e-news.cz - kurzy
Reklama

„Fair Share“: Měly by digitální společnosti přispívat na rozvoj internetové infrastruktury?

16.03.2023, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
„Fair Share“: Měly by digitální společnosti přispívat na rozvoj internetové infrastruktury?

Na popud největších evropských mobilních operátorů, kteří jsou zároveň největšími provozovateli internetové infrastruktury, právě v Evropské komisi probíhá zajímavá diskuse. Digitální giganti, jako např. Netflix, Facebook, Apple apod., jsou totiž dle operátorů  zodpovědní za více než 60 % přeneseného objemu dat. Měly by proto velké digitální společnosti platit svůj „spravedlivý podíl“ a přispívat operátorům na rozvoj internetové infrastruktury?

Základem současné debaty je několik klíčových dokumentů. Prvním z nich je Evropské prohlášení o digitálních právech a zásadách pro digitální dekádu, které uvádí, že „všichni účastníci trhu, kteří mají z digitální transformace prospěch, by měli převzít svou sociální odpovědnost a spravedlivě a přiměřeně přispívat k nákladům na veřejné statky, služby a infrastrukturu pro všechny Evropany“. Na konto tohoto strategického dokumentu Evropské komise vznikla následně řada dalších studií a analýz.

Big TELCO vs. Big TECH

Největší evropští mobilní operátoři – Vodafone, Orange, Telefonica a Deutsche Telekom (často zmiňovaní jako „Big TELCO“) se v tomto směru spojili a vyrazili do boje s „Big TECH“ – největšími digitálními hráči, jako jsou Google, Facebook, Netflix, Apple, Amazon a Microsoft. Právě těchto šest velkých digitálních firem je totiž dle údajů operátorů zodpovědných za 60 % celkového přeneseného objemu dat. Tím pádem by měly také spravedlivě přispívat na rozvoj internetové infrastruktury, aby bylo možné stále narůstající objemy dat spolehlivě přenášet (poplatek má být dle aktuálního požadavku vyměřen za každý přenesený GB).

Že celkový objem přenesených dat stále narůstá je bezpochyby pravdou. Digitální služby zkrátka konzumujeme stále ve větší míře a nabízené produkty jsou navíc stále kvalitnější, což samozřejmě souvisí také s větší datovou náročností (viz graf).

Graf: Nárůst celkového objemu přenesených dat

Zdroj: Ericsson traffic measurements

Pro debatu o kapacitních limitech internetové infrastruktury je nicméně dle řady odborníků rozhodující nikoliv ukazatel celkového objemu přenesených dat, ale maximální možná kapacita v době „dopravních špiček“. Situaci lze totiž přirovnat např. k dálnici pro motorová vozidla. Na ní vlastně není zcela rozhodujícím parametrem kolik v daném úseku projede denně aut, ale raději se vždy ptáme, zda se na daném dálničním úseku tvoří ráno nebo odpoledne zácpy.   

Kapacitně se přitom zdá být dosavadní internetová struktura v pořádku, což mimo jiné dokládají i oficiální prohlášení mobilních operátorů. „Náklady na každý přenesený GB klesají v letech 2017-2021 rychlejším tempem než roste objem přenesených dat, a to bez dalších nároků na kapitálovou náročnost“, uvedl Vodafone Technology Investor Briefing v roce 2021. Také tarify, které telekomunikační operátoři nabízí v rámci přístupu v pevné síti, jsou neomezené z hlediska objemu dat. Operátoři se zároveň přesouvají k neomezeným datům i v mobilní síti, což dokazuje, že problém s objemem dat není tím stěžejním.

Co na to čeští experti?

Jakub Rejzek, prezident Výboru nezávislého ICT průmyslu: „Náklady na modernizaci a údržbu sítí jsou způsobeny především zvýšeným provozem ze strany poskytovatelů médií. Investice musí směřovat do jádra sítě, do přístupových a páteřních sítí. Případný příspěvek mediálních společností bychom považovali za impuls k rychlejším investicím do oblastí, které nejsou ekonomicky výhodné pro zavádění optických vláken“.

Jaromír Novák, bývalý předseda Rady ČTÚ a současný partner pro regulační záležitosti ve společnosti NIX.CZ: „Pokud existují oblasti, kde je to ekonomicky výhodné, mohou se provozovatelé buď podělit o náklady na zavedení sítě, nebo požádat o finanční prostředky EU. Pravidla síťové neutrality jsou navíc založena na nediskriminaci jakéhokoli síťového provozu. Pokud někdo tvrdí, že určitý druh provozu od určitých společností je příliš velký co do objemu, a požaduje ‚desátek‘, může se jednat o porušení nařízení o síťové neutralitě.“

Je třeba hledat společná řešení

Pouhé přenesení nákladů na digitální firmy s sebou nese řadu rizik. Z pohledu spotřebitele je tou největší hrozbou fakt, že celý potenciální dodatečný náklad může vyústit ve zdražení nabízených služeb, nebo zhoršení kvality nabízených služeb – za Netflix a nástroje Google si tak zkrátka zaplatíme více. Navíc, operátoři ani digitální firmy by vlastně jeden bez druhého nemohli dobře fungovat. Infrastruktura je pro přenos dat sice naprosto klíčová, ale lidé si domů pořizují internet konec konců proto, aby mohli neomezeně požívat Facebook a sledovat streamovací služby. 

