Apogeo
Reklama

Schmarcz: Může se obhájce Green Dealu podívat lidem do očí a říci jim, že se prostě musejí obětovat ve jménu „vyššího dobra“?

24.09.2024, Autor: Martin Schmarcz

106 votes, average: 4,27 out of 5106 votes, average: 4,27 out of 5106 votes, average: 4,27 out of 5106 votes, average: 4,27 out of 5106 votes, average: 4,27 out of 5
Schmarcz: Může se obhájce Green Dealu podívat lidem do očí a říci jim, že se prostě musejí obětovat ve jménu „vyššího dobra“?

Koncern Volkswagen má problémy. A velké. Donedávna největší automobilka na světě musí drasticky šetřit, propouštět, a to včetně velké redukce v oblasti výzkumu a vývoje. Zatím se to týká jen zaměstnanců v Německu.

Ale perspektivně ani pracovníci Škodovky nemohou být v klidu. Češi mají štěstí, že jsou pořád levnější než Němci, takže narozdíl od nich zůstávají v černých číslech. Ale čas hraje i proti nim. Respektive je proti nim Green Deal, který ničí v Evropě vše průmyslové…

Evropská auta jsou ve světě čím dál méně konkurenceschopná. Na vině jsou nesmyslné zelené regulace a šílené pokuty, jež musejí firmy platit za překročení přísných emisních limitů. To je prodražuje oproti konkurenci až o sto tisíc korun. Volkswagenu klesají prodeje a chystá uzavření dvou závodů v Německu. Naposledy zavřel továrnu v roce 1988 v USA, doma za devadesát let historie nikdy. Zelený úděl přinesl daleko tvrdší krizi, než byla ta ropná v 70. letech. Jenomže tu způsobili šejkové. Tento úder jsme si zasadili sami.

Paradoxně Škodovka zatím na problémech koncernu vydělává. Jednak VW ustupuje od elektromobility a prodlužuje život autům na fosilní paliva, která by jinak skončila už za dva roky, jednak v Česku se stále vyrábí levněji a tak zde automobilka dosahuje vyšších marží. Navíc v koncernu dostala na starost spalovací motory. Klima fanatici se smáli, nyní se to ukazuje jako výhoda. Vlajková loď našeho průmyslu získala alespoň time out. Může přežít. Ovšem to se musí podařit zvrátit likvidační direktivy nalinkované Zeleným údělem.

Co vlastně dělá nesmyslná válka s uhlíkem s automobilkami? Především jim bere svobodu a nutí je k rozhodnutím, které by na volném trhu svéprávný byznysman nikdy neudělal. Šílené emisní limity na CO2 vedou k absurdnímu výrobnímu mixu, aby celkově výrobce nějak prošel a platil co nejnižší pokuty, které se počítají za každý miligram na kilometr navíc. Nakonec se jim úplně nevyhne nikdo. Auta jsou tak dražší o padesát až sto tisíc korun, což více postihuje malé vozy, jež jsou oblíbené u českých zákazníků Škodovky. 

Elektromobilům se zatím nezapočítávají žádné emise (má se to změnit, tak uvidíme). Přestože při jejich výrobě se zejména kvůli hmotným bateriím vyprodukuje mnohem více skleníkových plánů, než u klasicích aut. Nebere se ohled ani na to, jaká část spotřebované elektřiny pochází z fosilních zdrojů. Kromě toho řada zemí donedávna poskytovala velké dotace na nákup vozů s elektrickým pohonem. Toto vše uměle křiví trh a způsobuje změnu v nabídce i poptávce, která neodpovídá ekonomicky efektivní alokaci zdrojů.

Navíc velké státy ukončily nákladné subvencování elektromobility, takže tento segment trhu zažil propad (v celé EU o 40 %, v Německu o 70 %). Nenaplnily se tak sny o rychlém a prakticky kontinuálním odchodu od spalovacích motorů. Výrobci včetně VW odepisují své investice a revidují plány brzkého konce vozů na benzín a naftu. To druhé je dobře. Ale je špatně, že automobilky (beztak těžce drcené Zeleným údělem) zde utopily další miliardy, jež nyní nemohou dát na vlastní rozvoj, výzkum, vývoj a inovace.

Volkswagen musí osekat investice nejméně o 20 miliard eur (přes půl bilionu korun), což odnese i vývojové oddělení, které se smrskne téměř o polovinu. Tím se jen podtrhává špatný vynucený trend posledních patnácti let, kdy jsou evropské automobilky nuceny direktivně zavádět elektrická auta, která nejsou plně dovyvinutá (především jde o baterie) a ještě platí obří pokuty a musejí zdražovat auta se spalovacím motorem. Místo aby si jejich vysoce ziskovou produkcí vydělávaly na inovace a budoucí přechod na elektromobilitu.

Direktivní plánování Green Dealu má stejné důsledky jako to komunistické: způsobuje zaostávání dokonce i tam, kde má své priority. Zcela absurdně nyní Evropskou unii ve vývoji lepších, lehčích, výkonnějších a levnějších baterií předhánějí nejen Spojené státy a Japonsko, ale dokonce i Čína. Zcela logicky. Místo aby evropské automobilky napřed vymyslely lepší baterie, musely kvůli tlaku shora investovat bambiliony do továren, jež vyrábějí morálně zastaralé produkty. A tyto náklady se musejí napřed amortizovat.

V praxi vidíme další důkaz, že socialismus nefunguje. Klima fanatikům se „podařilo“ během historicky krátké doby zdevastovat výkladní skříň evropského průmyslu. Pravda, lví podíl na tom mají sami manažeři VW, kteří místo aby se v Berlíně ozvali, tak jen poslušně sehnuli hlavu a snažili se plnit rozkazy. „Totální válka“ s uhlíkem však opět vede k drastickým koncům, opět přichází „konec vší německé arogance“. Přesto se najdou zelení hujeři, kteří tvrdí, že evropské automobilky „zaspaly“ a jsou v klima agendě málo agilní.

Ne, problém opravdu není v tom, že evropští výrobci jsou málo progresivní, ale ve špatně nastaveném Zeleném údělu. Za prvé, kdybychom začali se zateplením budov, mohli jsme za daleko méně peněz ušetřit více emisí, než vypustí všechna osobní auta dohromady (což činí u nás 12 milionů tun, na topení padne cca 25 milionů tun CO2). A pokud jsme chtěli stimulovat vývoj, stačilo zohlednit emise za celý životní cyklus vozu a dle toho nastavit daň. Firmy by si samy spočítaly, kdy se jim vyplatí masivně zavést elektromobily.

Unie místo podpory inovací šla cestou příkazů, místo rovných podmínek, jež stimulují růst ekonomiky, strašným způsobem zmrzačila trh. K čemu to vede? Automobilky na starém kontinentu sotva dýchají. Pokud ztratí pracovní místa a výroby, ty se přesunou nejspíš do Číny, čímž se světové emise nesníží, ale ještě zvýší. Oběť evropských dělníků bude nejen zbytečná, ale i marná. Který klima fanatický politik si troufne postavit se před ně a říci jim do očí: sice to nebylo k ničemu, ale aspoň můžete mít pocit, že trpíte pro „dobrou věc“?

Martin Schmarcz, vydavatel revue SPEKTÁKL, spektakl.gazetis.to

Foto: Pixabay

Autor: Martin Schmarcz 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Kolik skutečně stojí podnikání? Skryté náklady, o kterých se nemluví

25.03.2025, Autor: Z blogosféry

Podnikání přináší mnoho výzev a jednou z nich jsou bezesporu náklady. Zatímco některé výdaje jsou zřejmé, existují i skryté výdaje, které mohou významně ovlivnit finanční situaci podnikatele. Podívejme se na některé z často přehlížených nákladů a jejich optimalizaci.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Zlato na nových maximech: Má kov před sebou další růst?  

24.03.2025, Autor: Z blogosféry

V posledních dnech zažívají trhy další „zlatou horečku“. Cena zlata nedávno překonala magickou hranici 3 000 USD za troyskou unci, a to na pozadí pokračující války na Ukrajině, hrozby ekonomické recese v USA a rostoucí nejistoty v globálních obchodních vztazích.

Švédský průmysl se raduje ze členství v NATO

18.03.2025, Autor: Vojtěch Benda

Pouze 23 ze 32 zemí v NATO plní své závazky dávat 2 % HDP na obranu. V současné bezpečnostní nejistotě se mnoho zemí snaží tyto závazky skutečně plnit a další tyto investice ještě zvýšit. Kromě naděje na zvýšení bezpečnosti Evropy tak mají radost především zbrojaři.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Proč jsme na tom s bezpečností mizerně? Třeba proto, že místo obrany proti Rusku Evropská unie sponzoruje jihoafrické rasisty

17.03.2025, Autor: Martin Schmarcz

Zjevně budeme zbrojit na dluh. Evropská komise totiž odmítá přesměrovat do obrany prostředky vyhazované oknem v rámci Green Dealu. Jde o obrovské sumy, které by bohatě zaplatily všechny potřebné tanky, děla, letadla, rakety a munici pro zastavení agresivních choutek Ruska. Což přesně dokumentuje, proč jsme se dostali do tak velkých problémů s bezpečností.

Schmarcz: Silnou armádu potřebujeme, ale zbrojení na dluh? Obrovské riziko a nezodpovědnost

10.03.2025, Autor: Martin Schmarcz

Zbabělci umírají jako první. Tím heslem se řídím celý život a platí i pro život národů. V nebezpečném světě si uchová svobodu jen ten, kdo má vůli k obraně a silnou armádu. Pomalu si to začínají uvědomovat i Evropané, kteří osmdesát let žili v pohodlném protektorátu Spojených států - jako děti v peřince, jejichž bezpečí chrání rodiče.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

10 častých otázek k hypotečním a finančním tématům

05.03.2025, Autor: Z blogosféry

Hypotéky, bezpečnost v online světě a správná finanční rozhodnutí – to jsou témata, která se týkají téměř každého. Jak se vyhnout podvodům při nákupech na internetu? Kde se vyplatí spíše nájem než splátka hypotéky? A jak získat hypotéku na nemovitost v záplavové zóně?

Bitcoin a nemovitosti jako rezervy ČNB?

04.03.2025, Autor: Z blogosféry

Na posledním zasedání ČNB rozhodla bankovní rada o vypracování detailní analýzy ohledně možnosti rozšíření aktiv držených v rámci portfolia devizových rezerv. Aleš Michl již předtím zveřejnil příspěvek, kde připustil, že by ČNB mohla na rozšíření devizového mixu začít nakupovat bitcoin. Tento příspěvek okamžitě vyvolal vlnu reakcí o tom, zda je to vhodné, nebo ne. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama