Traktor s vlečkou couvá do stodoly, nešikovný řidič ale narazí do žebříku, z něhož spadne a vážně se zraní mladý muž. Scéna jako vystřižená z Postřižin, svérázný strýc Pepin to ale nebyl. K události došlo ve Slovinsku a stála na počátku změn evropského systému povinného ručení.
Autor: vláda
Datum předložení: 23. 8. 2023
Hodnocení EM: 80%
Náklady léčení chtěl totiž zraněný proplatit z povinného ručení, ale jak už to bývá, pojišťovna odmítla: pojistka prý platí jen na veřejných komunikacích. Evropský soud v roce 2014 dospěl k jinému závěru: povinné ručení se vztahuje na jakékoli použití vozidla, pokud odpovídá jeho funkci. Potřeba rozšíření povinného ručení na další motorizované stroje a situace byla na světě.
V reakci na rozhodnutí Evropského soudního dvora připravilo Ministerstvo financí už v roce 2015 novelu zákona, jejímž cílem bylo odstranit rozpor platné úpravy povinného ručení s novým výkladem příslušné evropské směrnice podle rozsudku Evropského soudu. Pojištění odpovědnosti nemělo být podmiňováno pouze provozem vozidel na veřejných pozemních komunikacích, ale vztahovat se mělo na jejich používání, odpovídající jejich obvyklé funkci, buď jako dopravních prostředků nebo strojů, „a to v jakémkoli prostoru veřejném či soukromém, ve kterém může dojít k rizikům vlastním použití vozidla“. Plány zhatil konec volebního období a nová vláda se rozhodla počkat na evropskou úpravu.
O Evropské komisi je známo, že se dokáže nadchnout pro kdejakou pitomost. Platilo to i tentokrát. Návrh, aby povinné ručení platili majitelé všech elektrokol nebo dětských autíček, naštěstí zablokoval Evropský parlament. Novela 5. motorové směrnice z roku 2021 z původních požadavků značně slevila. Pojištění má být účinné v jakémkoliv terénu i mimo pozemní komunikace, tj. i na soukromých pozemcích. Směrnice rozšiřuje definici vozidla tak, aby zahrnovala nové dopravní prostředky. Povinné ručení se má sjednávat pro dopravní prostředky s motorovým pohonem s maximální konstrukční rychlostí vyšší než 25 km/h a dále vozidla těžší než 25 kg a rychlejší než 14 km/h.
Výjimky z placení mají elektrokola. Směrnice zde vychází z toho, že elektrická kola nejsou poháněna výhradně mechanicky a využívají vedle pomocného elektrického motorku i lidské síly. Krom toho existuje vzhledem k jejich vlastnostem podstatně menší pravděpodobnost, že způsobí značnou újmu. Vyjmuty z povinnosti pojištění budou i invalidní vozíky. Často zmiňovanou otázkou je povinné ručení pro sekačky na trávu a zahradní traktůrky. Pokud mají pomalejší pojezd, povinnost se na ně vztahovat nebude, v případě těžších a rychlejších strojů už je to složitější. Povinnost se nebude vztahovat na ty sekačky a traktůrky, které se pohybují výhradně po soukromých pozemcích, mimo ně už ano.
Zákon o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, s nímž nyní přichází vláda, je z velké části transpozicí evropské směrnice, obsahuje však i další novinky. Vzhledem k rozsahu navrhovaných změn přistoupila vláda ke zpracování zcela nového zákona, což je třeba ocenit, neboť ten původní už vlivem mnoha novelizací připomínal legislativní bramboračku. Kromě rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnosti, rovněž v souladu se směrnicí nově vymezuje provoz vozidla, kterým se rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku, a to bez ohledu na terén, kde je vozidlo použito nebo zda vozidlo stojí či je v pohybu.
Povinnost sjednat pojištění odpovědnosti se přenáší z vlastníka vozidla na jeho provozovatele. Ze současných 35 milionů na 50 milionů se zvyšují minimální limity pojistného plnění, což se při placení pojistného nejspíš projeví zdražením. Naproti tomu řidiče jistě potěší zrušení zelené karty pro prokazování pojištění, které se se bude ověřovat v online evidenci České kanceláře pojistitelů. Zatímco při projednávání na vládě budil největší kontroverze přenos agendy vozidel IZS a armády vyňatých z pojištění odpovědnosti z ministerstva financí na resorty vnitra a obrany, legislativní radu vlády se spíše zarazil převod řady dalších agend na Českou kancelář pojistitelů.
Ne že by kanceláři nešlo svěřit vedení a správu registru zdravotního pojištění cizinců a poskytování údajů z něj podle zákona o pobytu cizinců, nebo zajišťování použití údajů z informačních systémů veřejné správy prostřednictvím vlastního informačního systému pro pojišťovny a penzijní společnosti podle zákona upravujícího penzijní doplňkové spoření. Jen je záhadou, proč to dáme do zákona o povinném ručení. Stejně tak je úsměvný předpoklad směrnice, že cyklisté nejsou nebezpeční. Jen v roce 2022 u nás způsobili 3 161 dopravních nehod, při nichž zemřelo 21 lidí. Ale kdo by si chtěl naštvat cyklisty. Ještě štěstí, že existuje obecná odpovědnost za škodu pro každého, kdo ji způsobil porušením právní povinnosti. Zákon o povinném ručení ji mnohdy zbytečně supluje.
Foto: Pixabay
Zdroj: Redakce EM