Argumenty operátorů prozatím nejsou podloženy dostatkem relevantních dat – zejména analýzou skutečných „úzkých hrdel“ v současné infrastruktuře, které do značné míry poukazují na určitý typ tržního selhání (např. nedostatečné vysokorychlostní připojení ve venkovských sídlech apod.). Na druhou stranu, do budoucna se zcela jistě tlak na kapacitní limity vytvořit může. Operátorům je tedy proto třeba dát za pravdu v tom, že se musíme otázkou odpovídajících investic do budoucna intenzivně zabývat. I třeba proto, že v našem regionu vzniká spousta šikovných firem zabývajících se vývojem počítačových her, což je bezpochyby jedno z odvětví nesmírně náročné na spolehlivý přenos dat. 

Michael Fanta, senior analytik CETA, výzkumný pracovník UJEP

Foto: Pixabay

Zdroj: CETA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Komentář k vývoji spotřebitelských cen v květnu 2024

12.06.2024, Autor: Z blogosféry

„Publikovaná čísla ČSÚ ukázala, že se celková úroveň spotřebitelských cen v květnu oproti dubnu nezměnila, meziročně pak květnové spotřebitelské ceny vzrostly o 2,6 %. Ovlivnily je především mírné oboustranné cenové pohyby v téměř všech oddílech spotřebního koše," říká Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Při výběru dovolené upřednostňují Češi cizinu, přímořská letoviska a hotely. Jako destinaci nejčastěji uvádějí Itálii, Chorvatsko a Slovensko

12.06.2024, Autor: Z blogosféry

Ideální česká dovolená? Podle reprezentativního průzkumu HOLIDAY BAROMETR, realizovaného pro společnost Europ Assistance v 21 zemích celého světa – v zahraničí, u moře, s dopravou automobilem nebo letecky a v hotelu. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou pro letošek Itálie, Chorvatsko a Slovensko.     

Inflace potěšila, ČNB má o čem přemýšlet

11.06.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské spotřebitelské ceny v průběhu května oproti předchozímu měsíci stagnovaly, což odpovídá meziroční inflaci v tempu 2,6 %. Pro trh se jedná o mírné překvapení, když vyhlížel hodnotu 2,8 %. Tomu odpovídá i odpověď kurzu koruny, která reaguje oslabením o několik haléřů. Naopak oproti platné prognóze České národní banky (2,5 %) byla inflace nepatrně vyšší.

Komentář Radomíra Jáče k průmyslové výrobě v ČR za duben 2024

07.06.2024, Autor: red

Tuzemská průmyslová výroba si v dubnu vedla poměrně dobře, a to navzdory mírnému meziročnímu poklesu, jenž činil 0,4 %. V meziměsíčním vyjádření po očištění o sezónní vlivy výroba vzrostla o 0,6 %. Letošní duben měl o 3 pracovní dny více než stejný měsíc loňského roku a údaj neočištěný o vliv počtu pracovních dní tak hlásí meziroční růst průmyslové výroby 9,0 %, když trh čekal přírůstek o 6,5 %.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Při online nákupech vede u Čechů nad cenou unikátní produkt

06.06.2024, Autor: Z blogosféry

Jaké je rozhodující kritérium pro úspěch v e-commerce? Podle českých e-shopařů překvapivě nejde o cenu nebo marketing, ale cestou k získání zákazníka je rozhodující unikátní produkt. Přestože Češi ve velkém loni šetřili a celé tuzemské ekonomice se nedařilo, tak právě díky kvalitnímu produktu vykázal růst tržeb v tomto turbulentním období téměř každý třetí e-shop v tuzemsku. Vyplývá to z průzkumu, který realizovala společnost Shoptet mezi 1500 online podnikateli. 

Maloobchod stagnoval, což je ovšem vlastně dobrá zpráva

05.06.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské maloobchodní tržby v průběhu dubna oproti předchozímu měsíci stagnovaly, což meziročně odpovídá růstu o 5,3 %. Tento výsledek je přibližně v souladu s očekáváním trhu a nepředstavuje tedy velké překvapení.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Inflace v roce 2023 v České republice a zemích EU

03.06.2024, Autor: Martin Švehla

O inflaci mluvíme sice často, ale docházíme k řadě různých závěrů. Nejprve tedy, co inflace je: je to znehodnocování měny, způsobené růstem cen zboží. Když nám zdraží máslo ze 30 na 50 korun, prostě si za stovku koupíme jen dvě kostky, ale v době, kdy jsme si tu stovku vydělali, bychom za ni dostali kostky tři a ještě by nám deset korun zbylo.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama