e-news.cz - kurzy
Reklama

Pokles výroby aut v ČR: Krize, nebo příležitost k změně?

02.06.2025, Autor: Josef Neštický

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Pokles výroby aut v ČR: Krize, nebo příležitost k změně?

Výroba motorových vozidel v České republice za první čtyři měsíce roku 2025 meziročně klesla o 7,6 % na 490 868 vozů. Zatímco tradiční segmenty trpí, elektromobilita zažívá nebývalý boom. Co za tím stojí a jaké to může mít dopady na naši ekonomiku?

Automobilový průmysl je dlouhodobě jedním z pilířů české ekonomiky. Tvoří zhruba 10 % našeho HDP a zaměstnává přímo kolem 180 tisíc lidí, přičemž další stovky tisíc pracovních míst jsou navázány na dodavatelské řetězce. Když tedy data ze Sdružení automobilového průmyslu ČR (AutoSAP) ukazují meziroční pokles výroby o 7,6 % za první čtyři měsíce roku 2025, je to signál, který nemůžeme ignorovat. V absolutních číslech to znamená, že jsme vyrobili „jen“ 490 868 vozů. Ale je to opravdu jen špatná zpráva, nebo se za tím skrývá něco víc?

Pojďme se na to podívat blíže. Dnes stojíme na křižovatce, kde se staré setkává s novým. A pokud se podíváme na čísla a trendy, můžeme vidět, že tento pokles není jen o ztrátách, ale i o příležitostech.

Co se děje pod kapotou?

Hlavní příčiny poklesu výroby nejsou žádným překvapením. Slabší poptávka na klíčových evropských trzích, jako jsou Německo, Francie nebo Itálie, je jedním z hlavních viníků. Ekonomické ochlazení, inflace a vysoké ceny energií omezují spotřebu i investice. K tomu přidejme přetrvávající problémy v dodavatelských řetězcích – ano, stále mluvíme o nedostatku čipů a dalších komponentů, i když jsme si mysleli, že tyto potíže už jsou minulostí. Oproti loňsku se situace sice zlepšila, ale zdaleka není ideální.

A pak je tu ještě jeden faktor, který nelze přehlédnout: přechod na elektromobilitu. Automobilky jako Škoda Auto, Hyundai nebo Toyota čelí obrovským nákladům na přestavbu výrobních linek a adaptaci na nové technologie. Výsledkem je, že výroba tradičních vozů se spalovacími motory klesá. Škoda Auto například vyrobila 316 145 vozů, což je pokles o 4,2 %, Hyundai klesl o 17 % na 97 340 vozů a Toyota o 7,7 % na 77 383 vozů. Jak ukazují data, nikdo z velkých hráčů se poklesu nevyhnul.

Zelená na obzoru: Elektromobily lámou rekordy

Ale teď přichází ta zajímavější část příběhu. Zatímco tradiční segmenty trpí, výroba elektrických vozidel – tedy čistě elektrických (BEV) a plug-in hybridů (PHEV) – vzrostla o neuvěřitelných 133 % na 92 197 kusů. To je téměř pětina celkové produkce (18,8 %), což je číslo, které by před pár lety znělo jako sci-fi. Zvlášť Škoda Auto slaví úspěch – její model Elroq se v dubnu 2025 stal nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Přinejmenším v tomto segmentu jsme na špici.

Tento boom není náhodný. Přísnější emisní limity EU, jako je norma Euro 7, tlačí výrobce k rychlé změně. A i když to znamená vyšší náklady, je to také šance, jak si zajistit budoucnost. Hyundai například už má 24,6 % své produkce v elektrickém segmentu, Škoda 21 %. Otázka zní: dokážeme tento trend udržet, nebo nás předběhne konkurence, třeba z Číny?

Dopady na nás všechny: Co je v sázce?

Pokles výroby má reálné dopady na životy lidí. Automobilový průmysl a jeho dodavatelské řetězce zaměstnávají až půl milionu lidí v ČR. Pokud výroba dál klesá, hrozí ztráta pracovních míst, zejména u subdodavatelů a agenturních pracovníků. Rekvalifikace pracovníků na nové technologie je nutná, ale kdo ji zaplatí? A jak rychle ji zvládneme?

Ekonomicky je to rovněž výzva. Automobilový průmysl je jedním z motorů naší ekonomiky, a pokud se mu nedaří, cítíme to všichni – od státního rozpočtu až po malé firmy v regionech. Na druhou stranu, růst registrací nových vozů v ČR o téměř 5 % na 80 912 kusů ukazuje, že domácí poptávka po autech zůstává silná. Možná je čas zamyslet se, jak tuto poptávku lépe propojit s naší výrobou.

Když se ohlédneme zpět, český automobilový průmysl prošel od 90. let obrovskou transformací. Privatizace Škody Auto a příchod investorů jako Volkswagen, Hyundai nebo Toyota z nás udělaly jednoho z největších výrobců aut na obyvatele na světě. Export do EU se stal naším chlebem. Ale dnes čelíme nové výzvě – přechodu na elektromobilitu a digitalizaci. Je to jako kdybychom měnili motor za jízdy. Zvládneme to?

Světlo na konci tunelu, nebo další zatáčka?

Budoucnost automobilového průmyslu v ČR není černobílá. Na jedné straně máme slibné trendy – růst elektromobility, inovace a úspěchy modelů jako Škoda Elroq. Na druhé straně čelíme nejistotě. Studie Deloitte naznačují, že pokud se nám podaří investovat do výroby baterií a rekvalifikace pracovníků, můžeme si udržet silnou pozici. Na základě současných trendů lze odhadovat, že podíl elektromobilů na produkci může do roku 2030 přesáhnout 50 %. Ale pokud se adaptace zpomalí, hrozí, že nás předběhne konkurence z Asie.

A co my, spotřebitelé? Budeme si muset zvyknout na vyšší ceny aut i nové technologie. Ale možná to je cena za čistší budoucnost. 

Pokles výroby motorových vozidel o 7,6 % za první čtyři měsíce roku 2025 je varováním, ale také příležitostí. Stojíme na prahu velké změny, kdy elektromobilita a digitalizace mění pravidla hry. Otázka není, jestli se přizpůsobíme, ale jak rychle a za jakou cenu. Český automobilový průmysl má stále silné karty v rukou. Teď je na nás, jak s nimi zahrajeme.

Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT

Autor: Josef Neštický 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Před 30 lety výplata stačila: Dnes je nájem luxusem

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

Před třemi desetiletími jste za průměrnou výplatu zvládli uživit rodinu, zaplatit bydlení a ještě si něco odložit. Dnes se mnozí Češi potýkají s tím, že ani na základní potřeby, jako je nájem, jejich příjem nestačí. Co se změnilo?

Tesla pod palbou: Je Autopilot hrozbou, nebo budoucností?

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

V srpnu otřásl světem technologií verdikt floridského soudu, který shledal Teslu částečně vinnou za smrtelnou nehodu z roku 2019, při níž sehrál klíčovou roli systém Autopilot. Je to první takové rozhodnutí, které může změnit pravidla hry pro autonomní řízení. Co to znamená pro budoucnost Tesly a bezpečnost na silnicích?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Brexit versus Trumpova cla: Zvítězila Británie nad EU?

04.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když Donald Trump v červenci uzavřel obchodní dohodu s EU, zastánci brexitu jásali. Británie si vyjednala nižší clo na americkém trhu než Evropská unie – 10 % oproti 15 %. Je to ale skutečně důvod k oslavám?

Dům a k němu občanství

03.08.2025, Autor: Vojtěch Benda

Během období dovolených u moře může někoho napadnout, jaké by to asi bylo pořídit si zde vlastní bydlení a jezdit k moři ještě častěji, možná se sem dokonce přestěhovat natrvalo. Pokud byste si pro toto své vysněné bydlení vybrali Karibik, mohli byste rovnou získat také občanství.

Umělá inteligence místo konzultantů: Blíží se éra jednočlenných miliardových firem?

03.08.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) mění pravidla hry v byznysu. V Německu, kde podle červnové studie KPMG považuje 91 % firem generativní AI za klíčovou pro svůj růst, se šíří spekulace o strategických firmách, které nahrazují konzultanty autonomními systémy. Je možné, že se blížíme k době, kdy jediný člověk s podporou AI vytvoří miliardovou společnost?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Proč Číňané utíkají před americkými cly ke zlatu?

02.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když americká cla na čínské zboží v dubnu 2025 dosáhla rekordních 145 %, Čína zareagovala nejen obchodními protiopatřeními, ale i masivními nákupy zlata. Čínská lidová banka i soukromí investoři hledají v drahém kovu bezpečné útočiště před ekonomickou nejistotou. Jaký je dopad této strategie?

Schmarcz: Tak nám zlý Trump napálil likvidační cla! Opravdu? Ještě více než americký prezident si Evropská unie škodí sama

01.08.2025, Autor: Martin Schmarcz

Hotovo! Předsedkyně Evropské komise se vrátila z jednání s prezidentem Spojených států s tím, že nám napaří cla v obecné výši 15 procent. Je to moc? Znamená to prohru? Domluvila to EU špatně? Jistě, jde o nepříjemné zvýšení, více než devítinásobné oproti průměru před Donaldem Trumpem. Ano, nevyhráli jsme.

Hotovost na ústupu: Může nás banka jednou odříznout od peněz?

31.07.2025, Autor: Marek Hájek

Česká republika se v roce 2025 rychle posouvá k bezhotovostní společnosti – 3 miliardy elektronických transakcí ročně mluví jasně. Ale co když se digitální systémy zhroutí? Jsme připraveni na scénář, kdy nás banka může doslova „vypnout“?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Sedm miliard na obranu: Tanky jako klíč k závazkům NATO?

31.07.2025, Autor: Josef Neštický

Česká republika stojí před výzvou, jak naplnit své závazky vůči NATO a zároveň efektivně modernizovat armádu. Ministerstvo obrany hledá 7 miliard korun, aby pokrylo rozpočtovou mezeru, a sází na nákup tanků Leopard 2. Je to však správná cesta, nebo jen další drahý krok v nejisté době?

Orbánovo veto: Hrozba pro rozpočet EU, nebo politický boj?

30.07.2025, Autor: Josef Neštický

Maďarský premiér Viktor Orbán opět rozvířil evropské politické vody. Na konci července pohrozil, že zablokuje schválení nového sedmiletého rozpočtu Evropské unie na období 2028–2034, pokud Brusel neuvolní zmrazené finanční prostředky pro Maďarsko. Je to jen další politická hra, nebo skutečná hrozba pro budoucnost unijního financování?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama