Česko patří ke světové špičce v délce placené rodičovské dovolené.
Žena, které se narodí druhý potomek, když jsou prvnímu tři roky, zůstává obvykle doma šest let. Brzdí to její uplatnění na pracovním trhu. A zvláště v době nízké nezaměstnanosti stojí firmy o to, aby se matky vracely do práce dříve než po třech, šesti nebo více letech.
„Firmy proto nabízejí svým pracovnicím možnost umístit dítě do firemní nebo soukromé školky. Anebo přicházejí se zkrácenými úvazky, aby se ženy mohly zapojit do chodu firmy alespoň v částečném režimu,“ říká Tomáš Surka, managing partner personálně-poradenské společnosti Devire.
Dřívějšímu návratu do práce napomáhají také moderní technologie. Díky internetu, mobilům a počítačům může stále více profesí pracovat na dálku, například ze své domácnosti. Nejedna firma tak nechá například svou účetní, marketingovou manažerku nebo jinou kolegyni, aby využívala home office v maximální možné míře. Pro zaměstnavatele je to lepší varianta než hledat dočasnou náhradu.
„Přesto přetrvává trend, kdy žena zůstává na rodičovské klidně i osm let. Do práce se vrací s nízkým sebevědomím a bez znalosti aktuálních trendů. Tomu pak odpovídá pracovní zařazení žen a je to jeden z hlavních důvodů, proč ženy mají v průměru nižší příjmy než muži,“ vysvětluje Tomáš Surka.
Co tedy ženám s malým dítětem poradit, aby zbytečně nezabrzdily svou pracovní kariéru? Nadřízení a kolegové zpravidla ocení, když během rodičovské dovolené zůstane s firmou v pravidelném kontaktu. Důležité je neztratit přehled o dění a sledovat, jak se zaměstnavateli daří ekonomicky nebo kdo nový se objevil mezi kolegy.
Vhodné je také nepodcenit přípravu na návrat do práce. Ženy by měly být iniciativní a samy kontaktovat nadřízeného, aby nastínily své představy o dalším působení v práci. Malé dítě si bude žádat pravidelnou rodičovskou péči, a žena tak bude patrně stíhat méně pracovních úkolů než před odchodem na mateřskou.