Rozhovor s Martinem Pisklákem, finančním ředitelem skupiny Kofola ČeskoSlovensko a.s.
Martin Pisklák je finanční ředitel skupiny Kofola ČeskoSlovensko a.s. V průběhu studia strávil jeden semestr studiem Mezinárodních obchodních vztahů na rakouské FH Burgenland. Přes pět let působil ve společnosti PwC jako finanční auditor a jako konzultant v transakčním poradenství. Do Kofoly přišel v prosinci 2010. V letech 2011- 2014 byl vedoucím oddělení controllingu a v letech 2015-2019 byl finančním ředitelem a místopředsedou představenstva společností Radenska a Studenac v Adriatickém regionu.
„Důležité je neztrácet naději, hledat nové cesty a nestahovat kalhoty. Musíme se poučit z historie a neopakovat stejné chyby, což je asi to nejtěžší.
Udržitelnost není v Kofole nové téma, zabýváme se jím intenzivně od roku 2010. Nesnažíme se o jednorázové projekty, udržitelnost máme v naší DNA a myslíme na ni i v našem uvažování o každodenním chodu firmy. Jedině tak můžeme být hrdí na věci, které děláme.“ říká Martin Pisklák.
Co zásadního jste se díky krizi dozvěděl o světě, ve kterém žijeme?
Ve světě se toho teď děje spousta, ale krizí bych to ještě nenazýval. Já jsem poměrně pragmatický člověk a na svět se vždy dívám velmi realistickýma očima. Moc nových věcí mě tak nepřekvapuje. Důležité je neztrácet naději, hledat nové cesty a nestahovat kalhoty. Musíme se poučit z historie a neopakovat stejné chyby, což je asi to nejtěžší.
Je něco, co jste se díky krizi dozvěděl sám o sobě?
Potvrdil jsem si, že mám v těchto turbulentních časech pevné nervy a trpělivost.
Bojíte se o přírodu?
Nebojím. Ale je potřeba ji chránit a pomáhat jí, abychom se v budoucnu bát nemuseli.
Jak je podle vás na tom lidstvo?
Musím říci, že mi nedáváte lehké otázky, zobecnit stav celého lidstva z pozice finančního ředitele není snadné. My v Kofole říkáme, že Kofola by bez lásky nebyla, takže věříme v lidi, a v to, že láska je dělá lepšími.
V jaké finanční kondici je v současnosti skupina Kofola?
Skupina je v dobré finanční kondici. V únoru jsme reportovali předběžné skupinové výsledky za rok 2022 a námi vytyčené cíle jsme splnili. Očekávání trhu jsme dokonce překonali. Zveřejňovali jsme také cíle na rok 2023 a plánujeme růst jak na úrovni tržeb, tak v provozním zisku EBITDA.
Může vaše skupina do budoucna fungovat i bez dotací?
Na dotace jsme se nespoléhali nikdy. Jsme velká firma, a na většinu dotací nemáme ani šanci dosáhnout. Podle mého názoru nemůže žádná finančně zdravá firma stavět své fungování na dotacích.
Jedním z klimatických cílů je snižování CO2. To je ale nezbytnou surovinou pro výrobu nápojů. Je to velký problém pro vaši skupinu? Lze CO2 při výrobě perlivých nápojů nahradit něčím jiným?
Máte pravdu v tom, že sycený nápoj bez CO2 vyrobíte těžko. Můžete použít třeba kyslík O2, ale technologicky je CO2 velmi dobře zvládnuté. Množství, které se používá u nás ve výrobě, je ve srovnání s ostatními činnostmi lidstva skutečně velice malé. V některých výrobních závodech CO2 dokonce jímáme z našich vodních zdrojů, protože CO2 je ve vodě přirozeně obsaženo. Takto získaným CO2 potom nápoje sytíme.
Jak se skupina Kofola staví k udržitelnosti?
Udržitelnost není v Kofole nové téma, zabýváme se jím intenzivně od roku 2010. Nesnažíme se o jednorázové projekty, udržitelnost máme v naší DNA a myslíme na ni i v našem uvažování o každodenním chodu firmy. Jedině tak můžeme být hrdí na věci, které děláme. Témata jako ochrana vody, minimalizace odpadů nebo uhlíková neutralita ovlivňují každé naše jednotlivé rozhodnutí.
Jak moc je důležité, aby se k vám, velkým hráčům, v oblasti udržitelnosti přidaly i ostatní firmy?
Téma udržitelnosti by mělo být vlastní každému jednotlivci, nejenom firmám. Pokud jej všichni přijmeme jako standard, posuneme se mnohem dále. Myslím tím i na jiných kontinentech, než je Evropa, která se mnohdy snaží být až moc napřed před zbytkem světa.
Jak moc jsou pro skupinu Kofola důležité rostoucí energetické náklady a ceny surovin?
Je to pro nás velmi důležité, a bohužel stále aktuální. Nutí nás to k ještě větší flexibilitě, například první aktualizaci budgetu na rok 2023 jsme dělali už v lednu. Neustále sledujeme vývoj a obracíme každou korunu. O skupinu se moc nebojím, důležité pro nás ale je, jak se s touto situací a drahými energiemi vyrovnají naši zákazníci. Pokud to zákazníci nezvládnou, bude to na nás mít ve střednědobém horizontu následky. Zatím jsem ale všechny podobné situace v historii zvládli bez větších problémů.
Co by vám v současnosti nejvíce pomohlo, aby skupina ustála současnou situaci na trhu s energiemi a surovinami?
Jednoznačně by nám nejvíce pomohla stabilizace situace a možnost spolehlivě a dlouhodobě plánovat vývoj. Dále udržení konkurenceschopnosti mezi jednotlivými zeměmi. Trh společnosti nakonec dotlačí do ekonomicky udržitelného řešení.
Jak vidíte budoucnost plastových obalů ve vašem oboru? Změní to i fungování retailu?
Plast jako takový není obal, který by byl z podstaty neekologický. Recyklovaný plast (rPEt) i PET má nižší uhlíkovou stopu než vratné sklo. Pořád si myslíme, že nejlepší odpad je takový, který vůbec nevznikne. Upřednostňujeme proto velkokapacitní obaly, jako jsou nápojové sudy (KEG), které jsou z hlediska uhlíkové stopy nejšetrnější. Podporujeme iniciativu pro zavedení vratných plastových lahví a plechovek. Na Slovensku už to skvěle funguje a doufáme, že bude podobný systém zaveden brzy i v České republice.
Heslo vaší firmy je „Když ji miluješ, není co řešit“. Co je vaší největší láskou?
Moje rodina. Jsem šťastným otcem dvou dětí, které s manželkou vychováváme na Novojičínsku.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Martinem Pisklákem
Zdroj: Renáta Lucková