Tuzemský průmysl vykázal v prosinci po kalendářním očištění meziroční pokles výroby o 2,1 procenta, tahounem poklesu byla výroba motorových vozidel.
Většina průmyslových odvětví hlásí růst výroby, nicméně produkce motorových vozidel meziročně propadla o 15,8 procenta a vzhledem k váze tohoto odvětví klesla průmyslová výroba jako celek. Na automobilový průmysl znovu dopadly problémy v dodavatelských vztazích, v případě tohoto odvětví se již delší dobu projevuje zejména nedostatek čipů. Průmyslové tržby a nové objednávky vykázaly v prosinci růst, odvětví výroby motorových vozidel ale vykázalo meziroční pokles i u obou těchto ukazatelů.
Průmyslová výroba v prosinci klesla meziročně o 2,1 %. Kalendářně neočištěná čísla hlásí růst o 0,4 % zatímco trh očekával nárůst o 3,8 %. Listopadový růst, kdy si průmyslová výroba dle údajů očištěných o vliv počtu pracovních dní připsala meziročně 1,6 %, se tak v prosinci nepodařilo udržet, k čemuž přispěla i poměrně vysoká meziroční srovnávací základna. Prohloubil se meziroční pokles výroby v odvětví výroby motorových vozidel, na než stále doléhají problémy v dodávkách potřebných dílů. Výroba motorových vozidel v prosinci vykázala meziroční pokles o 15,8 % a toto odvětví tak samo o sobě tlačilo celkovou průmyslovou výrobu k meziročnímu poklesu o 2,8 procentního bodu.
Odvětví výroby motorových vozidel zároveň hlásí pokles nových zakázek, v prosinci meziročně o 6,1 % (údaj neočištěný o vliv počtu pracovních dní). Celkově ale nové zakázky v tuzemském průmyslu v prosinci vzrostly, meziročně o 7,6 % (po očištění o vliv počtu pracovních dní růst činil 5,6 %). Jde o meziroční změnu v běžných cenách a celkový vykázaný růst tak vyjadřuje nejen reálný nárůst zakázek, ale je také pod vlivem růstu cen v tuzemském průmyslu.
Za celý loňský rok tuzemská průmyslová výroba vzrostla dle neočištěných údajů o 6,7 % poté, co v roce 2020 klesla o 7,2 %. Údaj očištěný o vliv počtu pracovních dní hlásí za rok 2021 růst výroby o 6,4 %. Za loňský celoroční růst průmyslové výroby vděčíme především výkonu zaznamenanému v období od března do července, kdy růstu výroby pomáhaly i statistické efekty dané tím, že na rozdíl od roku 2020 průmysl fungoval v zásadě naplno. Počínaje srpnem ovšem na aktivitu začaly výrazněji dopadat problémy v dodávkách potřebných dílů, což platí zejména o automobilkách. I tak ale celoročně vzrostla výroba i v odvětví motorových vozidel, byť pouze o 3,4 % (údaj očištěný o vliv pracovních dní).
Data za prosinec připomněla, že komplikace v dodávkách surovin a potřebných komponent mohou stále vést k výkyvům výroby a brzdit celkový růst zejména v automobilkách a s nimi provázaných odvětvích. V loňském prosinci se ale na celkovém výkonu průmyslu projevil také efekt nepříznivé meziroční srovnávací základny v podobě silného růstu výroby, jenž byl zaznamenán v prosinci 2020.
Průzkumy z tuzemského zpracovatelského průmyslu vykázaly v závěru roku zrychlení růstu aktivity i v souvislosti s postupným odezníváním problémů na straně dodávek potřebných komponent.Průmyslová výroba by tak měla vykázat solidní růst i v letošním roce, znatelněji zlepšit by se měla situace i v odvětví výroby motorových vozidel. Za celý rok 2022 očekávám růst tuzemské průmyslové výroby v oblasti 6,0 %.
RADOMÍR JÁČ, hlavní ekonom Generali Investments CEE
Foto: Pixabay
Zdroj: PR Konektor