e-news.cz - kurzy
Reklama

Rod: Kam kráčíš, český výzkume?

09.11.2021, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Rod: Kam kráčíš, český výzkume?

Pokud bychom měli v programech politických stran hledat zaručená klišé, jedním z nich by byla bezpochyby „nutnost investovat do vědy a výzkumu“. Jak před pár dny upozornil Český statistický úřad, růst výdajů na vědu a výzkum pokračoval v roce 2020, když v absolutní hodnotě dosáhl historicky rekordních 113,4 miliardy korun.  
Největší podíl (přes padesát osm procent) míří do výzkumu v podnicích, následuje zhruba třicet čtyři procent jako podpora domácích veřejných pracovišť (např. univerzity), zbytek generují zahraniční veřejná pracoviště (cca šest procent) a ostatní složky výzkumu (méně než jedno procento). Kvůli pandemickému poklesu ekonomického výkonu se výdaje vztažené k HDP dostaly těsně pod dvě procenta, což je číslo, nad kterým se západní ekonomiky pohybují pravidelně. Tlak na veřejné finance a ekonomické oživení však zřejmě způsobí návrat relativního podílu výdajů na vědu a výzkum zpět k hodnotám mezi 1,7 až 1,9 procenta HDP.

Graf: Celkové výdaje na vědu a výzkum

Zdroj: ČSÚ

Byť je tento poměrový ukazatel jistě důležitý, nepovažuji jej za klíčový. Na českém výzkumu je mnohem důležitější jiná věc, a sice (ne)schopnost přenášet výsledky výzkumu do praxe. V tom nepochybně hraje důležitou roli vysoký poměr investic do výzkumu přímo v podnicích, z nichž nejvíce podpory míří do automobilového průmyslu a ICT – hned dvacet šest podniků vynaložilo na výzkum přes 500 milionů ročně. Na druhou stranu je třeba konstatovat, že dvacet jedna z těchto podniků je pod zahraniční kontrolou. Jinými slovy: Za peníze českých daňových poplatníků se ve výzkumu produkují výsledky, které nemusejí pro českou ekonomiku znamenat skutečný impulz v podobě hojně skloňované vysoká přidané hodnoty ve výrobě, ale jsou exportovány jinam.
To by samo o sobě samozřejmě nemuselo být špatné: Když se stane Česká republika centrem výzkumu pro odvětví výroby automobilů, ICT, farmacie nebo kybernetické bezpečnosti, bude to splněný sen všech, komu záleží na ekonomickém rozvoji naší země. K tomu je ale třeba splnit důležitou podmínku, a sice efektivní nastavení spolupráce mezi soukromým a veřejným sektorem. Ano. Toto je další klišé, které jste určitě slyšeli. Ale je naprosto zásadní.
Pokud se podíváme na statistiky doktorátů ve vztahu k prováděnému výzkumu, vidíme, že zatímco ve veřejných výzkumných pracovištích mělo v roce 2020 doktorský titul (a vyšší) přes šedesát procent pracovníků, v soukromých podnicích je to pouze pět procent lidí, kteří se výzkumu a vývoji věnují.
Pokud doktorát vnímáme jako signál k tomu, že se chce člověk ve své kariéře věnovat výzkumu, vývoji nebo (alespoň částečně) působit v akademické sféře, je evidentní, že se mezi veřejnými pracovišti a soukromými podniky otevírají pomyslné nůžky naprosto zásadně. Výzkumná pracoviště v soukromém sektoru evidentně nepřisuzují doktorátu významnou váhu (jinak by podpora získávání doktorátů ze strany firem pro jejich zaměstnance byla nepochybně vyšší), tím pádem se ztrácí přirozená vazba mezi podniky a univerzitními pracovišti. Obě skupiny jedou po vlastních kolejích, čest několika výjimkám.
A to nám pak signalizuje pointu, na kterou nezávislé kontrolní mechanismy upozorňují celou dekádu – přidaná hodnota drtivé většiny výzkumných projektů v praxi je v lepším případě obtížně měřitelná, v horším případě nulová. Projekt je dokončen, výstupy publikovány ve vědeckých periodicích různé kvality, a jde se na další projektovou žádost.
Pokud nová vláda chce v oblasti terciárního vzdělávání přinést skutečnou změnu, neměla by se spokojit s prostými ukazateli, jako jsou výdaje na výzkum nebo jejich poměr k HDP. Je třeba se začít firem ptát: Potřebujete doktorandy z našich univerzit? A potřebujete naše výzkumná pracoviště? Proč ne? Za jakých podmínek ano? A co pro to můžeme udělat?
Jiné cesty zkrátka není…
ALEŠ ROD, ekonom a vysokoškolský pedagog. Pracuje jako ředitel výzkumu v Centru ekonomických a tržních analýz.
Foto: Pixabay
Zdroj: Aleš Rod


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Švehla: České euro jako sen

19.11.2024, Autor: Z blogosféry

Má či nemá být u nás přijata společná měna euro? Už dvacet let odpovídáme šalamounsky: samozřejmě, že má, ale zatím není jasné kdy. 

Daňhel (VŠE): Naše ekonomika je po 35 létech čím dál méně tržní

18.11.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V souvislosti s třicátým pátým výročím sametové revoluce nutno konstatovat značný posun v sentimentu současné společnosti od tehdejších představ o dalším směřování naší země. Prvořadým úkolem po listopadu byl v ekonomické rovině co nejrychlejší přechod z nemonetárního administrativně příkazového modelu na tržní trajektorii. Tržní spontaneita byla ale posléze stále více oslabována dirigistickými státními zásahy až k dnešnímu stavu s emisními povolenkami. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Pojistí Scholz porážku německých socialistů?

14.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

V minulém týdnu Německo zažilo rozpad vládní koalice a nyní míří k předčasným volbám. Do těch patrně povede německé socialisty stávající kancléř Olaf Scholz, i když pod jeho vedením ztrácejí na popularitě a dostalo se mu nejhoršího hodnocení mezi poválečnými kancléři. 

Vysoké pokuty pro Facebook v Evropě i Koreji

11.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

Společnost Meta, která vlastí Facebook, Instagram a WhatsApp, musí v Jižní Koreji zaplatit pokutu 21,l miliard wonů (asi 3,6 miliard korun) za nezákonné shromažďování informací o svých klientech. Tento podzim se jedná již o druhou pokutu, která byla společnosti Meta uložena. Na konci září uložila Irská komise na ochranu dat společnosti Meta pokutu ve výši 91 milionů euro (více než 2,3 miliard korun) za špatné zacházení s hesly uživatelů.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama