e-news.cz - kurzy
Reklama

CETA: Měly bychom zakázat billboardy u silnice? 

01.04.2023, Autor: red

2 votes, average: 2,50 out of 52 votes, average: 2,50 out of 52 votes, average: 2,50 out of 52 votes, average: 2,50 out of 52 votes, average: 2,50 out of 5
CETA: Měly bychom zakázat billboardy u silnice? 

Není tomu tak dávno, co vstoupil v platnost zákaz stavění billboardů v určité blízkosti silnic a dálnic. Dle proponentů této regulace bylo cílem zabránit nesoustředěnosti řidičů, kteří tak v důsledku tohoto rozptýlení nedbali dostatečně na situaci na cestě a mnohdy zapříčinili dopravní nehodu.

Druhotným argumentem pak byl údajný vizuální smog, který narušoval okolní krajinu. Podobné argumenty pak také zaznívají ve spojitosti s billboardy a reklamními plakáty všeho druhu, které se nachází ve městech.

Abychom mohli co nejdůkladněji analyzovat tuto situaci a výše zmíněné argumenty, je třeba nejdříve definovat pojem veřejný prostor. Veřejný prostor nebo veřejné prostranství jsou prostory, které jsou přístupné veřejnosti, typicky vlastněné veřejností, tj. státem nebo obcí. Může se jednat například o park, náměstí anebo ulice. V tomto případě tedy plakáty nebo billboardy, které se nachází na okolních soukromých budovách přímo nezasahují do veřejného prostoru a pokud bychom tedy byli důslední, velkou část této diskuze by byla předem ukončena. Lze však namítnout, že případný vizuální smog kvalitu veřejného prostoru snižuje skrze externality.

V takovém případě je tedy třeba analyzovat subjekty, které tento statek financují. Tedy fyzické a právnické osoby, jenž odvádí daně státu. Je pak zcela logické se domnívat, že suma odvedených daní firem, které si ony zmíněné billboardy platí a také jejich zaměstnanců, bude dosahovat větší absolutní částky, a tedy většího podílu na financování oněch veřejných statků/prostorů než průměrného spotřebitele těchto statků, jenž by mohl vznášet námitky vůči onomu případnému vizuálnímu smogu. Firmy tedy de facto majoritně financují tento druh statku a spotřebovávají ho pouze jiným způsobem než běžné procházení. Jistě i v tomto případě je třeba načrtnout rozumné hranice, nicméně řešením nejsou bezhlavé zákazy. 

Opomínat nesmíme ani hrozbu dopravních nehod, ale zde také platí, že je potřeba zvážit případné náklady pro firmy, které by způsobilo toto omezení propagace, spolu s ušlým ziskem poskytovatelů propagačních prostorů s pravděpodobností nehody způsobené odvedením pozornosti kvůli billboardu. Ostatně jedná se o zaběhnutou praxi v instalaci dopravních upozornění a semaforů. 

FILIP BLAHA, analytik CETA

Foto: Pixabay

Zdroj: CETA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: České euro jako sen

19.11.2024, Autor: Z blogosféry

Má či nemá být u nás přijata společná měna euro? Už dvacet let odpovídáme šalamounsky: samozřejmě, že má, ale zatím není jasné kdy. 

Daňhel (VŠE): Naše ekonomika je po 35 létech čím dál méně tržní

18.11.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V souvislosti s třicátým pátým výročím sametové revoluce nutno konstatovat značný posun v sentimentu současné společnosti od tehdejších představ o dalším směřování naší země. Prvořadým úkolem po listopadu byl v ekonomické rovině co nejrychlejší přechod z nemonetárního administrativně příkazového modelu na tržní trajektorii. Tržní spontaneita byla ale posléze stále více oslabována dirigistickými státními zásahy až k dnešnímu stavu s emisními povolenkami. 

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Pojistí Scholz porážku německých socialistů?

14.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

V minulém týdnu Německo zažilo rozpad vládní koalice a nyní míří k předčasným volbám. Do těch patrně povede německé socialisty stávající kancléř Olaf Scholz, i když pod jeho vedením ztrácejí na popularitě a dostalo se mu nejhoršího hodnocení mezi poválečnými kancléři. 

Vysoké pokuty pro Facebook v Evropě i Koreji

11.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

Společnost Meta, která vlastí Facebook, Instagram a WhatsApp, musí v Jižní Koreji zaplatit pokutu 21,l miliard wonů (asi 3,6 miliard korun) za nezákonné shromažďování informací o svých klientech. Tento podzim se jedná již o druhou pokutu, která byla společnosti Meta uložena. Na konci září uložila Irská komise na ochranu dat společnosti Meta pokutu ve výši 91 milionů euro (více než 2,3 miliard korun) za špatné zacházení s hesly uživatelů.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama