e-news.cz - kurzy
Reklama

BCG: Online nákupy porostou rychleji než kamenné prodeje, e-shopy budou mít v roce 2027 už 41% podíl tržeb

17.01.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
BCG: Online nákupy porostou rychleji než kamenné prodeje, e-shopy budou mít v roce 2027 už 41% podíl tržeb

Přestože růst online prodejů se v Evropě i ve světě v posledních letech téměř zastavil a například v Česku tržby online obchodů už téměř dva roky klesají, odvětví čeká v dalších čtyřech letech poměrně silný růst.

Zatímco v roce 2017 se sektor e-commerce podílel na celosvětových maloobchodních tržbách 18 %, v roce 2022 šlo už o 35 % a v roce 2027 by to mělo být podle studie poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG) dokonce o 41 %.  Jedním z důvodů tohoto růstu bude přitom rostoucí popularita online nákupů u lidí narozených před rokem 1980, tedy u tzv. Generace X a Baby Boomers.

Z části právě díky starším zákazníkům by měl objem online prodejů v příštích čtyřech letech růst průměrným tempem 9 % za rok. Naopak růst tržeb v kamenných prodejnách by v tomto období měl dosahovat pouze 4 %. „České e-shopy se v posledních dvou letech nacházejí ve velmi těžké situaci, kdy jim klesají tržby, roste konkurence a zároveň se zvyšují náklady. I v Česku bychom se ale v příštím roce měli odrazit od pomyslného dna a vrátit se na růstovou trajektorii. Zároveň je třeba pamatovat, že online prodeje v letech 2020 a 2021 skokově narostly a dnešní stagnace či pokles jsou pouze korekcí tohoto nepřirozeného výkyvu od dlouhodobého trendu,“ říká David Antoš, odborník na e-commerece ze společnosti BCG. Zároveň dodává, že růst e-commerce nutně neznamená růst tržeb čistých e-shopů, ale bude tažen i větší přítomností tradičních fyzických obchodů v online prostředí.

Růst e-commerce nebude rovnoměrný, posílí potraviny či hobby a zahrada. Zároveň ho potáhnou starší zákazníci

Aktuální data naznačují, že růst odvětví se bude výrazně lišit napříč regiony, ale také kategoriemi zboží. Rychlejší by měl být v Asii a Latinské Americe, o něco nižší v Evropě a nejnižší v již velmi vyspělých USA. Zároveň se bude lišit napříč kategoriemi zboží, což se ukázalo už v minulém roce a na začátku tohoto roku, kdy nejvíce rostly tržby u prodeje potravin, potřeb pro domácnost, zahradu a kutily, zatímco třeba prodeje elektroniky klesaly.

Důležitou roli budou také stále více hrát tzv. Baby Boomers a Generace X, tedy zákazníci narození před rokem 1980. „Důvodem je především fakt, že mezi mladými lidmi je online nakupování už běžnou záležitostí a mnoho nových zákazníků k přilákání už nezbývá. Naopak u starší generace je prostor vyšší. Z našich dalších výzkumů navíc vyplývá, že se senioři online nakupování nebrání, pouze je potřeba pochopit jejich potřeby a nákupní zvyklosti. Výrazně více zde funguje například omnichannel, tedy kombinace osobního kontaktu na pobočce a cílených marketingových online nabídek,“ vysvětluje David Antoš. Právě to, jak se obchodníkům podaří vybudovat vztah k této skupině zákazníků, tak podle něj může rozhodnout o úspěchu prodejců i v Česku. „Samozřejmě to neznamená, že by obchodníci měli začít ignorovat mladší generaci,“ upozorňuje David Antoš.

Tento trend je přitom vidět i na datech z loňského roku a ze začátku letošního roku. Zatímco u Generace Z tržby meziročně stagnovaly a u Generace Y začaly mírně růst až na přelomu minulého a letošního roku, u Generace X a Baby Boomers rostly dvouciferným tempem. U mladších zákazníků dosahuje penetrace online prodejů až 85 %, zatímco u starší generace se pohybuje pouze mezi 59 % a 74 %.

Foto: Pixabay

Zdroj: EPIC PR


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: České euro jako sen

19.11.2024, Autor: Z blogosféry

Má či nemá být u nás přijata společná měna euro? Už dvacet let odpovídáme šalamounsky: samozřejmě, že má, ale zatím není jasné kdy. 

Daňhel (VŠE): Naše ekonomika je po 35 létech čím dál méně tržní

18.11.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V souvislosti s třicátým pátým výročím sametové revoluce nutno konstatovat značný posun v sentimentu současné společnosti od tehdejších představ o dalším směřování naší země. Prvořadým úkolem po listopadu byl v ekonomické rovině co nejrychlejší přechod z nemonetárního administrativně příkazového modelu na tržní trajektorii. Tržní spontaneita byla ale posléze stále více oslabována dirigistickými státními zásahy až k dnešnímu stavu s emisními povolenkami. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Pojistí Scholz porážku německých socialistů?

14.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

V minulém týdnu Německo zažilo rozpad vládní koalice a nyní míří k předčasným volbám. Do těch patrně povede německé socialisty stávající kancléř Olaf Scholz, i když pod jeho vedením ztrácejí na popularitě a dostalo se mu nejhoršího hodnocení mezi poválečnými kancléři. 

Vysoké pokuty pro Facebook v Evropě i Koreji

11.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

Společnost Meta, která vlastí Facebook, Instagram a WhatsApp, musí v Jižní Koreji zaplatit pokutu 21,l miliard wonů (asi 3,6 miliard korun) za nezákonné shromažďování informací o svých klientech. Tento podzim se jedná již o druhou pokutu, která byla společnosti Meta uložena. Na konci září uložila Irská komise na ochranu dat společnosti Meta pokutu ve výši 91 milionů euro (více než 2,3 miliard korun) za špatné zacházení s hesly uživatelů.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama