Affiliate marketing, výkonností forma online reklamy založená na provizních platbách, v roce 2017 rostl v Česku a na Slovensku čtyřikrát
rychleji než celý e-commerce sektor. Meziroční nárůst obratu affiliate reklamy v obou zemích přesáhl osmašedesát procent. Vyplývá to z údajů společnosti VIVnetworks.com, která provozuje největší česko-slovenskou affiliate síť a je na těchto trzích dominantním hráčem.
Zatímco podle údajů APEK (Asociace pro elektronickou komerci) činil loni obrat českého e-commerce sektoru 115 miliard korun, o 17 procent více než předchozí rok, obrat affiliate sítě VIVnetworks.com stoupl loni o 68,4 procenta, tedy více než čtyřikrát, z 1,17 miliardy korun v roce 2016 na 1,98 miliardy v roce 2017.
„Největším a nejúspěšnějším českým a slovenským e-shopům přitom affiliate reklama generuje kolem 15 procent obratu,“ říká Vladan Hejnic, CEO VIVnetworks.com. „Rostoucí význam affiliate v Česku a na Slovensku dokládá růst všech důležitých ukazatelů – počtu partnerů, inzerentů i objemu prostředků, které do propagace přes affiliate investují.“
Největší podíl na celkovém obratu trhu affiliate marketingu v ČR a SR mají internetové obchodní domy (33 procent, růst o 36 procent), následuje segment Krása (24 procent, růst o 40 procent) a Móda (14 procent, růst o 50 procent). Nejvyšší meziroční nárůst měly loni kategorie Domácnost a zahrada (227 procent) a Zdraví a wellness (133 procent).
Celkový obrat affiliate sítě VIVnetworks.com, zahrnující i další země regionu, stoupl v roce 2017 meziročně o 57 procent na 2,35 miliardy korun. Realizovaných objednávek v síti VIVnetworks.com bylo celkem přes 1,4 milionu, tedy o 32 procent více než o rok dříve, přičemž průměrná hodnota objednávky stoupla z 1 385 korun na 1 648 korun. Nejnižší průměrné objednávky byly loni zaznamenány mezi únorem a květnem (pod 1 600 korun), naopak nejvyšší (nad 1 700 korun) od září do prosince. Nejvíce se na internetu přes affiliate reklamu v roce 2017 prodávalo v prosinci (16 procent celoročního obratu), listopadu (14,6 procenta), říjnu (8,4 procenta) a v lednu (8,2 procenta), naopak nejméně v únoru (5,9 procenta).
Affiliate síť VIVnetworks.com je největším hráčem na českém a slovenském trhu. Jejích služeb využívá 360 inzerentů, kteří mohou své reklamy zobrazovat na portálech 8 600 partnerů, publisherů, bloggerů a youtuberů. V loňském roce celkový počet oslovených návštěvníků překročil 82 milionů a do sítě bylo zapojeno více než 35 tisíc webových stránek. VIVnetworks.com v regionu CEE zastupuje světovou jedničku na poli affiliate reklamy, CJ by Conversant.
Affiliate marketing představuje na internetu nejefektivnější formu výkonnostní reklamy, funguje na principu provizí z realizovaných prodejů. Inzerent neplatí ani za zobrazování bannerů či textové reklamy, ani za prokliky, ale výhradně za realizované a uhrazené objednávky. Tato forma propagace na internetu je nejpopulárnější v Severní Americe a v západní Evropě, v Česku a na Slovensku zájem trvale roste, což dokazuje i skutečnost, že investice do affiliate marketingu v posledních letech výrazně převyšují růst místního e-commerce trhu.
O společnosti VIVnetworks.com
VIVnetworks.com patří na českém, slovenském, polském a maďarském trhu mezi silné hráče na poli affiliate marketingu. Využívá k tomu technologii CJ Affiliate by Conversant (dříve Commission Junction). Ke klientům na českém trhu patří známé značky jako například KASA.cz, Mall.cz, ZOOT.cz, Euronics.cz, NOTINO.cz, Okay.cz, Sconto Nábytek, Tchibo, Tescoma.cz, Bata.cz, Allianz.cz, mBank.cz, Hej.sk, ZľavaDňa.sk a další. Významně se podílí na rozvoji trhu výkonnostního marketingu pořádáním workshopů a konferencí. Více na www.vivnetworks.com.