Ještě před několika lety, v době předcovidové, byl home office častěji využíván jen u lidí z IT. I tam se to týkalo spíše jen programátorů. Firmy z jiných oborů se dívaly na takový experiment s nedůvěrou a braly to spíše jako úlitbu žádaným, ale nedostatkovým ajťákům.
Covid vše změnil. Silně alternativní benefit se prakticky přes noc stal nejlepším řešením firem pro pracovníky, kteří nejsou příliš vázaní fyzickou přítomností na pracovišti. Ukázalo se totiž, že home office má potenciál udržet výkonnost firmy a zároveň významně snížit riziko nákazy.
Podle výzkumu MPSV z loňského léta bylo s home office spokojeno devadesát procent manažerů. Považovali pracovní výkonnost svých pracovníků na home office za srovnatelnou s běžným výkonem na pracovišti. Řadoví zaměstnanci vyjadřovali s home office také převážně spokojenost. Za hlavní výhody považovali úsporu času při dojíždění, možnost pracovat odkudkoli a schopnost starat se při práci o člena rodiny. Naopak za nevýhody považovali snížení motivace k práci, nedostatek sociálního kontaktu a nižší flexibilitu při řešení pracovních otázek. Prakticky všichni zmiňovali technické problémy s IT vybavením, podporou a připojením k síti.
Zdálo by se, že krize urychlila nástup významné inovace. Jenže nic nejde tak hladce, jak by se na první pohled zdálo. Home office bourá letité stereotypy pracovníků, manažerů i podnikatelů. Není zdaleka jasné, jestli půjde o trvalou změnu nebo pouhou improvizaci v době krize.
Pracovníci musí překonat pocit, že nejsou moc vidět. Práci tedy mohou mnohem snadněji „ošulit“ nebo rovnou odložit. Přestávky mohou protahovat a pracovní dobu zkracovat. Své jednání mají pak mnohem větší prostor všelijak vysvětlovat a omlouvat. Home office je synonymem pro nebývalou pracovní svobodu, ale i odpovědnost. Dramaticky se snižuje i význam pracovní doby na home office. Ve volnějších chvílích není problém skočit si nakoupit, stejně jako pořádat videomeetig v devět večer. Pokud si je někdo vědom své slabosti adaptovat se na nové prostředí, měl by se vyhnout práci kde je home office realizovatelný.
Manažeři by neměli propadat depresi „generálů bez vojska“ a zvládnout řízení lidí „na dálku“. Tedy vytvořit systém zadávání úkolů a jejich kontroly svým lidem. Nově nastavit systém komunikace a motivovat své týmy, aby udržely produktivitu. Výzvou je i zvládnutí IT technologií pro sdílení a ukládání dokumentů. Naprostou nezbytností pro každého člena týmu je počítač, nejlépe notebook, s kamerou a stabilním připojením k internetu. Mnohem významnější roli než dříve pak dostávají DMS pro týmovou správu a bezpečné ukládání firemních dokumentů.
Top manažeři a jednatelé by měli urychlit investice do informačních systémů, aby pracovníci mohli bezpečně přistupovat k datům a účastnit se online meetingů. Novým podmínkám pak přizpůsobit procesy a kompetence/odpovědnosti pracovníků.
Celkově lze říci, že je velmi pravděpodobné zařazení home office mezi standardní nástroje. Indikátorem úspěchu bude masovější plánování pracovních pozic částečně nebo plně prováděných formou home office.
JAN RECHNOVSKÝ, Apogeo Group
Foto: Pixabay
Zdroj: Spindoctors