Souhrnný indikátor důvěry vyjadřující sentiment českých spotřebitelů a podnikatelského sektoru ohledně budoucího ekonomického vývoje se meziměsíčně zvýšil o 3,4 bodu. Přetrvávající inflační tlaky, vysoká cena energií a geopolitická nejistota nicméně i nadále podkopávají důvěru spotřebitelů, která je nyní na nejnižší hodnotě od listopadu 2012.
Pozitivní nálada v podnikatelském sektoru je dobrý signál i vzhledem k tomu, že vývoj indikátoru důvěry do jisté míry často predikuje také skutečný budoucí hospodářský vývoj. „V aktuálním konjunkturálním průzkumu většina oslovených podnikatelů hodnotí svoji ekonomickou situaci obdobně jako minulý měsíc. V průmyslu mírně převažují podniky, které pozitivněji než v březnu odhadují poptávku a navazující výrobní činnost v období následujících 3 měsíců. Ve vybraných odvětvích služeb pak mírně převažují podnikatelé s lepším než březnovým hodnocením aktuální poptávky. Velká většina respondentů však uvádí, že odhadovat budoucí vývoj je pro ně v současné situaci mimořádně obtížné,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
O poznání horší náladu nicméně naměřil ČSÚ mezi českými domácnostmi. „Významná část dotazovaných domácností se domnívá, že jejich současná finanční situace je horší než v předchozích 12 měsících. Navíc se obávají, že se bude dále zhoršovat spolu s očekávaným vývojem celkové ekonomické situace a dalším růstem cen,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ. Spotřebitelský apetit je přitom pro celkovou výkonnost tuzemské ekonomiky velmi důležitý, neboť se na tvorbě HDP podílí přibližně z 50 %.
Zdroj: ČSÚ
MICHAEL FANTA, analytik CETA, výzkumný pracovník UJEP
Foto: Pixabay
Zdroj: Michael Fanta