e-news.cz - kurzy
Reklama

Alespoň polovina ryze českých potravin v obchodech je správný krok

23.06.2020, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Alespoň polovina ryze českých potravin v obchodech je správný krok

Současná debata o pevně daném podílu potravin českého původu v tuzemských obchodech se příliš nezaměřuje na klíčovou otázku – jak definovat českou potravinu. Z pohledu menších obchodníků jde o produkt vyrobený v tuzemsku firmou s českými majiteli, velké řetězce však používají mírnější kritéria.
I přesto však proti novele protestují. Zákonodárci by proto měli přesněji definovat, co je česká potravina. Podíl těch ryzích by měl být na pultech alespoň poloviční, menší prodejny ho zvládají dosáhnout již nyní.
Aktuálně diskutovaná novela zákona o potravinách řeší zejména možný podíl českých potravin v obchodech. Při bližším zaměření na tento termín se však nabízí otázka, co je to vlastně česká potravina a jak ji definovat. Existují v jádru dva způsoby.
První používají velké obchodní řetězce, které u českých potravin uvádějí, že byly v tuzemsku vyrobeny. Dále už ale není uvedeno, zda je výrobcem také firma s českými majiteli. Právě v případě velkých řetězců tomu tak často není. Důvody přitom mohou být dvojí. V prvním případě se sice jedná o českou značku, ovšem v zahraničním vlastnictví, takovým může být největší výrobce piva v Česku. Druhou možností je pak zahraniční společnost, která má v tuzemsku pouze výrobní závod, jako to platí například u velkých výrobců cukrovinek.
Ať už se jedná o jedno, nebo druhé, výsledek je stejný, jako by šlo o čistý import potraviny. Zisk a daně odchází do zahraničí a tuzemská ekonomika tak nemůže z působení těchto firem naplno růst. Často se objevuje tvrzení, že Česká republika potřebuje ekonomicky, zejména pak ve mzdách, dohnat Německo. Toho však lze dosáhnout jen těžko, pokud budou v Česku hrát hlavní roli nadnárodní výrobci a řetězce s centrálami a majiteli v zahraničí. Spíše to bude znamenat, že se naše země bude o to hůře zbavovat přirovnání k montovně.
Čeští majitelé táhnou ekonomiku a nedopustí dvojí kvalitu
Rozdílný případ nastává v případě potravin produkovaných či vyrobených společnostmi s čistě českými vlastníky. I sem lze samozřejmě zařadit řadu velkých společností, ale také obrovské množství malých lokálních výrobců a zemědělců, kteří jsou jedním z klíčových aspektů tuzemské ekonomiky. Svou činností jí pomáhají růst a ve spoustě případů má jejich zboží vyšší kvalitu než u velkých či dokonce nadnárodních koncernů. Zároveň zde nemůže existovat riziko takzvané dvojí kvality potravin jako tomu bývá u zahraničních značek.
Právě na ryze české potraviny se snaží klást důraz menší tuzemští obchodníci. Například v naší síti tvoří základ zhruba 65 procent zboží čistě českého původu. Tedy od českých firem s českými výrobci. V případě některých prodejen pak tento podíl dosahuje i 90 procent. Kromě vyšší efektivity pro českou ekonomiku u těchto výrobků navíc odpadá problém se složitou mezistátní logistikou. Snižuje se tedy nejen uhlíková stopa, ale i celkové náklady promítnuté do finální ceny. Pokud se podíváme na situaci ve velkých řetězcích, je situace přesně opačná. Při sečtení čistě zahraničních výrobků i s těmi, za kterými nestojí firmy s českými majiteli, bychom se u některých dostali u nečeského zboží i k podílu přes 95 procent.
Problém pro velké řetězce
Je tedy vcelku logické, že právě nadnárodní řetězce se proti novele zákona ozývají nejčastěji. Musely by totiž u skladby zboží z hlediska původu radikálně proměnit svůj sortiment a začít více vyjednávat s doposud opomenutými českými výrobci. Tento přechod do neprobádaných vod by pro řetězce mohl představovat problém, dost pravděpodobně i zhoršení dominantní pozice na trhu. Naproti tomu čeští obchodníci by z této změny vyšli jednoznačně silnější, neboť tento přístup razí dlouhodobě.
Velké řetězce také opakovaně tvrdí, že zvýšením podílu českých výrobků dojde ke zdražení zboží. Je to nesmysl. Například naše síť již tato kritéria splňuje, ceny máme přitom v průměru nižší než zahraniční řetězce. Kdo se v této branži pohybuje, ví, že tento fakt nemá na cenu vliv. Naopak. Například, nemalou část ceny výrobku totiž tvoří také logistika. Pokud tedy budeme například balenou vodu vozit do obchodů z tuzemska, a ne ze zahraničí, mělo by naopak logicky dojít ke snížení ceny zboží.
Vyšší podíl českých potravin má samozřejmě smysl prosazovat u zboží, u něhož je to alespoň nějakým způsobem reálné. Logicky se nemůže dotknout například tropického ovoce nebo kávy, tyto suroviny je v tuzemských podmínkách prakticky nemožné efektivně pěstovat. Proč by však například kořenová zelenina, rajčata či papriky v našich obchodech nemohly pocházet z Česka? Právě v odvětví čerstvé zeleniny se uvádí soběstačnost České republiky okolo pouhých 30 procent. Právě tento fakt se pak projevil i na růstu cen tohoto zboží dováženého ze zahraničí v době nouzového stavu. Byla by hloupost opakovat tuto chybu znovu.
Do budoucna alespoň 50 procent ryze českých potravin
Aktuální znění návrhu novely z pera ministerstva zemědělství hovoří o kompromisním podílu dvou třetin českých potravin. V jádru pro nás nepředstavuje sebemenší problém, pro efektivní uchopení bude ale nutné jasně definovat pojem česká potravina. Ve zdánlivě stejné kategorii se totiž může skrývat zásadní rozdíl, zejména pak pro ekonomiku. Pokud bychom brali v úvahu ryze české potraviny, vyrobené v tuzemsku firmami s českými majiteli, jeví se nám do budoucna jako dostatečný jejich podíl alespoň 50 procent. Pokud to mohou již nyní zvládat české prodejny, proč ne velké řetězce. V případě potravin vyrobených v Česku bez ohledu na majitele by pak by měl být jejich podíl pro zajištění co největší potravinové soběstačnosti Česka 80 procent. Zbylé zboží pak může být z výše zmíněných logických důvodů dovezené za zahraničí.
ROMAN MAZÁK, předseda Družstva CBA CZ
Foto 1: Pixabay
Foto 2: archiv CBA CZ
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Volby manipulovat nejdou, mysli lidí bohužel ano…

23.05.2025, Autor: Martin Schmarcz

Lze v Česku zmanipulovat volby? Teoreticky ano - asi jako vás může zabít meteorit. Prakticky je to nemožné, náš systém patří mezi nejbezpečnější na světě. Což bohužel nelze říci o možnost „hacknout“ mysli lidí skrze dezinformace, lži a černou propagandu.

Daňhel: Strach ze svobody        

22.05.2025, Autor: Jaroslav Daňhel

V polovině minulého století napsal humanistický filosof Erich Fromm jako svou reflexi z kloubů vymknutého tehdejšího světa knihu Útěk ze svobody (Escape from fteedom). Fromm považoval v té době za nutné vysvětlit psychologické kořeny dilematu lidské svobody.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Neoprávněné exekuce: Jak se bránit a chránit svá práva

21.05.2025, Autor: Josef Neštický

Neoprávněné exekuce jsou noční můrou mnoha Čechů – ať už jde o chybu v evidenci, nebo zneužití systému. Jak se proti nim bránit a co můžeme dělat, abychom se vyhnuli zbytečnému stresu a finančním ztrátám? Pojďme se podívat na praktické kroky a širší kontext tohoto problému.

Exekutor a mzda: Co může zabavit a co zůstane?

20.05.2025, Autor: Josef Neštický

Exekuce mzdy je v České republice realitou pro stovky tisíc lidí. Jaké částky vám může exekutor zabavit, co je chráněno zákonem a jak se situace vyvíjí v roce 2025? Pojďme se podívat na pravidla, dopady a možné výhledy do budoucna.

Solární panely na domě: Ještě se vyplatí, nebo už je pozdě?

19.05.2025, Autor: Josef Neštický

Instalace solárních panelů na rodinné domy byla ještě před pár lety považována za jasnou cestu k úsporám a energetické soběstačnosti. Aktuálně však trh s domácí fotovoltaikou stagnuje – dotace klesají, legislativa přináší nejistotu a zájem domácností ochlazuje. Vyplatí se ještě do solárů investovat, nebo je lepší počkat?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nová zelená úsporám: Jak požádat a proč se to vyplatí?

19.05.2025, Autor: red

Hledáte způsob, jak snížit náklady na energie a zároveň přispět k ochraně životního prostředí? Program Nová zelená úsporám (NZÚ) nabízí finanční podporu na zateplení, instalaci obnovitelných zdrojů, nebo výstavbu nízkoenergetických domů. V květnu 2025 je tento program dostupnější než kdy dřív – pojďme se podívat, jak na to.

Psychologický dopad dluhů: Jak zvládnout stres a nejistotu 

19.05.2025, Autor: Josef Neštický

Dluhy nejsou jen čísla na papíře – jsou tíhou, která může drtit psychiku. V době rostoucích cen a ekonomické nejistoty se stres z finančních závazků stává každodenní realitou pro mnohé z nás. Jak se s tímto břemenem vyrovnat a kde hledat pomoc?

Rozpočtové aplikace pro rodiny: Jak si udržet finance pod kontrolou v roce 2025

19.05.2025, Autor: Josef Neštický

V době, kdy inflace a rostoucí životní náklady tlačí na rodinné rozpočty, se digitální nástroje stávají klíčovými spojenci. Jaké rozpočtové aplikace pomáhají českým rodinám lépe hospodařit? Pojďme se podívat na nejlepší možnosti, které v květnu 2025 nabízejí nejen přehled, ale i cestu k finanční stabilitě.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Dotace na rekonstrukce: Nové programy přinášejí naději i otázky

17.05.2025, Autor: Josef Neštický

V květnu 2025 se české domácnosti dočkaly výrazných změn v dotačních programech na rekonstrukce. Program Nová zelená úsporám (NZÚ) přichází s novinkami, jako jsou zálohové platby, či podpora komplexních renovací. Co to znamená pro majitele domů a jaké výzvy před námi stojí?

Peníze: Jak o nich mluvit s dětmi, aby to dávalo smysl?

16.05.2025, Autor: Josef Neštický

Jak naučit děti zacházet s penězi, aniž bychom je přetížili, nebo z nich udělali otroky materialismu? V České republice, kde finanční gramotnost mladé generace stále pokulhává, je to otázka, která trápí rodiče i pedagogy. Pojďme se podívat, jak o penězích s dětmi mluvit, co funguje a kde naopak hrozí rizika.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama