e-news.cz - kurzy
Reklama

Zabiják motorů? Pravda o biosložkách v palivu!

09.07.2025, Autor: Marek Hájek

6 votes, average: 2,33 out of 56 votes, average: 2,33 out of 56 votes, average: 2,33 out of 56 votes, average: 2,33 out of 56 votes, average: 2,33 out of 5
Zabiják motorů? Pravda o biosložkách v palivu!

Je biosložka v palivu skutečně hrozbou pro naše motory, nebo jde jen o přehnané obavy? V Česku je od loňska standardem benzín E10 s až 10 % bioetanolu, což u některých řidičů vyvolává obavy z poškození starších vozů. 

Když jsme před lety začali slyšet o biosložkách v palivech, znělo to jako skvělý nápad. Snížit emise, být šetrnější k planetě a trochu se odpoutat od fosilních paliv. Jenže dnes se zdá, že tento „zelený“ krok má i svou stinnou stránku. Řidiči, zejména ti s auty staršími 15 let, hlásí problémy s motory. Je biosložka opravdu zabijákem motorů, nebo jde jen o nedorozumění? 

Co jsou biosložky a proč je máme?

Biosložky jsou látky na bázi biolihu, jako je bioetanol, nebo methylestery mastných kyselin, známé jako bionafta. Přimíchávají se do klasických paliv, aby snížily emise skleníkových plynů. V Česku je od roku 2024 standardem benzín E10, což znamená, že obsahuje až 10 % bioetanolu. I když byla povinnost pro distributory přimíchávání biosložek do paliva v roce 2022 formálně zrušena, tlak Evropské unie na snižování emisí – s cílem o 55 % do roku 2030 – zůstává. A tak biosložky najdeme ve většině pohonných hmot.

Hrozba pro starší motory

Problémy s biosložkami, zejména s bioetanolovou složkou v E10, se týkají hlavně vozidel vyrobených před rokem 2005. U těchto starších aut může docházet ke korozi kovových částí, poškození gumových těsnění či ucpávání palivových filtrů. Není to jen povídačka z autoservisu – Česká obchodní inspekce (ČOI) hlásí nárůst nevyhovujících vzorků pohonných hmot z 0,4 % v roce 2023 na 1,7 % v roce 2024, přičemž za jednu z příčin označuje právě vyšší podíl biosložek. Na druhou stranu, výrobci automobilů ujišťují, že novější vozy jsou na E10 připraveny. Pokud tedy jezdíte s autem mladším patnácti let, pravděpodobně se vás tyto obavy netýkají. Ale co ti, kteří mají staršího „mazlíčka“? Ti často sahají po aditivech nebo hledají prémiová paliva s ETBE místo bioetanolu, případně palivo bez biosložky.

Ekologický paradox: Pomáhají biosložky vůbec?

Přinejmenším bychom čekali, že biosložky budou jednoznačným přínosem pro životní prostředí. Jenže ani tady není vše černobílé. Biopaliva první generace, vyráběná z potravinářských plodin jako řepka nebo obilí, čelí kritice ekologů. Podle nich mohou nepřímo zvyšovat emise kvůli odlesňování a změnám ve využívání půdy. Navíc konkurují potravinové produkci, což v době rostoucích cen potravin není zrovna populární. Na druhé straně průmysloví producenti, jako třeba Preol z holdingu Agrofert, který pokrývá polovinu českého trhu s biosložkami, zdůrazňují, že biosložky emise snižují a jsou krokem k udržitelnější dopravě. Řešením by mohla být biopaliva druhé generace, vyráběná z odpadů a zemědělských zbytků, která jsou šetrnější k přírodě. Nová legislativa z května 2025 už na tuto cestu tlačí rozšířením seznamu surovin pro pokročilá biopaliva.

Co to znamená pro naši peněženku?

A teď k něčemu, co zajímá snad každého z nás – penězům. Biosložky samy o sobě nejsou jediným faktorem, který ovlivňuje cenu paliv. Hraje tu roli i cena ropy nebo zdanění. Přesto řidiči hlásí, že kvůli E10 musejí častěji tankovat, protože spotřeba paliva je o něco vyšší. K tomu připočtěte náklady na aditiva nebo opravy u starších aut. Není divu, že někteří hledají alternativy, ať už jde o prémiová paliva, nebo aplikace ukazující čerpací stanice bez biosložek. Oproti loňsku, kdy jsme se teprve s přechodem na E10 srovnávali, je dnes jasné, že ekonomické dopady nejsou zanedbatelné. Jak ukazují data ČSÚ, celková spotřeba pohonných hmot v ČR za rok 2024 dosáhla 8,755 miliardy litrů, z čehož benzíny tvořily 2,383 miliardy litrů. Při rostoucím podílu biosložek se můžeme ptát: Platíme za ekologii víc, než jsme čekali?

Evropská unie má jasný plán – do roku 2030 chce zvýšit podíl pokročilých biopaliv na 5,5 % a zavést minimální podíl obnovitelných paliv nebiologického původu, jako je zelený vodík. V Česku jsme tento směr podpořili novelou zákona o ochraně ovzduší z května 2025, která transponuje směrnici RED III. Na základě těchto trendů lze odhadovat, že biopaliva první generace budou postupně ustupovat pokročilejším alternativám, jako je HVO nebo celulózový ethanol. To by mohlo znamenat menší dopady na životní prostředí i na naše motory. Pro nás, řidiče, je klíčové, že moderní vozy budou s novými palivy kompatibilní. Starší auta ale budou potřebovat speciální péči – ať už jde o aditiva, nebo hledání vhodných paliv.

Biosložky v palivech nejsou jednoznačným zabijákem motorů, jak by se mohlo zdát. Ano, starší vozy mají problém, ale moderní auta jsou připravena. Ekologický přínos je zatím sporný, zejména u biopaliv první generace, ale směr k pokročilejším alternativám dává naději.

Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT

Autor: Marek Hájek

Zdroj info: ČOI, ČSÚ


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama