V uplynulých dnech jsme mohli pozorovat nejprve na Twitteru a poté i Facebooku boom falešných reklam, které lákaly na možnost
zhodnocení svých investic o stovky procent. Jedná se o čistý podvod, kdy jeho původci se snaží vylákat z uživatelů osobní a platební údaje, a pak je o peníze připravit.
To však není zdaleka jediným rizikem, spojeným s neregulovanými digitálními měnami. Podívejte se, jak jsme je zpřehlednili v analýze ProfitLevelu.
1. Regulace
Zatímco plusy kryptoměn jsou už poměrně známé, o rizicích jejich stoupenci příliš nemluví. Tím základním, které ohrožuje i dominantní bitcoin, je regulace. V první řadě jsou kryptoměny konkurencí pro státní měny, jež jsou pod kontrolou centrálních bank. Všechny velké měnové systémy, od Fedu přes ECB až po čínskou vládu, uvažují nebo začínají kryptoměny regulovat. Příkladem, jak administrativní restrikce ovlivnila cenu kryptoměny, je opatření právě v Číně.
Zisky z této investice se nezdaňují, což je sice pro investory další lákadlo. Avšak to je právě další faktor, který povede vlády k omezování kryptoměn.
2. Konkurence
Druhým zásadním rizikem pro hodnotu kryptoměny je jiná kryptoměna. Bitcoin dominuje a jeho algoritmus zaručuje, že ho bude jen omezené konečné množství, což by mělo jeho hodnotu dlouhodobě zvedat. Ale pokud se na trhu objeví ještě atraktivnější měna, může se z bitcoinu, nepodloženého žádnou materiální hodnotou, stát jen prázdná skořápka. Jiné kryptoměny tyto příběhy už napsaly a padly až na hořké dno nulové hodnoty.
3. Spekulace a podvody
Vábení na vysoký výdělek podporuje extrémní volatilita na trhu s kryptoměnami. Trh je otevřen 24 hodin denně a cena se neustále mění. Například cena bitcoinu dosáhla 17. prosince 2017 $20,000, o sedm dní později spadla na $14,626, tedy o více než čtvrtinu.
Výkyvy jsou způsobeny nejen „reálnými“ spekulacemi na pokles nebo růst. Faktorem jsou i falešné burzy, které při růstu hodnoty bitcoinu působí jako důvěryhodné, ale následně po kulminaci ceny zruší stránku na obchodování a peníze investorů zmizí.
Důvodem úspěchu falešných reklam je hlavně šikovnost útočníků. I přestože facebookový gigant rapidně zakročil a omezil reklamy týkající se blockchainu a kryptoměn, podvodníci našli nový způsob, jak tyto reklamy propagovat na platformě.
Podvodníci v současnosti přesedlali z využívání robotů, kteří se vydávali za krypto-celebrity a zveřejňovali velké masy reklamních odkazů. Novým trendem je vytvořit způsob, jak ověřit profily a zamaskovat je za slavné osobnosti jako například Elon Musk, podnikatel Petr Kellner nebo bývalý fotbalista Pavel Nedvěd.
Oběťmi podvodu se stali taktéž mnozí politici a vládní účty, ale i obři jako Google a Target. Bude zajímavé pozorovat, jestli Facebook dokáže problém vyřešit efektivněji než Twitter. V současnosti odstraňují a zakazují tyto podvodné účty, ale jejich nápor je tak velký, že nedokáží mnohé z nich vyhodnotit jako podvodné.
LUKÁŠ BALOGA, hlavní analytik ProfitLevel