e-news.cz - kurzy
Reklama

Popularita home-office v EU stále roste

16.11.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Popularita home-office v EU stále roste

Možnost pracovat z domova, tedy ve zkratce režim home office, byla jistě populární nicméně málo rozšířenou variantou již před pandemií COVID-19. Díky plošným omezením, které donutily velkou část firem omezit svou činnost se však druhá charakteristika stala již minulostí.

Momentálně tak home office zažívá boom, což dokazují i data Eurostatu.

Během pandemie COVID-19 se velká část zaměstnaných osob potýkala se změnou pracovních režimů – včetně práce z domova. V roce 2019 přibližně 1 z 20 (5,5 %) zaměstnaných osob ve věku 20-64 let v EU obvykle pracoval z domova. Dopad pandemie byl tedy zřejmý, neboť tento podíl se v roce 2020 více než zdvojnásobil na 12,3 % (+6,8procentního bodu). V menší míře došlo k dalšímu nárůstu podílu osob obvykle pracujících z domova v roce 2021, neboť dosáhl 13,5 % (+1,2 p. b.).

Dva z pěti zaměstnanců ve Stockholmu obvykle pracovali z domova

Ve Stockholmu – hlavním městě Švédska – pracovali v roce 2021 dva z pěti zaměstnaných lidí (tj. 40,5 %) obvykle z domova. Jednalo se o nejvyšší podíl v rámci sledovaných regionů, další dva hlavní regiony zaznamenaly další nejvyšší podíly: Eastern and Midland v Irsku (39,3 % zaměstnaných osob) a Helsinki-Uusimaa ve Finsku (37,0 %).

Graf: Podíl zaměstnaných pracujících z domova

Zdroj: Eurostat

Podíl zaměstnaných osob v EU, které obvykle pracují z domova, se v letech 2019-2021 zvýšil o 8,0procentních bodů. Snad nejvýraznější aspekt se týká rychlého nárůstu podílu zaměstnaných osob, které pracovaly z domova v několika hlavních městech a městských regionech. 

V irském Eastern and Midland a švédském Stockholmu činil nárůst +33,1procentního bodu, respektive +32,8procentního bodu. Jinými slovy, při porovnání situace před pandemií v roce 2019 se situací v roce 2021 se podíl zaměstnaných osob obvykle pracujících z domova v těchto dvou regionech hlavního města zvýšil o více než čtyřnásobek nárůstu v porovnání s průměrem EU.

Jedná se o regiony ze států s poměrně vysokou mírou digitalizace a také rovným pracovním trhem, kde jsou zaměstnanci často schopni prosadit své požadavky a zaměstnavatelé se jim naopak snaží jít vstříc formou benefitů, jako pro některé může být právě možnost pracovat z domova. Tyto dva faktory tedy mohou být akcelerátorem tohoto prvenství.

FILIP BLAHA, analytik CETA

Foto: Pixabay

Zdroj: CETA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Reklama

Sdílená auta stále více používají i lidé ve věku 40 – 60 let

30.04.2024, Autor: Z blogosféry

Carsharing se v posledních letech stává stále populárnější alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu. A to nejen ve světových metropolích, ale i v České republice. Není překvapivé, že nejčastějšími uživateli jsou zástupci mladší generace, pro které je sdílená ekonomika součástí životního stylu.

Rozdělený dluhopisový trh

29.04.2024, Autor: Z blogosféry

Akcie a dluhopisy vykázaly v roce 2022 po delší době shodný vývoj, když společně zaznamenaly výraznější propady. Stejný směr nalezly obě třídy aktiv i v roce 2023, ale tentokrát udělaly investorům radost a shodně přinesly výrazné kladné zhodnocení. Co se týká letošního vývoje, dostál vzájemný vztah mezi akciemi a dluhopisy změn: začaly se mezi nimi rozevírat výkonnostní nůžky. 

Sazka reklama
Reklama

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

e-news.cz - kurzy
Reklama

Příspěvky na DIP zatím firmy nabízí spíše výjimečně. Zaměstnanci se k novému produktu staví rovněž opatrně

23.04.2024, Autor: Z blogosféry

Dlouhodobý investiční produkt mohou Češi využívat už od začátku letošního roku. Většina z nich ale nadále setrvává u penzijního spoření. Důvodem je především neznalost, ale také váhavost zaměstnavatelů. Ti vyčkávají a zatím pouze malá část z nich svým zaměstnancům na DIP přispívá. Hlavním argumentem je malá informovanost a případná administrativní zátěž.

Sazka reklama
Reklama