Není tomu tak dávno, co vstoupil v platnost zákaz stavění billboardů v určité blízkosti silnic a dálnic. Dle proponentů této regulace bylo cílem zabránit nesoustředěnosti řidičů, kteří tak v důsledku tohoto rozptýlení nedbali dostatečně na situaci na cestě a mnohdy zapříčinili dopravní nehodu.
Druhotným argumentem pak byl údajný vizuální smog, který narušoval okolní krajinu. Podobné argumenty pak také zaznívají ve spojitosti s billboardy a reklamními plakáty všeho druhu, které se nachází ve městech.
Abychom mohli co nejdůkladněji analyzovat tuto situaci a výše zmíněné argumenty, je třeba nejdříve definovat pojem veřejný prostor. Veřejný prostor nebo veřejné prostranství jsou prostory, které jsou přístupné veřejnosti, typicky vlastněné veřejností, tj. státem nebo obcí. Může se jednat například o park, náměstí anebo ulice. V tomto případě tedy plakáty nebo billboardy, které se nachází na okolních soukromých budovách přímo nezasahují do veřejného prostoru a pokud bychom tedy byli důslední, velkou část této diskuze by byla předem ukončena. Lze však namítnout, že případný vizuální smog kvalitu veřejného prostoru snižuje skrze externality.
V takovém případě je tedy třeba analyzovat subjekty, které tento statek financují. Tedy fyzické a právnické osoby, jenž odvádí daně státu. Je pak zcela logické se domnívat, že suma odvedených daní firem, které si ony zmíněné billboardy platí a také jejich zaměstnanců, bude dosahovat větší absolutní částky, a tedy většího podílu na financování oněch veřejných statků/prostorů než průměrného spotřebitele těchto statků, jenž by mohl vznášet námitky vůči onomu případnému vizuálnímu smogu. Firmy tedy de facto majoritně financují tento druh statku a spotřebovávají ho pouze jiným způsobem než běžné procházení. Jistě i v tomto případě je třeba načrtnout rozumné hranice, nicméně řešením nejsou bezhlavé zákazy.
Opomínat nesmíme ani hrozbu dopravních nehod, ale zde také platí, že je potřeba zvážit případné náklady pro firmy, které by způsobilo toto omezení propagace, spolu s ušlým ziskem poskytovatelů propagačních prostorů s pravděpodobností nehody způsobené odvedením pozornosti kvůli billboardu. Ostatně jedná se o zaběhnutou praxi v instalaci dopravních upozornění a semaforů.
FILIP BLAHA, analytik CETA
Foto: Pixabay
Zdroj: CETA