e-news.cz - kurzy
Reklama

BCG: Online nákupy porostou rychleji než kamenné prodeje, e-shopy budou mít v roce 2027 už 41% podíl tržeb

17.01.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
BCG: Online nákupy porostou rychleji než kamenné prodeje, e-shopy budou mít v roce 2027 už 41% podíl tržeb

Přestože růst online prodejů se v Evropě i ve světě v posledních letech téměř zastavil a například v Česku tržby online obchodů už téměř dva roky klesají, odvětví čeká v dalších čtyřech letech poměrně silný růst.

Zatímco v roce 2017 se sektor e-commerce podílel na celosvětových maloobchodních tržbách 18 %, v roce 2022 šlo už o 35 % a v roce 2027 by to mělo být podle studie poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG) dokonce o 41 %.  Jedním z důvodů tohoto růstu bude přitom rostoucí popularita online nákupů u lidí narozených před rokem 1980, tedy u tzv. Generace X a Baby Boomers.

Z části právě díky starším zákazníkům by měl objem online prodejů v příštích čtyřech letech růst průměrným tempem 9 % za rok. Naopak růst tržeb v kamenných prodejnách by v tomto období měl dosahovat pouze 4 %. „České e-shopy se v posledních dvou letech nacházejí ve velmi těžké situaci, kdy jim klesají tržby, roste konkurence a zároveň se zvyšují náklady. I v Česku bychom se ale v příštím roce měli odrazit od pomyslného dna a vrátit se na růstovou trajektorii. Zároveň je třeba pamatovat, že online prodeje v letech 2020 a 2021 skokově narostly a dnešní stagnace či pokles jsou pouze korekcí tohoto nepřirozeného výkyvu od dlouhodobého trendu,“ říká David Antoš, odborník na e-commerece ze společnosti BCG. Zároveň dodává, že růst e-commerce nutně neznamená růst tržeb čistých e-shopů, ale bude tažen i větší přítomností tradičních fyzických obchodů v online prostředí.

Růst e-commerce nebude rovnoměrný, posílí potraviny či hobby a zahrada. Zároveň ho potáhnou starší zákazníci

Aktuální data naznačují, že růst odvětví se bude výrazně lišit napříč regiony, ale také kategoriemi zboží. Rychlejší by měl být v Asii a Latinské Americe, o něco nižší v Evropě a nejnižší v již velmi vyspělých USA. Zároveň se bude lišit napříč kategoriemi zboží, což se ukázalo už v minulém roce a na začátku tohoto roku, kdy nejvíce rostly tržby u prodeje potravin, potřeb pro domácnost, zahradu a kutily, zatímco třeba prodeje elektroniky klesaly.

Důležitou roli budou také stále více hrát tzv. Baby Boomers a Generace X, tedy zákazníci narození před rokem 1980. „Důvodem je především fakt, že mezi mladými lidmi je online nakupování už běžnou záležitostí a mnoho nových zákazníků k přilákání už nezbývá. Naopak u starší generace je prostor vyšší. Z našich dalších výzkumů navíc vyplývá, že se senioři online nakupování nebrání, pouze je potřeba pochopit jejich potřeby a nákupní zvyklosti. Výrazně více zde funguje například omnichannel, tedy kombinace osobního kontaktu na pobočce a cílených marketingových online nabídek,“ vysvětluje David Antoš. Právě to, jak se obchodníkům podaří vybudovat vztah k této skupině zákazníků, tak podle něj může rozhodnout o úspěchu prodejců i v Česku. „Samozřejmě to neznamená, že by obchodníci měli začít ignorovat mladší generaci,“ upozorňuje David Antoš.

Tento trend je přitom vidět i na datech z loňského roku a ze začátku letošního roku. Zatímco u Generace Z tržby meziročně stagnovaly a u Generace Y začaly mírně růst až na přelomu minulého a letošního roku, u Generace X a Baby Boomers rostly dvouciferným tempem. U mladších zákazníků dosahuje penetrace online prodejů až 85 %, zatímco u starší generace se pohybuje pouze mezi 59 % a 74 %.

Foto: Pixabay

Zdroj: EPIC PR


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama