Zatím posledním návrhem z tohoto ranku je pak aktuální návrh na prominutím platby sociálního pojištění u pracujících důchodců (s propadem veřejných příjmů minimálně   4 až 5 mld. Kč).  

Na této „daňové smršti“ je ovšem nejzajímavější fakt, že jde pouze o snížení daní pro někoho. Že se fakticky dotýká pouze zdanění firem a OSVČ a vůbec ani v nejmenším největšího daňového poplatníka v České republice – českých zaměstnanců, hradících více než 2/3 daňových a pojistných příjmů veřejných rozpočtů.  

Foto: Pixabay

Autor: Martin Fassmann


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Solární panely na domě: Ještě se vyplatí, nebo už je pozdě?

19.05.2025, Autor: Josef Neštický

Instalace solárních panelů na rodinné domy byla ještě před pár lety považována za jasnou cestu k úsporám a energetické soběstačnosti. Aktuálně však trh s domácí fotovoltaikou stagnuje – dotace klesají, legislativa přináší nejistotu a zájem domácností ochlazuje. Vyplatí se ještě do solárů investovat, nebo je lepší počkat?

Nová zelená úsporám: Jak požádat a proč se to vyplatí?

19.05.2025, Autor: red

Hledáte způsob, jak snížit náklady na energie a zároveň přispět k ochraně životního prostředí? Program Nová zelená úsporám (NZÚ) nabízí finanční podporu na zateplení, instalaci obnovitelných zdrojů, nebo výstavbu nízkoenergetických domů. V květnu 2025 je tento program dostupnější než kdy dřív – pojďme se podívat, jak na to.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Psychologický dopad dluhů: Jak zvládnout stres a nejistotu 

19.05.2025, Autor: Josef Neštický

Dluhy nejsou jen čísla na papíře – jsou tíhou, která může drtit psychiku. V době rostoucích cen a ekonomické nejistoty se stres z finančních závazků stává každodenní realitou pro mnohé z nás. Jak se s tímto břemenem vyrovnat a kde hledat pomoc?

Rozpočtové aplikace pro rodiny: Jak si udržet finance pod kontrolou v roce 2025

19.05.2025, Autor: Josef Neštický

V době, kdy inflace a rostoucí životní náklady tlačí na rodinné rozpočty, se digitální nástroje stávají klíčovými spojenci. Jaké rozpočtové aplikace pomáhají českým rodinám lépe hospodařit? Pojďme se podívat na nejlepší možnosti, které v květnu 2025 nabízejí nejen přehled, ale i cestu k finanční stabilitě.

Dotace na rekonstrukce: Nové programy přinášejí naději i otázky

17.05.2025, Autor: Josef Neštický

V květnu 2025 se české domácnosti dočkaly výrazných změn v dotačních programech na rekonstrukce. Program Nová zelená úsporám (NZÚ) přichází s novinkami, jako jsou zálohové platby, či podpora komplexních renovací. Co to znamená pro majitele domů a jaké výzvy před námi stojí?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Peníze: Jak o nich mluvit s dětmi, aby to dávalo smysl?

16.05.2025, Autor: Josef Neštický

Jak naučit děti zacházet s penězi, aniž bychom je přetížili, nebo z nich udělali otroky materialismu? V České republice, kde finanční gramotnost mladé generace stále pokulhává, je to otázka, která trápí rodiče i pedagogy. Pojďme se podívat, jak o penězích s dětmi mluvit, co funguje a kde naopak hrozí rizika.

Dohoda o provedení práce: výhodná i svazující

16.05.2025, Autor: Josef Neštický

Dohody o provedení práce (DPP) jsou v České republice oblíbeným nástrojem flexibility – ať už pro studenty, důchodce, nebo firmy hledající dočasnou výpomoc. Jaká jsou ale pravidla hry v roce 2025 a proč se o ně zajímat? Pojďme se podívat, co DPP přinášejí, kde jsou jejich limity a jak se mění podmínky pro zaměstnance i zaměstnavatele.

Snížení sazeb ČNB: Odvážný krok s efektem až za rok a půl

12.05.2025, Autor: Z blogosféry

Česká národní banka snížila hlavní úrokovou sazbu na 3,5 % krátce po oznámení dubnové inflace 1,8 %. Na první pohled logické rozhodnutí ale otevírá řadu otázek. Měnová politika se do ekonomiky propisuje se zpožděním až 18 měsíců, a dnešní krok ČNB tak míří do roku 2026.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Komentář k údajům o maloobchodních tržbách ČR za letošní březen

09.05.2025, Autor: Z blogosféry

Tržby v tuzemském maloobchodě v březnu meziročně vzrostly o 3,4 % a vyvíjely se tak v zásadě v souladu s očekáváním finančního trhu, jež činilo 3,5 %. Velmi dobře se dařilo prodejům nepotravinářského zboží, v případě potravin ale nepříznivě zaúřadovalo načasování velikonočních svátků. 

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama