Apogeo
Reklama

Schmarcz: Macron nás v Pekingu zradil? Ale Zeleným údělem se Evropská unie zrazuje sama. Řítíme se do čínského otroctví a jedinou nadějí je vzpoura 

16.04.2023, Autor: Martin Schmarcz

5 votes, average: 5,00 out of 55 votes, average: 5,00 out of 55 votes, average: 5,00 out of 55 votes, average: 5,00 out of 55 votes, average: 5,00 out of 5
Schmarcz: Macron nás v Pekingu zradil? Ale Zeleným údělem se Evropská unie zrazuje sama. Řítíme se do čínského otroctví a jedinou nadějí je vzpoura 

Co mají společného francouzský prezident a Zelený úděl? Směřování do náruče rudé Číny. Emmanel Macron slovy, klimatické šílenství skutky. Ve stejné době, kdy nájemník Elysejského paláce v Pekingu prodával Evropu do otroctví, vyšla zpráva že základní cena nejmenší elektrické škodovky se nevejde do šesti set tisíc korun. Což nakonec znamená totéž. Konec české národní hrdosti a nucený nákup levnější čínské alternativy. To je – jedním slovem – zoufalství.

Macron se zachoval hanebně. Během cesty, kdy se v Pekingu snažil zajistit byznys pro svou zemi, hodil přes palubu Ukrajinu, Tchaj-wan i americké spojence. O první zemi řekl diktátorovi Si Ťin-pchingovi že ji nedokážeme ubránit a k těm dalším dvěma, že by se Evropa neměla míchat do sporu USA a Číny o malý ostrovní stát. A vůbec, že bychom měli být nezávislí a nenechat si z Washingtonu nic diktovat. Jeho hostitel byl nadšený. Ze samé radosti hned po Macronově odletu spustil mohutné cvičení u tchajwanských břehů.

O vystupování hlavy Francie v rudé Číně ať si každý udělá názor sám. Pravdou je, že bez ohledu na to co říkal, to s naší faktickou pozici vůči této velké zemi nevypadá vůbec dobře. Zničili jsme si automobilový průmysl i energetiku. A vsadili na technologie obnovitelných zdrojů, které ovšem z velké části ovládají čínští komunisté. Ať už se to týká solárních panelů, baterií, i vzácných surovin nutných k jejich výrobě. To vše musí Evropská unie kupovat od nich. My se zmůžeme jen na plané řeči a kázání o uhlíkové neutralitě.

Prezident Francie se choval v Pekingu submisivně. Otázka ovšem zní: máme za současné situaci vůbec jinou možnost? Zavíráme uhelné elektrárny, v Německu i jaderné. Donutili jsme výrobce aut se spalovacím motorem, která donedávna tvořila výkladní skříň evropského průmyslu a demonstrovala náš náskok v technologiích, aby de facto ukončili jejich výrobu. Vyhnali jsme velkou část průmyslu do Asie i do Ameriky a rozšířením systému povolenek na další sektory v kombinaci se zdražením elektřiny vyženeme další továrny.

Hrozí nám nedostatek energie, deindustrializace a čím dál větší závislost na importu z Číny. Sotva jsme se zbavili nutnosti kupovat ruský plyn (což byl také důsledek Zeleného údělu), řítíme se do náruče Pekingu. Protože jádro není dle předsedkyně Evropské komise strategickým zdrojem pro přechod k uhlíkové neutralitě, zbývají nám technologie, u kterých se neobejdeme bez masivních čínských dovozů. K čemu nám potom je, že Ursula von der Leyenová se na návštěvě u Si Ťin-pchinga chovala zásadověji a statečněji?

Bruselská politika nás tak jako tak žene do čínského otroctví a na tom nic nemění žádné řeči. Zatímco benzínová auta jako Mercedes, BMW, Audi, VW, Porsche či Škoda tvořila špičku světového vývoje a prodávala se s velkými maržemi, elektromobily nejsme schopni dát dohromady bez vydatné čínské pomoci. Nemáme baterie ani materiály, z nichž se vyrábějí. A když už něco sestavíme, je to tak drahé, že to Číňan dokáže mnohem levněji. A protože zdaleka nejde o tak sofistikovanou technologii, tak v podstatě i stejně dobře.

Pro čínské bolševiky je to win-win. Buď nám dodají klíčové komponenty, abychom vůbec dokázali vyrábět elektromobily, nebo nám prodají ty vlastní. Zatímco i při neuvěřitelné ceně přes 600 tisíc za nejmenší elektrickou Škodu (a to bez příplatkové výbavy) našemu vlajkovému výrobci drasticky klesnou zisky, Číňané dokáží profitovat, i když nám své elektrovozy nabídnou s cenou o třetinu nižší. Jen jeden příklad z mnoha, jak klimatická politika nahrává Číně a škodí Evropě. Ale dost výmluvný a pro nás Čechy hodně bolestivý.

Nejhorší je, že to všechno je úplně zbytečné. I kdybychom se ztotožnili s tím, že právě EU musí jako jediná rychle snižovat emise skleníkových plynů, nemuseli jsme to dělat způsobem, který je pro nás co nejdražší a v maximální míře nás vystavuje závislosti na Pekingu. Místo abychom zakazovali auta a kupovali technologie pro obnovitelné zdroje v Číně, mohli jsme stavět jaderné elektrárny. Získali bychom svobodu, dostatek energie, rychleji snížili emise a mohli si mnohem déle užívat skvělých vozidel se spalovacím motorem.

Elektromobily jsme mohli začít vyrábět o deset až patnáct let později. S novými levnějším a lehčími bateriemi s vyšší hustotou energie vyrobenými doma z materiálů, které se nemusejí importovat z Číny. V tomto případě stojí na té správné straně Francouz Macron, který bojuje za jádro a ne Leyenová, která se ho snaží co nejvíce přibrzdit. To je skutečná beznaděj. Nemohli bychom mít v Evropě politiky, kteří stojí na naší straně vždy a za všech okolností?

Nakonec otázka možná nezní tak, jestli chceme dělat byznys s Čínou, nebo ji z bezpečnostních důvodů izolovat. Ptejme se takto: Máme jinou šanci, než hezky poprosit čínské bolševiky, aby s námi obchodovali? Oni přece vědí, že Zelený úděl nám momentálně nedává jinou možnost. Takže Čech spolkne národní hrdost a půjde se poohlédnout po nějakém laciném čínském elektromobilu? Protože Fabii ani Scalu už si kvůli normě Euro 7 nekoupí a ani na ten nejlevnější elektromobil v základní výbavě nebude mít?

Existuje jiná cesta? Ano, ale hodně těžká. Cesta vzpoury proti nesmyslným unijním nařízením, zrušení platnosti nové emisní normy a oddálení konce spalovacích motorů, zrovnoprávnění jádra s větrem a sluncem a následně revize celého Green Dealu. Nemožné? V Nizozemsku se také zdálo, že nikdo nezabrání klima hysterické a arogantní vládě zrušit třetinu farem kvůli snížení emisí. Tamní sedláci to však dokázali. Vybojovali naději i pro nás. Naději, že se zbavíme otroctví, toho rudého Pekingského i toho zeleného Bruselského.

MARTIN SCHMARCZvydavatel revue SPEKTÁKL, spektakl.gazetis.to

Foto: Pixabay

Zdroj: Martin Schmarcz


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Před 30 lety výplata stačila: Dnes je nájem luxusem

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

Před třemi desetiletími jste za průměrnou výplatu zvládli uživit rodinu, zaplatit bydlení a ještě si něco odložit. Dnes se mnozí Češi potýkají s tím, že ani na základní potřeby, jako je nájem, jejich příjem nestačí. Co se změnilo?

Tesla pod palbou: Je Autopilot hrozbou, nebo budoucností?

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

V srpnu otřásl světem technologií verdikt floridského soudu, který shledal Teslu částečně vinnou za smrtelnou nehodu z roku 2019, při níž sehrál klíčovou roli systém Autopilot. Je to první takové rozhodnutí, které může změnit pravidla hry pro autonomní řízení. Co to znamená pro budoucnost Tesly a bezpečnost na silnicích?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Brexit versus Trumpova cla: Zvítězila Británie nad EU?

04.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když Donald Trump v červenci uzavřel obchodní dohodu s EU, zastánci brexitu jásali. Británie si vyjednala nižší clo na americkém trhu než Evropská unie – 10 % oproti 15 %. Je to ale skutečně důvod k oslavám?

Dům a k němu občanství

03.08.2025, Autor: Vojtěch Benda

Během období dovolených u moře může někoho napadnout, jaké by to asi bylo pořídit si zde vlastní bydlení a jezdit k moři ještě častěji, možná se sem dokonce přestěhovat natrvalo. Pokud byste si pro toto své vysněné bydlení vybrali Karibik, mohli byste rovnou získat také občanství.

Umělá inteligence místo konzultantů: Blíží se éra jednočlenných miliardových firem?

03.08.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) mění pravidla hry v byznysu. V Německu, kde podle červnové studie KPMG považuje 91 % firem generativní AI za klíčovou pro svůj růst, se šíří spekulace o strategických firmách, které nahrazují konzultanty autonomními systémy. Je možné, že se blížíme k době, kdy jediný člověk s podporou AI vytvoří miliardovou společnost?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Proč Číňané utíkají před americkými cly ke zlatu?

02.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když americká cla na čínské zboží v dubnu 2025 dosáhla rekordních 145 %, Čína zareagovala nejen obchodními protiopatřeními, ale i masivními nákupy zlata. Čínská lidová banka i soukromí investoři hledají v drahém kovu bezpečné útočiště před ekonomickou nejistotou. Jaký je dopad této strategie?

Schmarcz: Tak nám zlý Trump napálil likvidační cla! Opravdu? Ještě více než americký prezident si Evropská unie škodí sama

01.08.2025, Autor: Martin Schmarcz

Hotovo! Předsedkyně Evropské komise se vrátila z jednání s prezidentem Spojených států s tím, že nám napaří cla v obecné výši 15 procent. Je to moc? Znamená to prohru? Domluvila to EU špatně? Jistě, jde o nepříjemné zvýšení, více než devítinásobné oproti průměru před Donaldem Trumpem. Ano, nevyhráli jsme.

Hotovost na ústupu: Může nás banka jednou odříznout od peněz?

31.07.2025, Autor: Marek Hájek

Česká republika se v roce 2025 rychle posouvá k bezhotovostní společnosti – 3 miliardy elektronických transakcí ročně mluví jasně. Ale co když se digitální systémy zhroutí? Jsme připraveni na scénář, kdy nás banka může doslova „vypnout“?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Sedm miliard na obranu: Tanky jako klíč k závazkům NATO?

31.07.2025, Autor: Josef Neštický

Česká republika stojí před výzvou, jak naplnit své závazky vůči NATO a zároveň efektivně modernizovat armádu. Ministerstvo obrany hledá 7 miliard korun, aby pokrylo rozpočtovou mezeru, a sází na nákup tanků Leopard 2. Je to však správná cesta, nebo jen další drahý krok v nejisté době?

Orbánovo veto: Hrozba pro rozpočet EU, nebo politický boj?

30.07.2025, Autor: Josef Neštický

Maďarský premiér Viktor Orbán opět rozvířil evropské politické vody. Na konci července pohrozil, že zablokuje schválení nového sedmiletého rozpočtu Evropské unie na období 2028–2034, pokud Brusel neuvolní zmrazené finanční prostředky pro Maďarsko. Je to jen další politická hra, nebo skutečná hrozba pro budoucnost unijního financování?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama