Najít kvalitního IT pracovníka může být pro české firmy problém. Na trhu práce totiž dlouhodobě poptávka razantně převyšuje nabídku a firmy hledající nové kolegy ad hoc mají k dispozici jen velmi omezené portfolio kandidátů.
Pomoci by firmám mohl proaktivní přístup a dlouhodobější náborový plán, jehož součástí může být i spolupráce s náborovou agenturou. Kromě kandidátů, kteří se na pozici hlásí sami nebo přichází na doporučení, tak firmy mohou oslovit a případně získat cenné pracovníky, kteří práci zrovna nehledají.
„Poptávka na trhu práce po kvalitních programátorech již dlouho převyšuje nabídku a firmy si ty své střeží jako oko v hlavě, předchází si je. Najít proto zkušeného IT profesionála na volné noze je prakticky nemožné, jediná efektivní cesta je hledat mezi pasivními kandidáty,“ popisuje Miroslav Vaško z české agentury Nymble, která se zaměřuje na nábor IT profesionálů z celého světa. Podle něj totiž tuzemské firmy nejčastěji hledají experty mezi lidmi odpovídajícími na inzeráty a o náboru nových zaměstnanců přemýšlí reaktivně. Tedy teprve ve chvíli, kdy se jim uvolní pracovní pozice.
Takový přístup je však pro firmu riskantní. Za prvé je časově náročný. Ze zkušeností Nymble trvá firmám po rozběhnutí náboru v závislosti na složitosti obsazované pozice v průměru dva až tři měsíce a oslovení stovek potenciálních kandidátů, než najdou toho vhodného, který by odpovídal požadavkům a na pozici nakonec nastoupil. U seniorních pozic to pak může být až tři až šest měsíců. Firmy navíc často z nouze slevují ze svých nároků a naberou lidi s riskem, že ve finále nemusejí projít zkušební dobou či brzy odejdou, protože do firmy nezapadli nebo s nimi firma neuměla dostatečně dobře pracovat. Proaktivní nábor tak představuje strategickou přípravu na situaci, kdy firma musí hledat nového zaměstnance. Největší šance na úspěch může přitom přijít díky spolupráci firmy s externí, na trhu dobře etablovanou náborovou agenturou.
Agentura je pro HR parťákem, ne konkurencí
Zapojení recruitment agentury do procesu náboru ušetří firmě i jejímu HR oddělení drahocenný čas. Je však důležité nastavit mezi oběma stranami realistická očekávání a spolupráci správně komunikovat. „Spousta lidí v HR i interních recruiterů odvádí skvělou práci v náboru nových pracovníků především z řad aktivních aplikantů nebo přes funkční programy na doporučování nových kolegů. Nedovedu si ale představit, že by měl kterýkoliv pracovník HR mezi péčí o zaměstnance, náborem a zaučováním nováčků, vzděláváním pracovníků a budováním dobrého jména firmy možnost najít dostatečný čas ještě na oslovování pasivních kandidátů,“ vysvětluje Vaško a zdůrazňuje, že náborová agentura má být pro oddělení lidských zdrojů strategickým partnerem, podporou a doplňkem k náboru, který firmě funguje, nikoliv konkurencí.
Zdravá spolupráce firemních a externích náborářů dokáže být pro firmu prospěšná v mnohem více ohledech než jen v zisku nových pracovníků. Personální agentura například dokáže firmě poskytnout nezávislý externí pohled na její vnímání mezi IT profesionály či reflexi na ohodnocení dané pozice s ohledem na konkurenci. „Často s HR spolupracujeme také na nastavení náborové strategie a oboustranné zpětné vazbě mezi kandidátem a firmou v rámci náboru,“ dodává Vaško. Podle něj HR oddělení na spolupráci také oceňují poskytnutí důkladného přehledu o trhu práce, aktivní udržování vztahu s potenciálními kandidáty a pomoc s úpravou nabídek s ohledem na konkurenci.
Firmy musí změnit mindset. Vybírá si kandidát, peníze tahounem nejsou.
Nedávná karanténa měla na trh práce v IT jeden podstatný efekt. Kvůli vysoké poptávce po zkušených programátorech mají tito jistotu, že nebudou mít o práci nouzi. V kombinaci s vysokými platy a spoustou firemních benefitů, kterými si je firmy snaží udržet, se tak jejich rozhodování o zaměstnání začalo ubírat jiným směrem. Potvrzují to i závěry průzkumu, který agentura Nymble provedla mezi čtyři sty českými programátory, vývojáři a IT specialisty. Podle výsledků je pro 75,7 procenta z nich nejdůležitějším rozhodujícím faktorem náplň práce a zajímavost projektů, pro 53,3 procenta také firemní kultura a každý druhý (49,4 procenta) volí podle dobré pověsti firmy. Pouze necelá třetina (28,9 procenta) ji zvolila na základě firemních benefitů. „Pro uchazeče o zaměstnání je tak důležitější, aby si sedli se stylem firmy a týmu, než bonusy, které jim nabízí,“ uzavírá Miroslav Vaško.
Foto: pixabay.com
Zdroj: HustáKomunikejšn s.r.o.