e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Blíží se zelená pohroma. Klimatická politika zdraží všechno všem, elektřina se stane vzácná, skončí výroba aut… a to vše už za pár let

15.07.2024, Autor: Martin Schmarcz

221 votes, average: 4,12 out of 5221 votes, average: 4,12 out of 5221 votes, average: 4,12 out of 5221 votes, average: 4,12 out of 5221 votes, average: 4,12 out of 5
Schmarcz: Blíží se zelená pohroma. Klimatická politika zdraží všechno všem, elektřina se stane vzácná, skončí výroba aut… a to vše už za pár let

Zatímco se čeští poslanci dohadují o korespondenční volbě či koncesionářských poplatcích a ti evropští o tom kdo podporuje Putina, blíží se neodvratná katastrofa. Její jméno budí hrůzu vášně a emoce už při pouhém vyslovení: Green Deal. Někdo u toho cítí vztek, jiný strach, pár naivků a lobbistů se těší. Co nás čeká? Stručně řečeno, nic pozitivního. Navíc to přijde během pár let. Poprvé od druhé světové války tak stojíme před hrozbou snižování životní úrovně.

Zatím pořád je Zelený úděl tématem převážně akademických debat. Některé jeho dopady už ovšem cítíme. Cena silové elektřiny se od roku 2016 zvýšila na trojnásobek (ale bude hůř). Automobily jsou v důsledku emisních a dalších regulací dražší o stovky tisíc. Průmyslové firmy ztrácejí globální konkurenceschopnost. Zavírají se uhelné elektrárny, kvůli zapojení obnovitelných zdrojů (OZE) se zdražuje distribuce elektřiny. Avšak to je teprve předzvěst horších časů, které právě přicházejí.

Podívejme se na to, co nás čeká už během příští desetiletky. Výroba energie z uhlí má skončit nejpozději v roce 2033. A pokud vláda nenajde způsob, jak majitelům nahradit výpadky výroby, kterou musí zastavovat v časech, kdy v Německu fouká a svítí (protože v síti mají OZE přednost), tak elektrárny zavřou ještě dřív. V každém případě se počítá s tím, že od roku 2030 už nebudeme schopni elektřinu exportovat a budeme ji muset dovážet. Otázka zní odkud, když třeba z Němců jsou vinou energiewende importéři již dnes.

Od roku 2027 se systém emisních povolenek bude vztahovat úplně na vše, včetně paliv v dopravě. Při ceně povolenky 45 euro za tunu CO2 to znamená v dnešním kurzu zdražení litru benzínu o 2,60 Kč. Nakonec to může být mnohem více, pokud přestane platit zastropování ceny uhlíkového odpustku. Navíc na automobily dopadne emisní norma EURO 7 (byť poněkud zmírněná), což dále zdraží auta se spalovacími motory. Ta se nejpozději od roku 2035 už nebudou moci vyrábět vůbec.

Čeká nás úporný, vyčerpávající a drahý závod o výstavbu solárních a větrných elektráren, pro něž pro nás nejsou vhodné podmínky. Jsme malou hustě osídlenou zemí s nízkým slunečním svitem a velmi málo míst, kde dostatečně dlouhou dobu vanou větry potřebné síly. Za patnáct let se nám s obrovskými náklady podařilo zajistit podíl OZE na spotřebě elektřiny 18 %, ale v roce 2030 už to má být 30 %. Místo domácího levného uhlí tak budeme za velké peníze stavět obří energetická zařízení z importovaných dílů.

Protože nic z toho by se nedělo, kdybychom ctili pravidla ekonomiky a volného trhu, bude třeba dalších masivních státních zásahů. Třeba se vytipují území „vhodná“ pro výstavbu větrníků, kde se „zjednoduší“ stavební předpisy. Což je eufemismus pro to, že lidé už nebudou moci zabránit tomu, aby jim za chalupou vyrostl obří stožár. Nově bude možné tato monstra stavět i v lese. Za dva roky také začne EU uvalovat uhlíková cla, jež zdraží dovoz. Už rozhodla o jejich zavedení u čínských elektromobilů, a to ve výši až 38 %.

Změny se nevyhnou ani zemědělství. Evropská unie chce utlumovat výrobu potravin, což je logicky zdraží. Navíc se nejpozději od roku 2025 má používat méně dusíkatých hnojiv, což rovněž zvýší ceny a omezí výrobu (když se o totéž pokusila Srí Lanka, vypukl hladomor a krize). Zelený socialismus bude dále expandovat. Již nyní řada bank odmítá financovat „špinavé“ projekty- a to se stane přímo povinné. Zmizí tím jeden ze základě kapitalismu, jímž je přístup ke kapitálu a úvěru, a to na základě ziskovosti, nikoli ideologie. 

Toto vše opravdu není popis nějaké vzdálené pohromy. Mluvíme o negativních dopadech hloupé evropské klimatické politiky, jež se začnou projevovat už od příštího roku. Nejhorší ze všeho je, že jsme kvůli unijní ostrakizaci jádra, která teprve nyní začíná povolovat, zanedbali výstavbu nových reaktorů. V našich podmínkách jde o jediný čistý zdroj, který může nahradit uhlí. Máme velké zdržení a i při maximálním úsilí nelze čekat, že by nový blok stál v Dukovanech dříve než v roce 2040.

Proč nás euroelity takto ničí? Takovou směs iracionality a brutality jsme zažili jedině za totality. Klimatismus podle vzoru komunismus? Green Deal přináší růst moci státu, nové regulace a přerozdělování. Jednou rukou vám Brusel něco sebere, nebo zdraží, druhou rozdá dotace, sociální dávky a půjčky. Svobodu nahradí poručníkování (už zase). I to známe z časů reálného socialismu… Ovšem snaha svrhnout zeleninu diktaturu narazí na masivní odpor těch, kteří z ní na úkor ostatních těží – ať už jde o moc, nebo peníze.

Zelený úděl nás nutí méně efektivně využívat zdroje – energetické, finanční technologické, přírodní. Stojí biliony a snižuje naši konkurenceschopnost. Zdražuje elektřinu a omezuje její výrobu. Pokud zázrakem neudržíme uhlí, tak deset let, než můžeme doufat v další gigawatt výkonu z Dukovan, bude krušných. Zamýšlené dopady na obyvatele jsou tak strašlivé, že EU zřídila sociální klimatický fond a bude z něj lidem rozdávat žebračenky, aby chudí nějak přežili. Celé tohle utrpení Evropanů je přitom zhola zbytečné.

Globální Emise skleníkových plynů dále raketově porostou. Rozvojové země jsou už teď zodpovědné za dvě třetiny jejich produkce, v roce 2040 to má být 90 % a množství CO2 vypouštěného do atmosféry se zdvojnásobí, byť se EU již má blížit uhlíkové neutralitě. Zelený úděl sníží náš podíl na světovém HDP, zvýší závislost na jiných a zhorší životní úroveň. Klimatisté jsou po nacistech další, kteří rozpoutali ničivou válku v Evropě. Tentokrát nejde o čistotu rasovou, leč uhlíkovou. I tak ale může hrozit genocida.

Martin Schmarcz, vydavatel revue SPEKTÁKL, spektakl.gazetis.to

Foto: Pixabay

Autor: Martin Schmarcz


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Proč Češi milují Visegrád, ale nevědí, co vlastně dělá

12.10.2025, Autor: Marek Hájek

Visegrádská skupina, nebo V4, je pro mnohé Čechy symbolem středoevropské hrdosti a spolupráce. Přitom většina z nás ji podporuje spíš intuitivně, než s hlubším pochopením jejího fungování. Tento článek se proto zaměřuje na to, proč Češi Visegrád milují, co tato skupina skutečně dělá a zda je v dnešní politické realitě ještě relevantní – nebo už jen představuje nostalgickou vzpomínku na „staré dobré časy“.

Češi a peníze: tabu, které nás dusí

10.10.2025, Autor: Marek Hájek

V české společnosti zůstává téma výše platu jedním z největších společenských tabu – vyvolá trapné ticho a rychlý ústup od konverzace. Proč se stydíme mluvit o penězích, ať už jde o příjmy nebo dluhy? Podíváme se, proč je mluvit o penězích v Česku stále tak těžké – a jak minulost ovlivňuje naši schopnost s nimi zacházet.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Biometrické brány Evropy: Co nové kontroly znamenají pro cizince?

10.10.2025, Autor: Marek Hájek

Od 12. října 2025 vstupuje v platnost systém EES, který mění pravidla hry na hranicích Evropské unie pro občany zemí mimo EU. Tento automatizovaný systém nahrazuje stará razítka v pasech biometrickými údaji a slibuje bezpečnější i rychlejší kontroly – ale zároveň vyvolává otázky o soukromí a možné diskriminaci. Pro miliony cestujících z třetích zemí to znamená novou realitu, v níž se tvář a otisky prstů stávají klíčem k vstupu do schengenského prostoru.

Boj o spalovací motory štěpí Německo i Evropskou unii

09.10.2025, Autor: red

Německá vláda se rozdělila kvůli dopisu automobilového průmyslu, který žádá zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od roku 2035. Kancléř Friedrich Merz z CDU vnímá toto opatření jako hrozbu pro pracovní místa a konkurenceschopnost, zatímco sociální demokraté v čele s ministrem Carstenem Schneiderem ho hájí jako klíč k zelené budoucnosti. Pro nás v Česku, kde automobilky tvoří zhruba desetinu HDP, to není vzdálený spor – jde o přímé riziko pro export i zaměstnanost. 

Měli bychom zakázat dětem sociální sítě, jak plánuje Dánsko?

09.10.2025, Autor: Marek Hájek

Dánsko se chystá omezit přístup dětí mladších 15 let k sociálním sítím, což vyvolává debatu o rovnováze mezi ochranou a svobodou. Tento krok, oznámený premiérkou Mette Frederiksenovou, reaguje na rostoucí obavy z vlivu platforem jako TikTok či Instagram na duševní zdraví mladých. Máme se v Česku nechat inspirovat, nebo hledat jinou cestu?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
Apogeo
Reklama

Polsko: Z popela komunismu k tygrovi východní Evropy

09.10.2025, Autor: Josef Neštický

Polsko, kdysi spoutané komunistickým režimem, se dnes stává ekonomickým tygrem východní Evropy díky rychlé transformaci a chytrému využití evropských fondů. S růstem HDP mezi 3,2 a 3,8 procenta v roce 2025 představuje model úspěchu pro celý region, i když čelí výzvám jako demografická krize a politická polarizace. Jak se tato země naučila růst v globálním hospodářství?

Závist jako národní motor, který nás brzdí

09.10.2025, Autor: Marek Hájek

V Česku se vztah k bohatým mísí s obdivem k úspěchu, ale pod povrchem se skrývá hluboká nedůvěra. Proč jsme tak ambivalentní? Tento paradox odhaluje nejen naše historické jizvy, ale i současné tlaky nerovností, které nás drží v pasti frustrace a touhy zároveň.

Přezutí pneumatik: Kolik vás to letos vyjde?

09.10.2025, Autor: Marek Hájek

Přezout auto na zimní obutí? V Brně zaplatíte zhruba 890 až 1 200 Kč, v Praze 1 200 až 2 490 Kč. Proč takové rozdíly? S blížící se zimou jsme zmapovali ceny přezutí pneumatik po celé České republice – od velkoměstských dealerů až po menší venkovské dílny. Ukážeme, jak se ceny liší, co je ovlivňuje a zda se vyplatí připlatit za značkový servis.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Cenová válka v Číně: Automobilky na pokraji krachu?

08.10.2025, Autor: Marek Hájek

V Číně se automobilový průmysl proměnil v arénu, kde se bojuje o každého zákazníka snižováním cen. Tato cenová válka, která letos eskaluje, ohrožuje zisky velkých hráčů jako BYD a vede k riziku bankrotů menších firem. Pro nás v Evropě to znamená levnější elektromobily, ale i tlak na místní trh – pojďme se podívat, co se děje.

Nostalgie po jistotě: Proč starší říkají „za komunismu bylo líp“?

08.10.2025, Autor: Marek Hájek

V rodinných rozhovorech nebo na sociálních sítích se objevuje fráze, která mladší generace přivádí v úžas: „Za komunismu bylo líp.“ Tento názor, který sdílí především lidé nad padesátkou, není voláním po totalitě, ale odrazem lidské paměti a emocí. Psychologie nám pomáhá pochopit, proč minulost vypadá v růžovějším světle než současnost – a proč je důležité to neodsuzovat, ale vysvětlit.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Reklama