e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Macron nás v Pekingu zradil? Ale Zeleným údělem se Evropská unie zrazuje sama. Řítíme se do čínského otroctví a jedinou nadějí je vzpoura 

16.04.2023, Autor: Martin Schmarcz

5 votes, average: 5,00 out of 55 votes, average: 5,00 out of 55 votes, average: 5,00 out of 55 votes, average: 5,00 out of 55 votes, average: 5,00 out of 5
Schmarcz: Macron nás v Pekingu zradil? Ale Zeleným údělem se Evropská unie zrazuje sama. Řítíme se do čínského otroctví a jedinou nadějí je vzpoura 

Co mají společného francouzský prezident a Zelený úděl? Směřování do náruče rudé Číny. Emmanel Macron slovy, klimatické šílenství skutky. Ve stejné době, kdy nájemník Elysejského paláce v Pekingu prodával Evropu do otroctví, vyšla zpráva že základní cena nejmenší elektrické škodovky se nevejde do šesti set tisíc korun. Což nakonec znamená totéž. Konec české národní hrdosti a nucený nákup levnější čínské alternativy. To je – jedním slovem – zoufalství.

Macron se zachoval hanebně. Během cesty, kdy se v Pekingu snažil zajistit byznys pro svou zemi, hodil přes palubu Ukrajinu, Tchaj-wan i americké spojence. O první zemi řekl diktátorovi Si Ťin-pchingovi že ji nedokážeme ubránit a k těm dalším dvěma, že by se Evropa neměla míchat do sporu USA a Číny o malý ostrovní stát. A vůbec, že bychom měli být nezávislí a nenechat si z Washingtonu nic diktovat. Jeho hostitel byl nadšený. Ze samé radosti hned po Macronově odletu spustil mohutné cvičení u tchajwanských břehů.

O vystupování hlavy Francie v rudé Číně ať si každý udělá názor sám. Pravdou je, že bez ohledu na to co říkal, to s naší faktickou pozici vůči této velké zemi nevypadá vůbec dobře. Zničili jsme si automobilový průmysl i energetiku. A vsadili na technologie obnovitelných zdrojů, které ovšem z velké části ovládají čínští komunisté. Ať už se to týká solárních panelů, baterií, i vzácných surovin nutných k jejich výrobě. To vše musí Evropská unie kupovat od nich. My se zmůžeme jen na plané řeči a kázání o uhlíkové neutralitě.

Prezident Francie se choval v Pekingu submisivně. Otázka ovšem zní: máme za současné situaci vůbec jinou možnost? Zavíráme uhelné elektrárny, v Německu i jaderné. Donutili jsme výrobce aut se spalovacím motorem, která donedávna tvořila výkladní skříň evropského průmyslu a demonstrovala náš náskok v technologiích, aby de facto ukončili jejich výrobu. Vyhnali jsme velkou část průmyslu do Asie i do Ameriky a rozšířením systému povolenek na další sektory v kombinaci se zdražením elektřiny vyženeme další továrny.

Hrozí nám nedostatek energie, deindustrializace a čím dál větší závislost na importu z Číny. Sotva jsme se zbavili nutnosti kupovat ruský plyn (což byl také důsledek Zeleného údělu), řítíme se do náruče Pekingu. Protože jádro není dle předsedkyně Evropské komise strategickým zdrojem pro přechod k uhlíkové neutralitě, zbývají nám technologie, u kterých se neobejdeme bez masivních čínských dovozů. K čemu nám potom je, že Ursula von der Leyenová se na návštěvě u Si Ťin-pchinga chovala zásadověji a statečněji?

Bruselská politika nás tak jako tak žene do čínského otroctví a na tom nic nemění žádné řeči. Zatímco benzínová auta jako Mercedes, BMW, Audi, VW, Porsche či Škoda tvořila špičku světového vývoje a prodávala se s velkými maržemi, elektromobily nejsme schopni dát dohromady bez vydatné čínské pomoci. Nemáme baterie ani materiály, z nichž se vyrábějí. A když už něco sestavíme, je to tak drahé, že to Číňan dokáže mnohem levněji. A protože zdaleka nejde o tak sofistikovanou technologii, tak v podstatě i stejně dobře.

Pro čínské bolševiky je to win-win. Buď nám dodají klíčové komponenty, abychom vůbec dokázali vyrábět elektromobily, nebo nám prodají ty vlastní. Zatímco i při neuvěřitelné ceně přes 600 tisíc za nejmenší elektrickou Škodu (a to bez příplatkové výbavy) našemu vlajkovému výrobci drasticky klesnou zisky, Číňané dokáží profitovat, i když nám své elektrovozy nabídnou s cenou o třetinu nižší. Jen jeden příklad z mnoha, jak klimatická politika nahrává Číně a škodí Evropě. Ale dost výmluvný a pro nás Čechy hodně bolestivý.

Nejhorší je, že to všechno je úplně zbytečné. I kdybychom se ztotožnili s tím, že právě EU musí jako jediná rychle snižovat emise skleníkových plynů, nemuseli jsme to dělat způsobem, který je pro nás co nejdražší a v maximální míře nás vystavuje závislosti na Pekingu. Místo abychom zakazovali auta a kupovali technologie pro obnovitelné zdroje v Číně, mohli jsme stavět jaderné elektrárny. Získali bychom svobodu, dostatek energie, rychleji snížili emise a mohli si mnohem déle užívat skvělých vozidel se spalovacím motorem.

Elektromobily jsme mohli začít vyrábět o deset až patnáct let později. S novými levnějším a lehčími bateriemi s vyšší hustotou energie vyrobenými doma z materiálů, které se nemusejí importovat z Číny. V tomto případě stojí na té správné straně Francouz Macron, který bojuje za jádro a ne Leyenová, která se ho snaží co nejvíce přibrzdit. To je skutečná beznaděj. Nemohli bychom mít v Evropě politiky, kteří stojí na naší straně vždy a za všech okolností?

Nakonec otázka možná nezní tak, jestli chceme dělat byznys s Čínou, nebo ji z bezpečnostních důvodů izolovat. Ptejme se takto: Máme jinou šanci, než hezky poprosit čínské bolševiky, aby s námi obchodovali? Oni přece vědí, že Zelený úděl nám momentálně nedává jinou možnost. Takže Čech spolkne národní hrdost a půjde se poohlédnout po nějakém laciném čínském elektromobilu? Protože Fabii ani Scalu už si kvůli normě Euro 7 nekoupí a ani na ten nejlevnější elektromobil v základní výbavě nebude mít?

Existuje jiná cesta? Ano, ale hodně těžká. Cesta vzpoury proti nesmyslným unijním nařízením, zrušení platnosti nové emisní normy a oddálení konce spalovacích motorů, zrovnoprávnění jádra s větrem a sluncem a následně revize celého Green Dealu. Nemožné? V Nizozemsku se také zdálo, že nikdo nezabrání klima hysterické a arogantní vládě zrušit třetinu farem kvůli snížení emisí. Tamní sedláci to však dokázali. Vybojovali naději i pro nás. Naději, že se zbavíme otroctví, toho rudého Pekingského i toho zeleného Bruselského.

MARTIN SCHMARCZvydavatel revue SPEKTÁKL, spektakl.gazetis.to

Foto: Pixabay

Zdroj: Martin Schmarcz


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama