Zveřejněný konjunkturální průzkum Českého statistického úřadu přinesl zajímavá, tak trochu očekávaná, přesto však poměrně zlověstná čísla ekonomického sentimentu.
Ukazuje se, že důvěra v ekonomiku domácností (spotřebitelů) se ještě více odtrhla od očekávání firem, když spadla na nejnižší hodnotu od května 2012.
Podle ČSÚ se sice souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu vyjádřený bazickým indexem) meziměsíčně zvýšil o 1,8 bodu na hodnotu 101,8, avšak rozklad indexu ukazuje zmíněný rozpor – indikátor důvěry podnikatelů se zvýšil o 3,2 bodu na hodnotu 107,0, indikátor důvěry spotřebitelů poklesl o 5,5 bodu na hodnotu 75,8.
Zatímco průmysl reaguje poměrně pozitivně na vysokou poptávku, nakumulovanou během pandemie, překonání covidové a postcovidové nejistoty, zanedbatelnou hrozbu opětovného uzavírání ekonomiky či pokles stavu nakumulovaných zásob, které z vyprazdňujících se skladů putují k odběratelům a finálním zákazníkům, domácnosti pociťují spíše dopady inflace na rodinných rozpočtech a svírá je strach. O tom je možné přesvědčit se v níže přidaném obrázku:
Zdroj: ČSÚ
Probíhající „předkampaň“ komunálních, a hlavně prezidentských voleb začíná neúprosně mediálně zesilovat dopady inflace a budovat nejistotu v hlavách spotřebitelů, kterou notně přiživují opoziční politici (a některá média). Faktem je nepochybně to, že zkrocení inflace a udržení důvěry investorů ve fiskální stabilitu českých veřejných financí nebo českou korunu jde tvrdě proti uvolnění fiskální politiky, kterou předvedla minulá vláda během pandemie a po které někteří volají i nyní. Krátce řečeno: Kasa je prázdná, rozdávat se bude jen těžko. Každý náznak na expanzivní hospodářskou politiku vlády nebo centrální banky trh nemilosrdně trestá snížením ratingu, který má dopad na náklady obsluhy dluhu, nebo oslabením koruny, která prodražuje importy a vytváří ještě větší tlak na napjaté rozpočty domácností.
Vláda premiéra Fialy je tak v nepříjemné situaci, kterou zažila například i vláda Mirka Topolánka při minulé krizi. Je třeba dělat spíše nepopulární, restriktivní opatření, ale verbálně udržovat „vysokou morálku“ spotřebitelů, aby ekonomika nespadla do recese, ovšem ne zas tak moc, přeci jen bojujeme s inflací.
ALEŠ ROD, je ekonom, působí jako ředitel výzkumu v CETA – Centru ekonomických a tržních analýz
Foto: Pixabay
Zdroj: Aleš Rod