e-news.cz - kurzy
Reklama

Pokles výroby aut v ČR: Krize, nebo příležitost k změně?

02.06.2025, Autor: Josef Neštický

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Pokles výroby aut v ČR: Krize, nebo příležitost k změně?

Výroba motorových vozidel v České republice za první čtyři měsíce roku 2025 meziročně klesla o 7,6 % na 490 868 vozů. Zatímco tradiční segmenty trpí, elektromobilita zažívá nebývalý boom. Co za tím stojí a jaké to může mít dopady na naši ekonomiku?

Automobilový průmysl je dlouhodobě jedním z pilířů české ekonomiky. Tvoří zhruba 10 % našeho HDP a zaměstnává přímo kolem 180 tisíc lidí, přičemž další stovky tisíc pracovních míst jsou navázány na dodavatelské řetězce. Když tedy data ze Sdružení automobilového průmyslu ČR (AutoSAP) ukazují meziroční pokles výroby o 7,6 % za první čtyři měsíce roku 2025, je to signál, který nemůžeme ignorovat. V absolutních číslech to znamená, že jsme vyrobili „jen“ 490 868 vozů. Ale je to opravdu jen špatná zpráva, nebo se za tím skrývá něco víc?

Pojďme se na to podívat blíže. Dnes stojíme na křižovatce, kde se staré setkává s novým. A pokud se podíváme na čísla a trendy, můžeme vidět, že tento pokles není jen o ztrátách, ale i o příležitostech.

Co se děje pod kapotou?

Hlavní příčiny poklesu výroby nejsou žádným překvapením. Slabší poptávka na klíčových evropských trzích, jako jsou Německo, Francie nebo Itálie, je jedním z hlavních viníků. Ekonomické ochlazení, inflace a vysoké ceny energií omezují spotřebu i investice. K tomu přidejme přetrvávající problémy v dodavatelských řetězcích – ano, stále mluvíme o nedostatku čipů a dalších komponentů, i když jsme si mysleli, že tyto potíže už jsou minulostí. Oproti loňsku se situace sice zlepšila, ale zdaleka není ideální.

A pak je tu ještě jeden faktor, který nelze přehlédnout: přechod na elektromobilitu. Automobilky jako Škoda Auto, Hyundai nebo Toyota čelí obrovským nákladům na přestavbu výrobních linek a adaptaci na nové technologie. Výsledkem je, že výroba tradičních vozů se spalovacími motory klesá. Škoda Auto například vyrobila 316 145 vozů, což je pokles o 4,2 %, Hyundai klesl o 17 % na 97 340 vozů a Toyota o 7,7 % na 77 383 vozů. Jak ukazují data, nikdo z velkých hráčů se poklesu nevyhnul.

Zelená na obzoru: Elektromobily lámou rekordy

Ale teď přichází ta zajímavější část příběhu. Zatímco tradiční segmenty trpí, výroba elektrických vozidel – tedy čistě elektrických (BEV) a plug-in hybridů (PHEV) – vzrostla o neuvěřitelných 133 % na 92 197 kusů. To je téměř pětina celkové produkce (18,8 %), což je číslo, které by před pár lety znělo jako sci-fi. Zvlášť Škoda Auto slaví úspěch – její model Elroq se v dubnu 2025 stal nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Přinejmenším v tomto segmentu jsme na špici.

Tento boom není náhodný. Přísnější emisní limity EU, jako je norma Euro 7, tlačí výrobce k rychlé změně. A i když to znamená vyšší náklady, je to také šance, jak si zajistit budoucnost. Hyundai například už má 24,6 % své produkce v elektrickém segmentu, Škoda 21 %. Otázka zní: dokážeme tento trend udržet, nebo nás předběhne konkurence, třeba z Číny?

Dopady na nás všechny: Co je v sázce?

Pokles výroby má reálné dopady na životy lidí. Automobilový průmysl a jeho dodavatelské řetězce zaměstnávají až půl milionu lidí v ČR. Pokud výroba dál klesá, hrozí ztráta pracovních míst, zejména u subdodavatelů a agenturních pracovníků. Rekvalifikace pracovníků na nové technologie je nutná, ale kdo ji zaplatí? A jak rychle ji zvládneme?

Ekonomicky je to rovněž výzva. Automobilový průmysl je jedním z motorů naší ekonomiky, a pokud se mu nedaří, cítíme to všichni – od státního rozpočtu až po malé firmy v regionech. Na druhou stranu, růst registrací nových vozů v ČR o téměř 5 % na 80 912 kusů ukazuje, že domácí poptávka po autech zůstává silná. Možná je čas zamyslet se, jak tuto poptávku lépe propojit s naší výrobou.

Když se ohlédneme zpět, český automobilový průmysl prošel od 90. let obrovskou transformací. Privatizace Škody Auto a příchod investorů jako Volkswagen, Hyundai nebo Toyota z nás udělaly jednoho z největších výrobců aut na obyvatele na světě. Export do EU se stal naším chlebem. Ale dnes čelíme nové výzvě – přechodu na elektromobilitu a digitalizaci. Je to jako kdybychom měnili motor za jízdy. Zvládneme to?

Světlo na konci tunelu, nebo další zatáčka?

Budoucnost automobilového průmyslu v ČR není černobílá. Na jedné straně máme slibné trendy – růst elektromobility, inovace a úspěchy modelů jako Škoda Elroq. Na druhé straně čelíme nejistotě. Studie Deloitte naznačují, že pokud se nám podaří investovat do výroby baterií a rekvalifikace pracovníků, můžeme si udržet silnou pozici. Na základě současných trendů lze odhadovat, že podíl elektromobilů na produkci může do roku 2030 přesáhnout 50 %. Ale pokud se adaptace zpomalí, hrozí, že nás předběhne konkurence z Asie.

A co my, spotřebitelé? Budeme si muset zvyknout na vyšší ceny aut i nové technologie. Ale možná to je cena za čistší budoucnost. 

Pokles výroby motorových vozidel o 7,6 % za první čtyři měsíce roku 2025 je varováním, ale také příležitostí. Stojíme na prahu velké změny, kdy elektromobilita a digitalizace mění pravidla hry. Otázka není, jestli se přizpůsobíme, ale jak rychle a za jakou cenu. Český automobilový průmysl má stále silné karty v rukou. Teď je na nás, jak s nimi zahrajeme.

Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT

Autor: Josef Neštický 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Podpora v nezaměstnanosti: Jak zažádat a co čekat v roce 2025?

03.06.2025, Autor: Josef Neštický

Ztratili jste práci a nevíte, jak dál? Podpora v nezaměstnanosti může být klíčovým mostem přes finanční nejistotu, a díky novinkám v roce 2025 je její získání jednodušší než kdy dřív. Pojďme se podívat, jak o ni zažádat, co od systému očekávat a proč se pravidla mění.

Longevity manažerů: Jak přežít v kolotoči přepracovanosti?

02.06.2025, Autor: red

Přepracovanost manažerů se v Česku stává chronickým problémem. Důvěra zaměstnanců v management je na nízké úrovni, což ohrožuje nejen jejich zdraví, ale i fungování firem. Může být „longevity“ – tedy dlouhodobá udržitelnost výkonu – klíčem k řešení této krize?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Pokles výroby aut v ČR: Krize, nebo příležitost k změně?

02.06.2025, Autor: Josef Neštický

Výroba motorových vozidel v České republice za první čtyři měsíce roku 2025 meziročně klesla o 7,6 % na 490 868 vozů. Zatímco tradiční segmenty trpí, elektromobilita zažívá nebývalý boom. Co za tím stojí a jaké to může mít dopady na naši ekonomiku?

Fed a ECB: Jak velké banky hýbou českou ekonomikou

31.05.2025, Autor: Josef Neštický

Když Federální rezervní banka USA (Fed) nebo Evropská centrální banka (ECB) změní úrokové sazby, dopady se dříve či později projeví i v Česku. K 28. květnu 2025 jsou jejich přístupy rozdílné – zatímco Fed vyčkává s vysokými sazbami, ECB je postupně snižuje. Jak to ovlivňuje naši korunu, inflaci nebo hospodářský růst?

Euro v ČR: dočkáme se společné měny?

30.05.2025, Autor: red

Přijetí eura v České republice zůstává otevřenou otázkou i v roce 2025. Ačkoli jsme se k tomuto kroku zavázali už při vstupu do EU v roce 2004, konkrétní termín stále chybí. Jaké jsou hlavní překážky a můžeme vůbec odhadnout, kdy a jestli vůbec korunu nahradí euro?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Schmarcz: Soudruzi, přivezli miliardu… Hurá! Ale získal ji ministr Blažek… Jééé!

30.05.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak výkřiky publika ze slavného Vysockého songu působí mnohé reakce na fakt, že resort spravedlnosti získal miliardu korun z darovaných bitcoinů. Proč tolik zklamání až naštvanosti? Inu, on v jeho čele stojí Pavel Blažek. Velkou částí mediálního a aktivistického mainstreamu nenáviděný politik, přestože pod jeho vedením úřad realizuje významnou liberální agendu. Další příčinou vzniku pseudocausy je u nás rozšířený zlozvyk vynášení informací. Když si to ale celé v klidu promyslíme, měli bychom se spíše radovat, že stát zbohatl.

Důvěra v EU je na vrcholu

30.05.2025, Autor: Josef Neštický

Důvěra v Evropskou unii dosáhla podle nejnovějšího průzkumu Eurobarometru nejvyšší úrovně od roku 2007, když jí věří 52 % Evropanů. Za tímto rekordem stojí reakce EU na globální krize, ale i rostoucí pocit evropské identity. Jak se v tom všem orientují Češi a co to znamená pro naši budoucnost?

Evropské obranné firmy v boji o talenty: Prosperita přináší nové výzvy

30.05.2025, Autor: red

Evropské obranné společnosti zažívají nebývalý rozmach. Zvýšené výdaje na obranu a geopolitické napětí ženou jejich podnikání vzhůru, ale s růstem přichází i problém – nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Jak se firmy perou o talenty a co to znamená pro budoucnost odvětví?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obchodní válka na obzoru: Co by znamenalo 50% clo USA na EU?

30.05.2025, Autor: red

Představte si, že by se zboží z Evropy do USA zdražilo o polovinu. Právě takovou hrozbu představuje potenciální zavedení 50% cla ze strany USA na dovoz z EU, o kterém se intenzivně diskutuje. Jak by tento krok ovlivnil evropskou ekonomiku, české firmy a nakonec i nás všechny?

Británie: Konec divokého západu „Kup teď, zaplať později“

29.05.2025, Autor: Vojtěch Benda

Čím dál oblíbenější systém, kdy kupující platí za produkt postupně, je v Británii vlastně neregulovanou půjčkou. Podle tamních úřadů tak hrozí, že by se kupující mohli přílišným využíváním tohoto způsobu platby dostat do dluhové pasti. Z toho důvodu tamní vláda plánuje poskytovatele této služby více regulovat.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama