Tuzemský maloobchod pokračuje v oživení: červnový růst tržeb byl silnější, než se čekalo, otevření prodejen zákazníky láká k nákupům, jež v předchozích měsících museli kvůli uzavírkám často odkládat.
V červnu rostly především prodeje počítačů a telefonů, kosmetiky a toaletního zboží, a oděvů a obuvi. Kromě stále poměrně příznivé meziroční srovnávací základny se na růstu maloobchodních tržeb projevuje chuť spotřebitelů utrácet, tato chuť je podpořena mimo jiné situací na trhu práce. Maloobchodní tržby vykázaly v červnu neočištěný meziroční růst o 7,2 %, zatímco trh očekával nárůst o 5,4 %.
Kalendářně očistěný meziroční růst tržeb činil 7,1 %. Jde sice o pomalejší růst než v květnu, kde bylo meziroční tempo revidováno z 16,5 % na 18,5 %, vysvětlení jde ale především na vrub meziroční srovnávací základny, jež byla v červnu méně příznivá, než v předchozích třech měsících. Znovuotevření prodejen, k němuž došlo v květnu, vede spolu s dobrou náladou spotřebitelů a jejich chutí utrácet k růstu maloobchodních tržeb a také k růstu tržeb za služby jako jsou ubytování, stravování a pohostinství. V červnu z hlediska růstu dominovaly prodeje počítačů a komunikačních zařízení, jež si meziročně připsaly 24 %, dvouciferné tempo růstu vykázaly také prodejny s kosmetickým a toaletním zbožím a prodeje oděvů a obuvi.
Prodejů skrze internet a zásilkové služby v červnu meziročně vzrostly o 14,5 %: u této formy prodejů začal v letošním druhém čtvrtletí nepříznivě působit efekt vysoké meziroční srovnávací základny, neboť s příchodem pandemie, tedy od loňského března, prodeje přes internet silně rostly a také letošní červen byl meziročně porovnáván s hodně vysokou základnou. Růst 14,5 % je ale i tak v porovnání s ostatními formami prodeje nadprůměrný a lze předpokládat, že nákupy přes internet si svou popularitu udrží a budou se dále rozvíjet.
Prodeje motorových vozidel v červnu vzrostly meziročně o 17,7 % a dvouciferný růst by si měly udržet i v dalších měsících, obecně po zbytek letošní roku. Silnému růstu prodejů motorových vozidel bude pomáhat jak nízká srovnávací základna, tak chuť zákazníků utrácet i v tomto segmentu.
Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 %. Za letošní první pololetí byl vykázán meziroční růst maloobchodních tržeb o 3,3 % a ve znamení růstu tržeb by měla být i druhá polovina roku, takže celoroční růst maloobchodních prodejů by měl být letos velmi slušný. Spotřeba domácností bude jedním z klíčových tahounů obnovení růstu české ekonomiky v letošním roce.
RADOMÍR JÁČ, hlavní ekonom Generali Investments
Foto: Pixabay
Zdroj: PR.Konektor
Komentář Radomíra Jáče k zveřejněným údajům o maloobchodních tržbách ČR za letošní červen
06.08.2021, Autor: Z blogosféry