„Cizincům, kteří jsou pojištěni u naší pojišťovny hradíme i prevenci a očkování. Tím chráníme i zdraví českých občanů“, říká v rozhovoru Ing. Halina Trsková, místopředsedkyní představenstva Pojišťovny VZP.
Inflace způsobuje růst cen prakticky ve všech oblastech. Například autoservisy hlásí zdražování kvůli zvýšeným cenám energií a materiálu. Jak se to dotkne pojišťovacího trhu? Máme očekávat zdražení pojistek, například právě u automobilů?
Každá pojišťovna musí pojistné v souladu s pojistně matematickými metodami vždy stanovit tak, aby postačovalo na pojistná plnění klientů. Jestliže se kvůli inflaci zvýší ceny náhradních dílů, práce a energií, které pak autoservisy zahrnou do fakturovaných cen za opravy, tak se rovněž navýší náklady na pojistná plnění. Je tedy logické, že dříve nebo později bude nutné přizpůsobit i cenu pojištění.
U zdravotního pojištění už ke zvýšení cen došlo. Týká se to celého trhu?
Inflace ve zdravotnictví se aktuálně pohybuje kolem závratných 25 %, zcela jistě bude nezbytné zajistit zvýšené prostředky pro zdravotnická zařízení v důsledku růstu bodu za poskytnutou péči. Jestli to pro české občany a rezidenty bude řešeno ze strany státu zvýšením plateb zdravotního pojištění občanů a zaměstnavatelů, nebo získáním jiného zdroje financování zdravotní péče např. soukromé připojištění občanů, není zatím jasné, každopádně při dané inflaci nebude možné bez hledání dalších zdrojů financování zajistit dostupnost a kvalitu zdravotní péče tak, jak jsme na ni zatím zvyklí. Naše pojišťovna mírně zvýšila pojistné v průměru o 500 Kč na rok pro své klienty, nicméně tento krok, byť se jedná o mírné zvýšení ceny, učinila zejména z důvodu zvýšení nákladů na preventivní péči. Zároveň je důležité uvést informaci, že cizinec ze třetích zemí, který do České republiky přichází studovat nebo podnikat, nebo jako rodinný příslušník pracujícího cizince, nehradí za plnohodnotné komplexní zdravotní pojištění dnes ani polovinu částky, kterou hradí český občan, jenž navíc přispívá do veřejného zdravotního systému několik desítek let.
Pojišťovna VZP získala od poslanců exkluzivitu v oblasti pojišťování cizinců. Jak se během více než roku podařilo tento trh změnit?
Jako profesionálové v oboru plníme úkol, který nám byl přidělen od našich zákonodárců. Po roce vidíme pozitivní posun celého odvětví. Legislativní úprava zákona skutečně vyřešila palčivé problémy neutěšeného předchozího stavu. Odstranila přemrštěné provize zprostředkovatelů pojištění, odstranila „nákup papíru pro vízum“ tzn. zmizely levné nefunkční pojistky, které sloužily pouze jako papír pro udělení víza. Dále se zastavil růst dluhu ve zdravotnických zařízeních, zamezilo se neřízené zdravotní turistice a docílil se stav, kdy klientům je poskytována zdravotní péče, která je však primárně hrazena přímo zdravotnickému zařízení. Spokojeni jsou nejen klienti, ale i zdravotnická zařízení. Současně Ministerstvo vnitra ČR i cizinecká policie má online náhled do našeho systému a kdykoli si může ověřit, zda cizinec má platné pojištění či nikoliv. Stejnou možnost mají i zdravotnická zařízení, která tímto způsobem získávají garanci úhrady zdravotní péče, nebo naopak okamžitě zjistí, že klient nemá platné pojištění. Jedná se o způsob, jak zamezit vytvoření případného dluhu. V neposlední řadě, tím, že hradíme našim klientům i preventivní péči a očkování, chráníme zdraví i českých občanů.
Jsou případy, kdy ani poctivě zaplacené pojištění celou komplexní lékařskou péči nepokryje. Máte nějaké mechanizmy jak takovým lidem pomoct?
Základním mechanismus začíná u klienta, který si musí nastavit správný limit. To je chvíle, kdy to má každý ve svých rukou. U Komplexního zdravotního pojištění má klient na výběr více limitů až do výše 10 mil. Kč. Každého klienta posuzujeme individuálně a nikoho neodmítáme, je pouze na osobním rozhodnutí, pro jak vysoký limit se rozhodne. V případě, že klientovi zvolený limit nestačí, překročí limit, ale nebyl schopen se připojistit v důsledku zdravotního stavu kdy je například je v umělém spánku, řešíme vždy takovou situaci s konkrétním zdravotnickým zařízením a snažíme se případnou překročenou péči zcela nebo částečně kompenzovat. Každopádně pokud klient potřebuje od nás poradit nebo pomoci je vždy důležitá včasná komunikace z jeho strany.
O podvodech se zdravotním pojištěním cizinců se hodně psalo. Za většinou stály vysoké provize pro především ruskojazyčné zprostředkovatelské agentury. Podařilo se tento nešvar vymýtit?
Máte pravdu. Provize byly skutečně nastaveny na nevěřitelnou výši 50 % -65 %. Při nastavení ceny pojistného, které činilo pouze několik málo tisíc korun ročně, logicky nemohlo pokrýt financování systému péče pro cizince stačit a taková situace byla dlouhodobě neudržitelná. V tomto směru je dobře, že poslanci měli dost odvahy situaci změnit. Poškozeným byl klient, zdravotnická zařízení, pojišťovna. Jediný, kdo měl z této situace prospěch byl příjemce provize, který ovšem nenese žádné riziko.
Domníváme se, že zdravotní pojištění má primárně sloužit k úhradě zdravotní péče klientů.
Na tento „klondike“ jsme veřejně upozorňovali mnoho let, ale bezvýsledně.
Očekává se, že rok 2023 bude v mnoha ohledech krizový. Jaké výzvy čekají Pojišťovnu VZP a jaké změny prodělá celý pojišťovací trh?
Jako každá pojišťovna se přirozeně předem připravujeme a testujeme se na různé krizové scénáře a krizové situace. Pojišťovnictví jako celek je ze své podstaty oproti bankám stabilizační pilíř ekonomiky, což se prokázalo v předchozích finančních krizích a krizových situacích obecně. Ať už se jednalo o předchozí finanční krizi, povodně, tornáda nebo dopady pandemie Covidu-19. Vždy jsme tu byli připraveni postarat se o naše klienty v nepříznivých situacích.
Jedno je však jisté, každá krize jednou skončí.
Naši klienti si tak mohou být jisti, že vždy dodržíme své závazky z pojištění. Příští rok nás kromě situace související s obecnou ekonomickou situací na trzích jako je inflace a zpomalení ekonomiky čeká mimo jiné příprava na digitalizaci „zelených karet“, kdy se od roku 2024 plánuje odstranění papírové „zelené karty“ v tuzemsku. Policie ČR a úřady si napříště budou kontrolovat platnost pojištění již jen v databázích. Velkou výzvou se stane i implementace nového účetního standardu IFRS 17 nebo nahrazení rodných čísel.
Velmi populárními se staly charitativní běhy Fénix run. Už máte hotové statistiky za letošní rok?
Ano, statistiky už máme zpracované a výsledky představíme dne 13.10.2022 na tiskové konferenci u nás, v sídle PVZP ve slavnostním sále M.D. Rettigové, kde budeme předávat výtěžek devíti nadačním fondům a spolkům. Budou přítomny i podpořené rodiny a také známé osobnosti, které PVZP FénixRuny po celou dobu podporovali, jako například patroni našich pojištění, ambasadoři jednotlivých neziskovek a také mnoho dalších osobností, které nám fandí. Účast přislíbila Lucie Bílá, Jiří Korn, Anička Slováčková, Antonín Panenka, Roman Vojtek, Kateřina Neumannová, Bára Nesvadbová, Marek Dědík, Tomáš Magnusek a další. Zatím jen prozradím, že se nám podařilo výrazně překročit částku, která se vybrala loni. Nesmírně se těším, až příspěvky rozdělíme a uvidím za tím vším snažením, že pomůžeme lidem, kteří mají těžkosti.
Foto: PVZP
Zdroj: redakce EM