Vyznat si lásku na svatého Valentýna a vzájemně se obdarovat něčím speciálním sice není tradiční česká záležitost, i tak se
ale u nás tento svátek do jisté míry zabydlel. Co přesně si zamilovaní vzájemně kupují a o kolik peněz více Češi utrácejí právě 14. února? Digitální banka mBank analýzou interních údajů z platebních karet zjistila, že české valentýnské trendy se mezi sebou rok od roku liší.
Romantickou večeři při svíčkách si například v roce 2016 dopřálo o 58 procent párů více než v jiný všední den. O tom, že restaurace přesto nemají na Valentýna nic jisté, však svědčí statistika z roku 2017. Tehdy se totiž za večeři o sv. Valentýnu ve dvou utratilo stejné množství peněz jako týden předtím, tedy 7. února.
Podobně kolísá i zájem o výjimečný večer ve dvou strávený v kině nebo v divadle. Zatímco předloni byl zájem o vstupenky na 14. února výrazný – diváci utratili o 101 procent více – loni už zájem zdaleka nebyl tak značný. Právě naopak, na svátek zamilovaných byl prodej dokonce o 12 procent nižší. Například na Slovensku se však jedná o jednu z nejoblíbenějších forem, jak zamilovaní slaví svůj svátek. Loni i předloni totiž zájem o film či divadelní hru překonal u našich východních sousedů běžné dny o 150 procent.
Češi jsou však, zdá se, nevyzpytatelní a nedá se ani spolehlivě odhadnout, kolik zaplatí kartou za parfémy a jinou drogerii. Platby se totiž za poslední dva roky výrazně změnily. V roce 2016 vzrostly platby kartou na svátek zamilovaných až o 73 procent oproti běžnému dnu, a v roce 2017 se zájem o drogerii snížil až o pět procent. Jiné nákupní chování můžeme vidět na Slovensku. Slováci investují více do parfémů a jiné drogerie, kdy platby narostly za rok o 10 procent oproti platbám z běžného dne.
Vypadá to, že valentýnskou stálicí zůstávají pozornosti ve formě bonboniér, čokolád či lahví dobrého vína. Za jídlo a pití totiž Češi nechali v obchodech více peněz jak předloni, tak minulý rok. Romantickým dárkem zůstává každoročně také oblečení, do kterého spadá i atraktivní spodní prádlo. V roce 2017 byl nárůst v prodeji za oblečení o jedno procento, o rok dříve to však byl skok hned o 23 procent.
Země | Česko | Slovensko | ||
Rok | 2016 | 2017 | 2016 | 2017 |
Kina a divadla | 101 procent | -12 procent | 180 procent | 150 procent |
Restaurace | 58 procent | 0 procent | 71 procent | 45 procent |
Oblečení | 23 procent | 1 procento | 33 procent | 5 procent |
Jídlo a pití | 27 procent | 2 procenta | 31 procent | 51 procent |
Drogerie | 73 procent | -5 procent | 25 procent | 35 procent |
Služby | 26 procent | -6 procent | 27 procent | 78 procent |
(Porovnání dne 14. 2. daného roku se dnem 7. 2. stejného roku)
Obrovský rozdíl můžeme vidět mezi roky 2016 a 2017, konkrétně ve službách, kam spadá například květinářství. V roce 2016 koupilo květiny o 26 procent více Čechů než běžně, loni jejich počet klesl až o šest procent oproti běžným nákupům. Jakým způsobem potěšíte svou drahou polovičku, záleží jen na vás. Láska by ovšem neměla být vyznávána pouze ve svátek všech zamilovaných, ale každým dnem.
O mBank
mBank je inovátorem v oblasti internetového a mobilního bankovnictví v České republice a během deseti let se pro její služby rozhodlo již více než 650 tisíc klientů. V roce 2017 mBank získala sedm ocenění v soutěži Zlatá koruna, přičemž si odnesla také vítězství pro mKonto a mKonto Business v obou hlavních kategoriích, v Ceně veřejnosti a v Ceně podnikatelů. Mezi produkty mBank patří kromě osobních a spořicích účtů také kreditní karty, spotřebitelské půjčky a hypoteční úvěry. V České republice působí mBank jako organizační složka mBank S.A., která je členem skupiny Commerzbank.