Stamiliony korun hodlají investovat kraje a veřejnoprávní subjekty do digitálních technických map. Fór je v tom, že ne všechny peníze, které na to vyčlení půjdou z jejich vlastního rozpočtu. Bohatě jim na to přispěje ministerstvo průmyslu a obchodu, respektive Operační program podnikání a inovace.
Úplná a aktuální data o veškeré dopravní a technické infrastruktuře (DTI) na celém území kraje či obce by měl mít každý představitel samosprávy v polovině roku 2023. Kromě krajů by měly být do poloviny roku k dispozici informace o digitální infrastruktuře i od tzv. „veřejnoprávních subjektů“ tím je myšlena především Správa železnic, Ředitelství silnic a dálnic a další podobné subjekty.
Nyní běží lhůty pro podávání nabídek na dodavatele Digitálních technických map (DTM) v Libereckém kraji a právě na Ředitelství silnic a dálnic. Zatímco vedení Libereckého kraje hodlá zaplatit maximálně 146 346 315 korun bez DPH, ŘSD je připraveno dát 398,2 milionu korun. „Předmětem plnění veřejné zakázky na uzavření Rámcové dohody se třemi účastníky je jednotné poskytování služeb v oblasti konsolidace a nového mapování dálnic a silnic I. třídy pro digitální technickou mapu ŘSD. Potřeba zadání veřejné zakázky formou Rámcové dohody vyplývá z potřeby zajištění pružného a jednoznačného nástroje pro zajištění zeměměřických činností potřebných pro vznik DTM,“ uvádí se v předmětu veřejné zakázky na profilu Ředitelství silnic a dálnic.
Státní firma navíc rozdělila zakázku na „Východ“ a „Západ“. „K rozdělení lokality na západ a východ bylo přikročeno pro potřeby zachování zefektivnění sběru a zajištění větší pružnosti poskytování služeb s ohledem na lokální jednání s kraji a nutnost flexibility. Projekt a ocenění položek vychází ze schválené Studie proveditelnost DTM ŘSD,“ uvádí se v popisu zakázky.
V Libereckém kraji předpokládají, že zahájení plnění této zakázky bude v lednu 2022, tedy relativně rychle po termínu pro podání nabídek (23. 11.). Nejzazší termín předání IS DTM pro poloprovoz 31. 03 .2023, komplexní dílo by pak mělo být předáno do 30. 06. 2023.
„Dodavatel bude povinen mít po celou dobu plnění dle smlouvy sjednané pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou v souvislosti s výkonem své činnosti s pojistným plněním ve výši min. 50 000 000 korun,“ upozorňuje vedení Libereckého kraje.
ŘSD otevře obálky po Novém roce
Po Novém roce – 3. 1. do 9:00 očekává nabídky Ředitelství silnic a dálnic, které je připraveno zaplatit téměř 400 milionů korun za geodetickou podporu vznikajících DTM. Zakázku sice rozdělilo na dvě části, ale hodnota každé z nich je těsně pod 200 miliony korun. Požaduje však pojištění na deset milionů na každou škodní událost.
ŘSD hodlá uzavřít rámcovou dohodu na čtyřicet osm měsíců.
„Hodnotící komise provede hodnocení nabídek podle ekonomické výhodnosti nabídek na základě kritéria hodnocení nejvýhodnější poměr nabídkové ceny a kvality,“ uvádí k pravidlům pro hodnocení nabídek Ředitelství silnic a dálnic. Cena přitom bude mít váhu šedesát procent, zkušenosti osob zapojených do realizace veřejné zakázky pak čtyřicet procent.
Dalšími podmínkami pro kvalifikaci jsou dodávky:
„Tří zakázek, jejichž předmětem bylo technické mapování dopravní stavby s cenou min 750 000 korun bez DPH pro každou z uvedených zakázek.
Dvou zakázek, jejichž předmětem bylo vypracování a ověření projektů ZMS pro dopravní stavby. Sběr dat systémem mobilní mapovací jednotky v objemu alespoň 2000 km.
Jedné zakázky týkající se vyhledávání a následné geodetické zaměření polohy energetických sítí ve smyslu zákona č.458/2000 Sb. o finančním objemu za poskytnuté služby větším než 250 000 korun bez DPH“.
Stamiliony korun nepůjdou z rozpočtu „povinných“
Dobrou zprávou pro vedení krajů i „povinných“ firem je, že enormní náklady na „Digitální technické mapy“ nemusí platit ze svého. Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo v rámci operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK ) připravilo programy, v nichž poskytuje krajům až osmdesát pět procent nákladů. Samostatná výzva je připravena pro „veřejnoprávní subjekty“ (VPS) jako je například Ředitelství silnic a dálnic. Tam by měly kraje uzavřít dohody s VPS, kde budou na vymezených územích – dopravních koridorech ve správě VPS upraveny podmínky kdo za ně zodpovídá. „Zároveň by dohody měly upravit podmínky získávání podkladů (zejm. letecké snímky) tak, aby podklady byly pořizovány jen jednou, aby bylo zajištěno jejich sdílení mezi krajem a VPS,“ upozorňuje ministerstvo průmyslu a obchodu.
Kraje budou muset úzce komunikovat s obcemi a získat od nich jejich data
Zákon rovněž uložil všem vlastníkům DTI, aby na výzvu kraje poskytli do DTM jimi vedené údaje. Data o DTI ve vlastnictví krajů a obcí mohou být rovněž konsolidována a pořízena v rámci dotačních projektů krajů.
„Vzhledem k množství údajů, které obce vedou ve svých stávajících technických mapách, a vzhledem k rozsahu povinností obcí jakožto vlastníků DTI je spolupráce s obcemi zásadní. Nastavení režimu spolupráce s obcemi je ponecháno na každém kraji. Avšak předpokládá se, že kraje nyní převezmou veškerá existující data od obcí, a transformaci a konsolidaci zajistí v rámci dotačního projektu kraj,“ upřesňuje náměstek ministra průmyslu a obchodu, pod nějž spadá projekt OP PIK Marian Piecha.
Pokud však nejsou splněny podmínky poskytnutí dotace (např. pokud územní samosprávný celek není přímým vlastníkem infrastruktury, ale vlastnictví vykonává prostřednictvím akciové společnosti, jejíž není 100% vlastníkem), musí si vlastník zajistit vložení dat o DTI do DTM vlastními prostředky. Povinnost poskytnout data pro všechny vlastníky (veřejnoprávní i soukromoprávní) je daná zákonem bez ohledu na to, zda obdrží dotaci od MPO z OP PIK.
Foto 1: Pixabay
Foto 2: poskytl Jiří Reichl
Zdroj: Jiří Reichl