Apogeo
Reklama

Digitalizovat českou státní správu na evropský průměr by šlo do deseti let

02.02.2021, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Digitalizovat českou státní správu na evropský průměr by šlo do deseti let

Stav digitalizace státní správy je v České republice hluboko pod evropským průměrem, podle Indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI) dokonce až na dvacátém druhém místě.
Podle společnosti Altron, českého lídra ve správě a zabezpečení datové infrastruktury, představuje největší překážku decentralizace kompetencí jednotlivých úřadů a absence vhodně nastavených procesů. Jejich výraznější konsolidace by trvala pět až deset let a vyžadovala investice desítek, možná až stovek miliard korun.
Podle Indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI) je stav digitalizace české státní správy nepříznivý, hluboko po evropským průměrem. A to například v hodnocení online komunikace s úřady. Podle společnosti Altron, která se zabývá výstavbou a správou datové infrastruktury, by stát pro zlepšení musel odstranit několik systémových překážek. Problémem je zejména nespojitost, anebo úplná absence vhodných procesů na různých úrovních státní správy. Jejich centralizace je nezbytná, naráží ale na politické překážky. Stávající decentralizované řešení je z hlediska přenosu dat a údržby výrazně dražší, a navíc negarantuje kontinuitu procesů, dat a kompetencí.
Investice za desítky až stovky miliard
Ke komplikacím na cestě ke zlepšení úrovně digitalizace veřejného sektoru patří například výše finančních prostředků, které by k takovému kroku byly zapotřebí. Změna kompetencí, a s tím související zeštíhlení státní správy, by vyžadovala investice v řádu desítek, možná až stovek miliard korun. Poradenství nebo pořízení hardwaru a softwaru by tvořilo jen zlomek nákladů, druhou stranou mince jsou ale náklady na restrukturalizaci. Například rozdělení na kraje a jim přidělené kompetence se v některých aspektech přípravy digitalizace ukazují jako problematické. Návratnost takové investice – ve smyslu nižších nákladů nebo spokojenosti občanů – by ale byla velmi rychlá.
Doba, za kterou by podle něj bylo možné řešení podobného rozsahu realizovat, by se pohybovala mezi pěti až deseti lety. Klíčovým hlediskem by v tomto případě bylo fungování státní správy, její vazby na volené orgány státní moci a s tím související legislativní proces. Rozsáhlejší digitalizace státní správy by totiž vyžadovala široký konsenzus napříč politickým spektrem. Výrazněji digitalizovat státní správu během deseti let by bylo možné jen za předpokladu legislativní připravenosti a bez různých zpoždění z politických důvodů. Čtyřletý volební cyklus ale může v některých ohledech kontinuální proces digitalizace prodlužovat. Jedná se tedy spíše o optimistický odhad.
Plánované investice stačit nebudou
Problém složitého decentralizovaného systému online služeb potvrzuje i Nejvyšší kontrolní úřad ve svém závěru ze začátku minulého roku. V něm se zaměřil na Portál občana, který má být primárním komunikačním kanálem občanů směrem k úřadům. Ministerstvo vnitra, které portál provozuje, prezentovalo více než 100 různých služeb, avšak ve většině případů portál nabízí pouze odkazy na dílčí systémy dalších institucí. Každý formulář tak vypadá a chová se jinak. Z implementačních plánů programu Digitální Česko pro období 2020-2021 vyplývá, že vláda letos plánuje vydat na digitalizaci 2,5 miliardy. Část by měly pokrýt prostředky z Evropské unie. Pro implementaci optimální technologie je však tato částka nedostatečná. Komplexní řešení by vyžadovalo mnohonásobně větší investice.
MARTIN SOUČEK, generální ředitel společnosti Altron
Foto: pixabay.com
Zdoj: Insighters s.r.o.

 
 
 
 
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

O IT obory je velký zájem, v Česku však stále chybí až 30 tisíc ajťáků, nejvíce v oboru kyberbezpečnost

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V Česku chybí odborníci z oblasti IT. V České republice je zaměstnaných více než 316 000 IT specialistů, zapotřebí je jich ale až o 30 000 víc. Zájem o studium oboru na vysoké škole přitom roste – v roce 2022 studovalo informační a komunikační technologie (ICT) téměř 24 000 studentů. Počet studentů je vyšší než za posledních 5 let. Nedostatek pracovníků je především u oboru kybernetické bezpečnosti.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

80 % center IT a podnikových služeb chce více šlápnout do automatizace. I přesto většina zaměstnavatelů z oboru plánuje nábor nových lidí

07.03.2024, Autor: Z blogosféry

Rok 2024 bude rokem pokročilé automatizace a robotizace. V oboru IT a podnikových služeb již dnes roboti zastávají práci, která je ekvivalentem bezmála 20 tisíc pracovních míst, v nadcházejícím roce chce ale 80 % firem z toho oboru projekty automatizace rozšířit i na další zpracovávané procesy a služby.

Migrace českých firem do cloudu pokračuje. Čeho se obávají a co je pravda?

29.02.2024, Autor: Z blogosféry

Během pár let musí více než tisícovka tuzemských firem přejít do cloudu. Důvodem je transformace populárního podnikového softwaru SAP a ukončení podpory stávajícího necloudového řešení na konci roku 2025. Většina firem se tohoto dlouho odkládaného kroku ale stále obává. Jaké mají důvody a jaká je dnes realita?

Drtivá většina firem není na novou úroveň kyberbezpečnosti připravena

27.02.2024, Autor: Z blogosféry

Pouze 2 % českých firem dosahuje úrovně kybernetické bezpečnosti definované aktualizovanou směrnicí o síťové a informační bezpečnosti (NIS2). Vyplývá to z průzkumu společnosti EY ČR, která jej provedla mezi desítkami tuzemských společností z 22 různých odvětví.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama