e-news.cz - kurzy
Reklama

Zdeněk Kratochvíl: Doprava je páteří ekonomiky. Bez dopravy není možná výroba, ani zásobování

18.03.2023, Autor: Renáta Lucková

2 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 5
Zdeněk Kratochvíl: Doprava je páteří ekonomiky. Bez dopravy není možná výroba, ani zásobování

Rozhovor se Zdeňkem Kratochvílem, místopředsedou představenstva ICOM transport a.s.

Zdeněk Kratochvíl je místopředseda představenstva ICOM transport a.s., která je již více než 27 let jednou z největších dopravních společností v České republice. Každý den v roce včetně víkendů, svátků a prázdnin zajišťují jejich autobusy dopravní spojení pro obyvatele hned několika krajů a významné úspěchy zaznamenává společnost i ve vnitrostátní a mezinárodní kamionové dopravě. Díky využití nejmodernějšího vozového parku značky Mercedes-Benz nabízí svým klientům prvotřídní standard služeb i vysokou kulturu každodenního cestování.

„S úsměvem říkáme, že tam kde my provozujeme autobusovou dopravu, do zaměstnání mercedesy nejezdí jenom manažeři, ale našimi autobusy i ostatní zaměstnanci. 

Za rok 2022 jsme přepravili 40 milionů cestujících a ujeli 42 milionů kilometrů. Všechny naše autobusy splňují nejvyšší ekologickou normu,“ říká Zdeněk Kratochvíl.

Jak vzpomínáte na dobu, kdy jste začal podnikat?

Bylo to fantastické. Rok 1990. Garáže lidé přetvářeli na chybějící prodejny, řemeslníci zakládali živnosti a já jsem uměl dopravu. Ihned po revoluci jsem dal v zaměstnání výpověď, prodal osobní auto a koupil starší náklaďák. To byl můj začátek. Období to nebylo opravdu jednoduché. Ekonomika státu byla v rozkladu. Bylo nutné se odpoutat od ekonomiky SSSR. Naše podniky potřebovaly za vyrobené a exportované zboží dostat také zaplaceno, což v rámci „vzájemné hospodářské pomoci“ mezi některými socialistickými státy úplně nefungovalo. Došlo k razantní změně trhu s orientací na západ. České ekonomice chyběly peníze, musela se vyrovnávat s kvalitou výrobků západních zemí atd.

Pravidla a celková legislativa se utvářely za pochodu. Pro podnikatele byl jeden z největších problémů druhotná platební neschopnost. Abych mohl nakoupit naftu, pneumatiky apod., musel jsem dělat zápočty mezi několika subjekty. Doba byla složitá, ale nadšení bylo veliké. Že můžete dělat něco o čem se před revolucí nesmělo ani mluvit, bylo splnění vzdáleného snu. 

Kamiony – to je vůně dálek, ale také tvrdá práce. Jak těžké je dnes provozovat kamionovou dopravu?

Automobilové dopravě se většinou věnují lidé, pro které je toto zaměstnání koníčkem.

Naše společnost se účastní výběrových řízení v České republice i v zahraničí. Zaměřujeme se na výběrová řízení, kde zákazník poptává větší vozový park. To neznamená mít pouze nejmodernější dopravní techniku, software, ale i zkušené řidiče a dispečery. Samozřejmě zázemí a organizaci celého našeho koncernu. Snažíme se nabídnout kvalitní dopravu pro kvalitního zákazníka. Z tohoto spojení vyplývá mnoho výhod pro oba. Jde například o možnost plánování jednotlivých činností, ať již z pohledu provozního nebo ekonomického. Většinou se pak jedná o dlouhodobou spolupráci.

Máte dost kamioňáků?

Momentálně máme dostatek kmenových řidičů. Bohužel nemáme dostatek řidičů na rozvoj a růst naší firmy. Snažíme se také uspokojovat expanzi našich zákazníků. Proto potřebujeme další řidiče do našich řad.

Děláme vše pro to, aby řidičské povolání bylo atraktivní. V našem vozovém parku máme již přes sto ADA nákladních vozidel. Jedná se o vozidla, kterých vybavení a ovládací prvky nemají všechny osobní vozy nejvyšší třídy.

Hradíme například náklady spojené se získáním řidičského průkazu, profesních zkoušek i zapracování. Samozřejmostí jsou nadstandardní mzdy, benefity, právní pomoc při nehodách, ubytování či finanční půjčky, aby náš zaměstnanec neupadl do dluhové pasti. Řidiči nám to vrací kvalitou svých výkonů. V nákladní dopravě jsme v roce 2022 odjeli 22 milionů kilometrů.

Nedostatek zaměstnanců v ČR je a bude velkým problémem.

Kolik máte autobusů?

Máme kolem 800 autobusů. Počet vozů se mění podle úspěšnosti ve výběrových řízeních. Snažíme se, aby cestující v našich autobusech a na našich autobusových nádražích měli opravdu kulturní prostředí. Moderní a bezpečné autobusy jsou důležité i pro nábor a spokojenost řidičů. Zde se musím pochlubit. Průměrné stáří našeho vozového parku jsou 3,2 roku, zatímco průměrné stáří autobusů v ČR se pohybuje kolem 14 let. S úsměvem říkáme, že tam kde my provozujeme autobusovou dopravu, do zaměstnání mercedesy nejezdí jenom manažeři, ale našimi autobusy i ostatní zaměstnanci.

Za rok 2022 jsme přepravili 40 milionů cestujících a ujeli 42 milionů kilometrů, 75 % našich autobusů je nízkopodlažních. Všechny naše autobusy splňují nejvyšší ekologickou normu.

Kde všude můžeme autobusy potkat?

Nesnažíme se provozovat dálkovou a mezinárodní autobusovou dopravu. Zaměřujeme se na dopravní obslužnost a MHD. Naše autobusy můžete potkat v rámci celé České republiky v MHD, na pravidelných linkách v Kraji Vysočina, Jihomoravském, Středočeském, Ústeckém, Libereckém a v Praze. Tento rok jsme již zvládli rozšířit svou působnost na MHD v Jablonci nad Nisou a nyní od 1. března do oblasti Kyjovska.

Jak se na vašem podnikání odrazily zvýšené náklady? Jak se ekonomická krize a covidová situace v minulých letech promítla do vývoje dopravy a logistiky?

Ekonomické zákony jsou neúprosné a platí pro každého. Platí pro rodinu, podnikání, ale i pro vládu. Ten, kdo si neváží peněz v době hojnosti, konjunktury, mívá problémy v době recese. Vždy po konjunktuře následuje recese, nebo dokonce krize.

V době konjunktury jsme investovali do údržby či generálních oprav budov, autobusových nádraží, vozového parku, ale i do výpočetní techniky HD a hlavně SW. Také jsme se zaměřovali na snížení administrativních procesů a energetické náročnosti. To je důvod, proč jsme ani v době kovidové či válečné nemuseli snižovat mzdy či benefity zaměstnancům, nebo razantně navyšovat ceny našim zákazníkům. Dbáme na to, aby zaměstnanci i zákazníci v nás měli spolehlivého partnera.

Doprava je páteří ekonomiky. Bez dopravy není možná výroba, ani zásobování. Samozřejmě při poklesu výroby, např. v době pandemie či energetické krizi, ubývá práce pro dopravce. A teď se vracím zpět. V této době jsme nemuseli opravovat budovy razantně obnovovat vozový park, měli jme optimalizovanou energetickou náročnost a mohli jsme stabilizovat zaměstnanost. Bez zkušených zaměstnanců firma nemůže prosperovat. Dá se říct, že dobu nepohody jsme již překonali.

Jak se díváte na idee o autonomních autobusech?

V úplně autonomní dopravě je jistě v budoucnost, bohužel ne tak blízká. Uvidíme, co a kdy nám budoucnost a výrobci vozidel nabídnou. Některé prvky máme v provozu odzkoušené i my ve vozidlech ADA, například adaptivní tempomat, snímání mrtvého úhlu, hlídání jízdních pruhů a další. Zcela jistě to řidičům usnadňuje práci a zvyšuje bezpečnost jak pro cestující, tak pro řidiče.

Budou v budoucnu i autobusy a kamiony na elektrický pohon? Další vizí je vodík. Co vy na to?

Nebyl jsem vítačem elektrického či vodíkového pohonu vozidel. Putin mne však přesvědčil, že jiná cesta není možná. Bohužel většina ropy a plynu se nachází na územích, kde demokracie či mezinárodní právo je chápáno „sobecky“. Musíme se naučit používat energii, kterou si umíme sami vyrobit.

Jedná se o dlouhodobý proces. Vyrobit vozidla je poměrně jednoduchá záležitost. Větším problémem je infrastruktura. Dostatek elektrické energie, nabíjecích míst, distribuce a uskladnění vodíku a dostatek čerpacích stanic. Bohužel jednodušší cesta zatím neexistuje.

Máte dvě dcery. Umí také jezdit s autobusem či s kamionem?

Jezdit s dnešním moderním kamionem nebo autobusem není zase tak velký problém. To obě dcery zvládnou. Řidičský a profesní průkaz na tento druh vozidel ale nemají.

Umí ale řídit dopravní koncern ICOM transport, což je cca 1800 zaměstnanců, více než tisíc vozidel a vše ostatní co je k provozování dopravy potřeba.

Ve vaší firmě máte krásný příběh dvou lidí Petra a Petry, kteří se potkávali jako řidiči vašich autobusů na konečné a jiskra přeskočila až při školení řidičů. Loni měli dokonce svatbu. Máte více takových romantických příběhů?

Snažíme se o to, aby se všichni zaměstnanci našeho koncernu cítili jako jedna rodina. Těší nás, pokud v rámci této rodiny vznikají skutečné rodiny. Je dobře, že profesní školení řidičů není záležitostí jenom získávání profesních znalostí, ale i např. partnerských vztahů.

V rámci koncernu pracuje několik manželských párů, kteří si své „ano“ řekli v přítomnosti našich vozidel. Autobusy jsou vždy krásně vyzdobeny. Páry máme jak v kamionové, tak v autobusové dopravě. Je hezké vidět, že ICOM transport lidi opravdu spojuje – nejen cestující na trasách, ale i uvnitř našeho koncernu.

Děkuji za rozhovor. 

Foto: Poskytnuto Zdeňkem Kratochvílem

Zdroj: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama