e-news.cz - kurzy
Reklama

Spory taxikářů s Uberem ukončí do pár let auta bez řidiče

24.02.2018, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Spory taxikářů s Uberem ukončí do pár let auta bez řidiče

(Na konci video s ukázkou jízdy autonomním autem)
Boj taxikářů, kteří plánují po neděli zase „stávkovat“, proti aplikacím a firmám tyto aplikace používající připomíná až nápadně donkichotské rozbíjení strojů dělníky v továrnách devatenáctého století. Marné tehdy, marné dnes. Stejně dětinský je i požadavek, aby vláda zakázala podnikat firmám Uber a Taxify. Ministr Ťok taxikářům přes média vzkázal, že si za současný stav mohou sami. Což pochopitelně vzbudilo vlnu nevole a Liftago, které se do protestů nezapojuje, požaduje po ministrovi omluvu.
Je pochopitelné, že taxikáři požadují omluvu, protože je nejde hodit všechny do jednoho pytle, nicméně ministr obnažil pro ně nepříjemnou pravdu. Ano, taxikáři si za svoji pověst mohou sami. Nakonec spolu se směnárníky to jsou oni, před kým incomingové agentury varují zahraniční turisty. Není to tak dávno, co proběhla médii zpráva, která se pravidelně objevuje rok co rok, že taxikář natáhl nějakou turistku a z letiště ji do centra odvezl za dvanáct(!) tisíc. Ze všeho nejvíc je na vině, že toto odvětví je dlouhodobě přeregulováno a kontrola prakticky nefunguje. A najednou do tohoto smrádku vtrhly dvě startupové štiky. No, není divu, že zaplevelený rybník obrátily vzhůru nohama.
Jenže ono to bude pro taxikáře ještě mnohem horší. Automobilový průmysl obecně bude prvním z odvětví ohrožených digitalizací a robotizací. A taxikáři budou jedni z prvních, kdo přijde o práci. Nebo si minimálně budou muset zajistit nějaké povolání pro základní příjem a taxikařinu dělat spíš jen pro přivýdělek.
Právě Uber vyhlásil v listopadu loňského roku, že si u automobilky Volvo plánuje pořídit 24 tisíc autonomních vozidel. Tedy aut bez řidiče. Provozovat taxi bez taxikářů chce začít letos v Pittsburghu. Společnost Waymo, která společně s Googlem patří do holdingu Alhphabet, rozjede autonomní taxi v arizonském Phoenixu. Německý výrobce automobilových součástek a systémů Bosch chce letos testovat svá robotická auta a samozřejmě uvažuje o jejich nasazení v rámci taxislužeb. Taxi Autonom Cab loni představila společnost Navya, která je hodlá nabízet po celém světě taxislužbám a sama začne letos taxi provozovat v Paříži. Neboli už se blýská a hřmí kousek od nás.
A zde se vraťme k výroku ministra Ťoka. V něm je vlastně implicitně řečeno, že by si taxikáři měli hledat nové zaměstnání, protože jejich špatnou pověst převálcuje jakákoli novinka, inovace. A řekněme si na rovinu, že problematika aplikací v taxislužbě je u této vlády na To-do listu asi tak sedmistá pátá. Než se zdejší zákonodárci rozhoupou, už tady dávno budou jezdit taxi bez řidiče.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Tajný vítěz izraelského míru? Katar boduje tam, kde ostatní ztrácí

14.10.2025, Autor: Josef Neštický

Katar se stal nečekaným vítězem nedávného příměří mezi Izraelem a Hamásem díky sofistikované síti lobbistů, kteří ovlivnili klíčové hráče v USA, EU i Izraeli. Od roku 2016 investoval do těchto aktivit téměř 250 milionů dolarů, což mu zajistilo roli nezbytného mediátora. 

Podzimní kašel u dětí: Banální rýma, nebo čas na specialistu?

13.10.2025, Autor: red

S podzimem přichází do českých domácností nejen chladnější počasí, ale i kašel, který často provází děti po návratu do školek a škol. Většinou jde o běžnou virózu, ale co když za ním stojí něco vážnějšího? Pojďme se podívat, jak rozpoznat, kdy je čas přestat experimentovat s domácí léčbou a vyhledat plicního specialistu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Buřinka - stavební spoření
Apogeo
Reklama

Proč Češi milují Visegrád, ale nevědí, co vlastně dělá

12.10.2025, Autor: Marek Hájek

Visegrádská skupina, nebo V4, je pro mnohé Čechy symbolem středoevropské hrdosti a spolupráce. Přitom většina z nás ji podporuje spíš intuitivně, než s hlubším pochopením jejího fungování. Tento článek se proto zaměřuje na to, proč Češi Visegrád milují, co tato skupina skutečně dělá a zda je v dnešní politické realitě ještě relevantní – nebo už jen představuje nostalgickou vzpomínku na „staré dobré časy“.

Češi a peníze: tabu, které nás dusí

10.10.2025, Autor: Marek Hájek

V české společnosti zůstává téma výše platu jedním z největších společenských tabu – vyvolá trapné ticho a rychlý ústup od konverzace. Proč se stydíme mluvit o penězích, ať už jde o příjmy nebo dluhy? Podíváme se, proč je mluvit o penězích v Česku stále tak těžké – a jak minulost ovlivňuje naši schopnost s nimi zacházet.

Biometrické brány Evropy: Co nové kontroly znamenají pro cizince?

10.10.2025, Autor: Marek Hájek

Od 12. října 2025 vstupuje v platnost systém EES, který mění pravidla hry na hranicích Evropské unie pro občany zemí mimo EU. Tento automatizovaný systém nahrazuje stará razítka v pasech biometrickými údaji a slibuje bezpečnější i rychlejší kontroly – ale zároveň vyvolává otázky o soukromí a možné diskriminaci. Pro miliony cestujících z třetích zemí to znamená novou realitu, v níž se tvář a otisky prstů stávají klíčem k vstupu do schengenského prostoru.

Apogeo
Sazka reklama
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Boj o spalovací motory štěpí Německo i Evropskou unii

09.10.2025, Autor: red

Německá vláda se rozdělila kvůli dopisu automobilového průmyslu, který žádá zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od roku 2035. Kancléř Friedrich Merz z CDU vnímá toto opatření jako hrozbu pro pracovní místa a konkurenceschopnost, zatímco sociální demokraté v čele s ministrem Carstenem Schneiderem ho hájí jako klíč k zelené budoucnosti. Pro nás v Česku, kde automobilky tvoří zhruba desetinu HDP, to není vzdálený spor – jde o přímé riziko pro export i zaměstnanost. 

Měli bychom zakázat dětem sociální sítě, jak plánuje Dánsko?

09.10.2025, Autor: Marek Hájek

Dánsko se chystá omezit přístup dětí mladších 15 let k sociálním sítím, což vyvolává debatu o rovnováze mezi ochranou a svobodou. Tento krok, oznámený premiérkou Mette Frederiksenovou, reaguje na rostoucí obavy z vlivu platforem jako TikTok či Instagram na duševní zdraví mladých. Máme se v Česku nechat inspirovat, nebo hledat jinou cestu?

Polsko: Z popela komunismu k tygrovi východní Evropy

09.10.2025, Autor: Josef Neštický

Polsko, kdysi spoutané komunistickým režimem, se dnes stává ekonomickým tygrem východní Evropy díky rychlé transformaci a chytrému využití evropských fondů. S růstem HDP mezi 3,2 a 3,8 procenta v roce 2025 představuje model úspěchu pro celý region, i když čelí výzvám jako demografická krize a politická polarizace. Jak se tato země naučila růst v globálním hospodářství?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Buřinka - stavební spoření
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Závist jako národní motor, který nás brzdí

09.10.2025, Autor: Marek Hájek

V Česku se vztah k bohatým mísí s obdivem k úspěchu, ale pod povrchem se skrývá hluboká nedůvěra. Proč jsme tak ambivalentní? Tento paradox odhaluje nejen naše historické jizvy, ale i současné tlaky nerovností, které nás drží v pasti frustrace a touhy zároveň.

Přezutí pneumatik: Kolik vás to letos vyjde?

09.10.2025, Autor: Marek Hájek

Přezout auto na zimní obutí? V Brně zaplatíte zhruba 890 až 1 200 Kč, v Praze 1 200 až 2 490 Kč. Proč takové rozdíly? S blížící se zimou jsme zmapovali ceny přezutí pneumatik po celé České republice – od velkoměstských dealerů až po menší venkovské dílny. Ukážeme, jak se ceny liší, co je ovlivňuje a zda se vyplatí připlatit za značkový servis.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama